فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۵         
  


معاون فنی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با بیان اینکه خشکسالی‌های اخیر منابع آبی و پوشش گیاهی را به شدت کاهش داده است، گفت: کمبود شدید آب و پوشش گیاهی در بعضی از مناطق حفاظت شده سبب نگرانی مسؤولان محیط زیست استان شده است.

مهدی الله‌پور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند با بیان اینکه از 16 تا 22 خرداد ماه هفته محیط زیست نام‌گذاری شده است، اظهار داشت: اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان هر ساله در گرامی‌داشت هفته محیط زیست اقدامات و فعالیت‌های متعدد و متنوعی را به همین مناسبت انجام می‌دهد.

وی افزود: از برنامه‌های سال جاری می‌توان به حضور مسؤولان و کارشناسان حفاظت محیط زیست استان در شبکه رادیویی و تلویزیونی برای تبیین برنامه‌ها و عملکرد محیط زیست استان، برگزاری کارگاه‌های آموزشی متنوع با موضوعات خاص محیطی زیستی، بازدید رایگان از گنجینه تنوع زیستی استان، مسابقه دوچرخه سواری، گردهمایی زن، الگوی مصرف، زندگی سالم محیط زیست پایدار، اجرای تئاتر خیابانی با موضوع محیط زیست و پاک‌سازی طبیعت نام برد.

معاون فنی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی بیان داشت: مدیریت زیستگاه‌های مناطق چهارگانه و حیات وحش استان در برابر خشکسالی، برگزاری جلسات و هماهنگی لازم با مراجع ذیربط برای مقابله با شیوع و گسترش بیماری در حیات وحش، نظارت مستمر بر منابع تولید آلودگی‌ها در سطح استان، برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌های علمی آموزشی ویژه دانش‌آموزان مدارس استان در راستای تنویر افکار عمومی برای حفظ محیط زیست و حمایت از سازمان‌های مردم نهاد در حوزه حفاظت محیط زیست از جمله برنامه‌های انجام شده در سال گذشته بوده است.

گسترش کویر تهدیدی برای خراسان جنوبی است

الله‌پور با بیان اینکه بحران فقر آب ناشی از کاهش شدید نزولات جوی یکی از مشکلات جدی محیط زیست در استان است، تصریح کرد: خشکسالی‌های متعدد، گسترش کویر و فرونشت دشت‌های استان از جمله مشکلاتی است که در استان با آن روبرو هستیم.

وی ادامه داد: خشکسالی در استان افت شدید سفره‌های آب زیرزمینی و کمبود آب شرب و عدم امکان توسعه صنعتی و کشاورزی استان را به دنبال دارد.

معاون فنی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: انتقال و تزریق آب به استان از سایر حوضه‌ها و تسریع در این امر از راهکارهای پیشنهادی برای خشکسالی در استان است.

الله‌پور اظهار داشت: محیط زیست خراسان جنوبی با پدیده‌هایی مانند خشکسالی‌های پی در پی مواجه شده است که به تبع آن افزایش پدیده ریزگردها، کاهش سفره آب زیرزمینی و شور شدن آب‌ها، خالی شدن تعداد زیادی از روستاها از سکنه و مهاجرت به سمت شهرها و رانش زمین را به دنبال داشته است.

وی با بیان اینکه خشکسالی‌های اخیر منابع آبی و پوشش گیاهی را به شدت کاهش داده است، افزود: کمبود شدید آب و پوشش گیاهی در بعضی از مناطق حفاظت شده سبب نگرانی مسؤولان محیط زیست استان شده است.

معاون فنی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: پناهگاه حیات وحش رباط شور و منطقه حفاظت شده مظفری از لحاظ آب و پوشش گیاهی جزو مناطق بحرانی است که محیط‌بانان این مناطق به حیات‌وحش حیوانات در شهرستان‌های بشرویه و فردوس به صورت دستی آب و علوفه می‌رسانند تا تلفات حیات‌وحش در اثر ضعف و بی‌حالی به حداقل برسد.

الله‌پور با بیان اینکه میزان پسماندهای عادی تولید شده استان 115 هزار و 760 تن در سال است که نحوه دفع آن‌ها نیز دفن در مراکز دفن زباله شهری است، عنوان کرد: عمده پسماندهای مذکور، پسماندهای تولید شده در بخش خانگی است.

وی با اشاره به اقدامات مهم انجام شده توسط اداره‌کل محیط زیست استان در مورد این گروه از پسماند‌ها، تصریح کرد: بررسی‌ طرح‌های جامع مدیریت پسماند در کارگروه‌های شهرستانی، بررسی کارشناسی طرح‌های جامع مدیریت پسماند شهرستان‌ها و اعلام نظرات کارشناسی، پیگیری اخذ نظرات دستگاه‌های اجرایی در رابطه با طرح‌های جامع مدیریت پسماند شهرستانی، پایش مراکز دفن پسماند شهری و روستایی، مکان‌یابی محل‌های دفن جدید پسماند شهری، پیگیری تشکیل سازمان مپ در بیرجند از طریق کارگروه مدیریت پسماند استان و پیگیری طرح جامع مدیریت پسماند استان از جمله این اقدامات است.

کاهش شدید منابع آبی و پوشش گیاهی
کاهش شدید منابع آبی و پوشش گیاهی

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.