فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰         
  

رئیس پژوهشکده مرکبات و میوه های نیمه گرمسیری با اشاره به اینکه صنعت مرکبات در مازندران وجود ندارد، گفت: نبود صنایع تبدیلی و حمل و نقل در بخش مرکبات از کمبودهای این بخش به شمار می رود.

مرتضی گل محمدی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه مازندران، کیوی و مرکبات را یکی از محصولات باغبانی مهم در ایران نام برد و گفت: تولید این محصولات میتواند ارزآوری و اشتغال به همراه داشته و همچنین تاثیر مهمی در سلامت افراد جامعه داشته باشند.

وی با بیان اینکه ایران با تولید حدود 300 هزار تن کیوی و 4.5 میلیون تن مرکبات در جایگاه مناسبی قرار دارد، افزود: مرکبات تولید شده مازندران شامل پرتقال، نارنگی، لیموترش، گریپ فروت و لیموشیرین و ارقام زینتی است. با توجه به اقلیم و آب و هوای شمال کشور به خصوص استان مازندران، کیوی تولید شده و همچنین مرکبات دارای خصوصیات کیفی قابل توجهی در مقایسه با ارقام وارداتی است.

گل محمدی اظهار کرد: در نظرسنجی دریافت شده از سوی مردم درباره طعم عطر و مزه ارقام وارداتی بخصوصدر ارتباط با مرکبات و همچنین در تعدادی از میوههای دیگر، مصرف کنندگان بارها اعلام کردهاند که این میوه ها دارای ظاهری زیبا و مردم پسند هستند.

وی به جایگاه مرکبات در کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به جایگاه ایران در تولید این 2 محصول در دنیا که در جایگاه پنجم و هفتم قرار دارد به نظر می رسد تقویت برخی زیر ساخت ها در افزایش صادرات و ارز آوری این 2 محصول می تواند در توسعه آن نقش مهمی داشته باشد.

این مسئول عنوان کرد: به دلیل نبود انبارهای فنی و استاندارد، کمبود صنایع تبدیلی و فرسوده شدن ماشین آلات کارگاههای آبمیوه گیری و  نبود وسایل حمل و نقل دارای شرایط مطلوب و استاندارد و همچنین عدم توجه ویژه به مسائل بسته بندی که یکی از نکات اساسی جهت صادرات محصولات کشاورزی است سالانه بخش قابل توجهی از میوههای تولید شده با وجود کیفیت و کمیت مناسب ضایع شده و خسارت هنگفتی را به تولید کنندگان و عرضه کنندگان این محصول وارد میکند.

وی در مورد سرمایهگذاری در بخش مرکبات تصریح کرد: سرمایهگذاری زیربنایی در این بخشها حیاتی و ضروری است؛ در کشورهایی که توسعه صادرات این محصولات از موفقیتهای بالایی برخوردار است، مجموعهای به نام صنعت مرکبات وجود دارد که از موفقترین آنها میتوان به کشور برزیل و اسپانیا اشاره کرد. در این کشورها سالانه درآمد قابل توجهی از صادرات آبمیوه و میوه تازه نصیب باغداران میشود.

گل محمدی در مورد کاهش هزینه تولید در صادرات محصولات عنوان کرد: یکی از مواردی که میتواند در افزایش صادرات و رقابت با تولید کنندگان دنیا و همسایگان مطرح شود، کاهش هزینه تولید و سیاستهای حمایتی در صادرات محصولات است. با استفاده از بکارگیری یافته‌های تحقیقاتی و تولید محصول با محوریت دانش بنیان می‌توانیم نقش ویژه‌ای در افزایش و ارتقای محصولات داشته باشیم .

این مسئول با اشاره به اینکه براساس فعالیتهای تحقیقاتی توسط پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه گرمسیری و حضور فعال بخش خصوصی، بسیاری از ارقام تجاری و مطرح در دنیا در سالهای گذشته وارد کشور شده است،  عنوان کرد: مرکبات پس از ارزیابی ماندگاری و مناسب بودن برای اقلیم‌ها، معرفی و هر ساله بر سطح این محصولات افزوده میشود. یکی از اولویتهایی که در حوزه باغداری مرکبات بر اساس برنامه زمان بندی شده می‌توان به آن اشاره کرد، جایگزینی ارقام با کیفیت و اصلاح شده و عاری از ویروس به جای ارقام قدیمی و غیر اقتصادی است.

وی تصریح کرد: یکی از مواردی که در کشورهای پیشروی صنعت مرکبات به آن دست یافته‌اند و باغداران به صورت عملی استفاده کردهاند استفاده از فن آوری های نوین در عرصه تولیدات است که می‌تواند نقش بسزایی در کاهش هزینه‌های تولید داشته باشد. یکی از مواردی که در افزایش تولید محصول با کیفیت و کمیت مناسب و صادرات محصول نقش اساسی دارد حمایت از فعالیتهای علمی و پژوهشی و تقویت اتحادیه‌های قوی و تخصصی و حمایت از آنها جهت این امر است.

منبع: ایسنا
بخشی از مرکبات مازندران از بین می‌رود
بخشی از مرکبات مازندران از بین می‌رود

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.