فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶         
  

پرونده پیشنهاد ثبت زیتون 700 ساله طبس، اردیبهشت امسال در سازمان میراث فرهنگی کشور تأیید و در فهرست آثار طبیعی - ملی ثبت شد
زیتون کهنسال طبس خراسان جنوبی در فهرست میراث طبیعی ملی ثبت شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، کارشناس ثبت میراث طبیعی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: پرونده پیشنهاد ثبت زیتون 700 ساله طبس در نشست کمیته ثبت و حریم میراث طبیعی، اردیبهشت امسال در سازمان میراث فرهنگی کشور تأیید و در فهرست آثار طبیعی - ملی ثبت شد.

زهرا رضایی ملکوتی افزود: طبق اسناد و مدارک، نهال زیتون برای اولین بار توسط خاندان امیر گیلکی، مربوط به قرون میانه اسلامی، از شمال ایران به خراسان جنوبی آورده و در طبس کاشته شد.

وی گفت: زیتون کهنسال طبس در قسمت شمال غرب شهر طبس واقع شده که زمین های اطراف، کوچه، خیابان و حتی مسجد قدیمی محل نیز به نام آن نامگذاری شده است.

وی افزود: این درخت دارای تاج متقارن و از نظر ظاهری شاداب و سرسبز است که از تنه اصلی آن 6 تنه فرعی و از هر کدام از آنها 2 تنه دیگر منشعب شده است و در مجموع 12 تنه فرعی دارد.

کارشناس ثبت میراث طبیعی خراسان جنوبی گفت: به استناد کتب تاریخی و تحقیقات محلی، نوع، گونه و حتی قدمت این زیتون با زیتون های کهنسال فسون برابر است.

این زیتون کهنسال هنوز هم میوه می دهد که جهاد کشاورزی طبس برای حفظ آن از آسیبهای انسانی، دورش را حصار کشیده است.

ثبت زیتون کهنسال طبس در فهرست میراث طبیعی ملی
ثبت زیتون کهنسال طبس در فهرست میراث طبیعی ملی

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.