فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

ساری-ایرنا-مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: بر اساس نمونه برداری های انجام شده توسط کارشناسان ،بهترین زمان مبارزه با آفت شپشک باغ های مرکبات شرق و مرکزی استان از امروز بیستم خرداد تا پنجم تیرماه است.

عبدالرحمان زاغی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بررسی های کمیته پیش آگاهی مرکبات مازندران نشان می دهد که تخم ریزی حداکثری شپشک ها روی درختان مرکبات شرق و مرکزی استان انجام شده است.
وی اضافه کرد: از آنجاییکه شرایط آب و هوایی شرق و مرکزی استان مازندران گرم تر از غرب استان است،بیان داشت: باغداران شهرهای غرب از نور تا رامسر استان مازندران از بیست و پنجم خرداد مبارزه با آفت شپشک را انجام بدهند.
زاغی به باغداران مازندران گفت: در مبارزه با آفت شپشک از روغن امولسیون شونده همراه با حشره کش و کنه کش برای سلامت و شادابی باغ حداکثر سه لیتر در یک هزار لیتر آب استفاده کنند. 
وی تاکید کرد که باغداران مبارزه را قبل از ساعت 10 صبح و در بعدازظهر ها نیز از ساعت 16 انجام بدهند تا درجه حرارت هوا بیش از 33 درجه سانتی گراد نباشد. 
مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد: توصیه ما به باغداران این است قبل از مبارزه با آفات و عوامل بیماری زا ضمن ارائه نمونه های آلوده جمع آوری شده از باغ مرکبات با کارشناسان حفظ نباتات مراکز جهاد کشاورزی، مدیریت جهاد کشاورزی و کلینیک های گیاه پزشکی مشاوره و با نسخه گیاه پزشکی نسبت به تهیه سموم حشره کش و کنه کش از فروشگاه های مجاز و معتبر در قبال اخذ فاکتور اقدام شود. 
زاغی گفت: با توجه به شرایط جوی هوا به منظور جلوگیری از تنش های خشکی، آبیاری درختان قبل از مبارزه شیمیایی ضروری است.
وی افزود: باغداران از سموم و روغن های امولسیون شونده که در ظروف اصلی و پلمب شده دارای برچسب مشخصات کامل است، اطمینان حاصل کنند.
مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد :باغداران از اختلاط سموم توصیه شده با کودهای شیمیایی هنگام محلول پاشی به طور جدی خودداری کنند. 
زاغی به اهمیت رعایت نکات ایمنی در زمان سمپاشی اشاره کرد و گفت: باغداران استفاده از لباس مخصوص سم پاشی، ماسک، عینک، کلاه، سیگار نکشیدن هنگام سم پاشی و شستن اعضای آلوده بدن بلافاصله پس از اتمام کار با آب و صابون را جدی بگیرند. 
مازندران 110هزار هکتار باغ مرکبات دارد که سالانه بیش از دو میلیون و 200هزار تن انواع مرکبات به ویژه پرتقال از ان برداشت می شود.

باغداران مرکبات شرق و مرکزی مازندران مبارزه با آفت شپشک را شروع کنند
باغداران مرکبات شرق و مرکزی مازندران مبارزه با آفت شپشک را شروع کنند

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.