فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

خبرگزاري آريا- به ليمو نام يک گياه دارويي معطر است که بوي خوشايند ليمو را دارد. 

   

 خواص به‌ليمو

به ليمو نام يک گياه دارويي معطر است که بوي خوشايند ليمو را دارد. درختچه اين گياه 1،5 تا 2 متر است که گاهي بيشتر هم مي شود. و داراي برگ هاي ساده سرنيزه اي به طول 7 تا 10 سانتي متر با قاعده گره اي و عموما بصورت دسته هاي سه تايي در هر گره است.

گل آذين انتهايي و بصورت خوشه هاي باريک، جام گل کوچک و بطور مشخص واجد دو لب، ارغواني رنگ پريده، ميوه هستکي و داراي 21 عدد بذر است. اين گياه بومي آمريکاي جنوبي بوده و به طور طبيعي رويش آن در آرژانتين، شيلي و پرو گزارش شده است و از آن جا به ساير نقاط جهان از جمله ايران رفته‌است و کشت مي‌شود. در ايران اين گياه در استان هاي شمالي و باغ ها کشت مي شود.

خواص به ليمو و کاربردهاي آن
برگ ها بخش دارويي اين گياه هستند و بويي شبيه ليمو دارند. برگ ها را در اواخر تابستان جمع آوري مي کنند. پودر برگ گياه به ليمو به رنگ سبز مات و داراي بوي معطر، طعم آن تند و کمي تلخ است. از به ليمو در درمان سوء هاضمه، نفخ، سردردهاي يک طرفه، دردهاي عصبي، سرگيجه و علائم سرماخوردگي استفاده مي شود بعلاوه در تقويت حافظه و ايجاد آرامش نيز مفيد است. همچنين به عنوان ادويه در مصارف خانگي نيز کاربرد دارد. اسانس به ليمو داراي خواص باکتري کش و حشره کش بوده و همچنين در صنعت عطرسازي نيز از آن استفاده مي شود.
در بيماران دچار نارسايي کليوي و همچنين در دوران آبستني و شيردهي بايد از مصرف زياد به ليمو اجتناب کرد. استفاده موضعي به ليمو ممکن است باعث حساسيت پوستي شود. برگ و اسانس به ليمو را بايد دور از نور، در جاي خنک و سربسته نگهداري کرد. از فرآورده هاي موجود در بازار آن مي توان به چاي ورون اشاره کرد.
نوشيدن دم کردهٔ گياه به‌ليمو به صورت چاي طرفداران زيادي دارد.
نوشيدني که به نام "شربت به‌ليمو" معروف است ربطي با گياه به‌ليمو ندارد و ترکيبي است از آب ليمو، آب ميوه به، شکر و موادي ديگر. شربتي با محتوي عصاره يا دم کرده برگ گياه به‌ليمو به همراه افزودني هاي مختلف نيز ساخته ميشود، ولي آن نيست که در زبان عام "شربت به‌ليمو" ناميده ميشود.


خواص به‌ليمو ؛ درمان سوء هاضمه
خواص به‌ليمو ؛ درمان سوء هاضمه

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.