فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰         
  

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان گفت: امسال 8 میلیون کارت «تریکوگراما» در استان تولید می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه گیلان، کارت‌های زنبور تریکوگراما برای مبارزه بیولوژیکی در شالیزارها توزیع می‌شود.


این زنبورها پس از رهاسازی در سطح 1500 هکتار شالیزار قادر خواهند بود تخم پروانه کرم ساقه‌خوار برنج را از میان ببرند.

زنبور تریکوگراما توسط آزمایشگاه‌های تولید حشرات مفید از سوی بخش خصوصی و با نظارت اداره تولید گیاهی جهاد کشاورزی تولید و فعالیت می‌کند.

«حبیب جهانساز» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به این‌که گیلان 238 هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد، گفت: وجین اول در 60 درصد شالیزارهای گیلان به اتمام رسیده است و پنجه‌زنی نیز در 40 درصد این شالیزارها انجام شده است.

وی با اشاره به این‌که مکانیزاسیون موجب کاهش 50 درصدی هزینه تمام شده نشاء برنج برای برنجکاران می‌شود، خاطرنشان کرد: امسال نشاء و وجین مکانیزه در شالیزارهای استان نسبت به پارسال افزایش داشت.

جهانساز ادامه داد: امسال تولید و کشت برنج در همه شهرستان‌ها به طور همزمان انجام شد اما هم‌اکنون شهرستان‌های شرق گیلان به لحاظ وجین و پنجه‌زنی از شهرستان‌های غرب گیلان جلوتر هستند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان از تولید 8 میلیون کارت تریکوگراما خبرداد و گفت: با 4 شرکت در استان تنظیم قرارداد داریم و هم‌اکنون این شرکت‌ها تولید این کارت‌ها را آغاز کرده‌اند.

وی با اشاره به این‌که برای هر هکتار اراضی شالیزاری 100 عدد تریکوکارت تحویل کشاورزان داده می‌شود، افزود: کشاورزان می‌توانند برای تحویل تریکوکارت به مراکز خدمات جهاد کشاورزی مراجعه و کارت‌های تریکوگرامای مورد نیاز خود را تهیه کنند.

جهانساز گفت: کشاورزان با مبالغ بسیار ناچیز، تریکوکارت را دریافت می‌کنند به‌طوری‌که هم‌اکنون قیمت تمام شده هر 100 عدد تریکوکارت 128هزار و 400 ریال است که 77هزار ریال آن را سازمان جهاد کشاورزی از محل منابع داخلی پرداخت می‌کند و کشاورزان 40 درصد مبلغ این تریکوکارت‌ها را پرداخت می‌کنند.

وی با اشاره به این‌که کار توزیع تریکوکارت از اول خردادماه امسال در استان آغاز شده است، افزود: در این مرحله کار توزیع تریکوکارت برای بالغ بر 4000 هکتار از اراضی شالیزاری استان انجام گرفته و کشاورزان کارت‌های مورد نیاز خود را تحویل گرفتند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان تصریح کرد: این میزان توزیع کارت تریکوگراما به‌عنوان نسل اول واگذاری تریکوکارت در سال زراعی جدید است و مرحله دوم آن نیز در تیرماه آغاز شده و این کار در سه مرحله انجام می‌شود.

طرح مبارزه بیولوژیک با هدف مبارزه با کرم ساقه‌خوار برنج هر سال در اراضی شالیزاری استان گیلان اجرا می‌شود. حفظ محیط‌زیست، تولید محصول عاری از سموم و ارگانیک از مزایای دیگر اجرای این طرح است.


نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.