فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

خبرگزاري آريا- محققان توانستند با الهام از خواص چسبندگي پيچک‌ها چسب توليد کنند.
به گزارش خبرگزاري آريا،  آيا تاکنون به پيچک‌هاي کنار ديوار دقت کرده‌ايد که با نيروي چسبندگي زيادي بهم چسبيده‌اند.
محققان دريافتند، روند پيوند مولکولي در پيچک منجر به چسبندگي گياه شده و کليدي براي ساخت چسب در صنعت پزشکي است.


تيم محققان دانشگاه ايالتي اوهايو پيچک‌ها و ذرات ريزي را که منجر به چسبندگي در آنها مي‌شود مورد بررسي قرار داده‌ و به نتايجي دست يافته‌اند.

زماني که پيچک رشد مي‌کند و به سمت بالا مي‌رود، ذرات چسبنده‌اي ترشح مي‌کند که با اولين تماس گياه و هرچه اطرافش هست به آن مي‌چسبد. اين ذرات غلظت اندکي دارند و راه خود را به هر گوشه و کناري در سطوح مختلف پيدا مي‌کنند.
محققان پروتئين آرابينوگالاکتان را در نانوذرات کشف کرده‌اند که پيوند مولکولي را در اين چسبندگي ايجاد مي‌کند. زماني که آب تبخير مي‌شود، اين پروتئين به همراه پکتين و کلسيم منجر به چسبندگي پيچک مي‌شود.
ژانگ از محققان اين مطالعه اظهار کرد: خاصيت چسبندگي پيچک نسبت به تغييرات دما و محيط‌هاي مختلف مقاوم و جدا کردن آنها از هم بسيار دشوار است.
‌يافته‌هاي اين بررسي در Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است. 
کشف جديد محققان براي توليد چسبي قوي
کشف جديد محققان براي توليد چسبي قوي

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.