فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶         
  

با توجه به اقلیم شهرستان سراوان، گیاهان دارویی به لحاظ شرایط سخت این مناطق دارای ویژگی‌های خاص خود است، خواص متعددی که با شناخت و استفاده از این خواص مهم‌ترین منابع درآمد در عرصه‌های طبیعی نیز حاصل می‌شود و آنغوزه یکی از این گیاهان با ارزش است.این گیاه از خانواده چتریان با نام علمی
 ferula assa.foetida است که به انگلیسی به آن stingingassa گفته می‌شود.

 
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیز داری شهرستان سراوان در خصوص این گونه گیاهی می‌گوید: آنغوزه، گیاهی است دارای بوته ای بزرگ و علفی شکل، با ساقه‌های به نسبت بزرگ و ضخیم که ارتفاع آن گاهی به دو و نیم متر می‌رسد.
محمد رفیع دهقان با اشاره به زرد رنگ بودن وگل آذین چتری که در انتهای ساقه وجود دارد،  می‌گوید: این گیاه دارای میوه‌های دو فندقی، بیضی شکل و تقریباً مسطح است. وی تصریح می‌کند:از ریشه یا قاعده ساقه این گیاه بر اثر تیغ زدن شیرابه‌ای به دست می‌آید که به آنغوزه معروف است و مزه‌ای تند وتلخ و نیز بوی بد و متعفنی دارد که تهوع آور است. رئیس منابع طبیعی و آبخیز داری شهرستان سراوان ادامه می‌دهد: از شیرابه آنغوزه بیش از 60 نوع علف کش و 600 نوع دارو به دست می‌آید و  تنها راه تجدید حیات طبیعی گیاه از طریق تولید و پراکنش بذر است. محمد رفیع دهقان با بیان اینکه آنغوزه، گیاهی است که هر چند سال یک بار بذر می‌دهد و پس از بذردهی، بوته‌های آنغوزه برای همیشه خشک می‌شود، خاطر نشان می‌کند: صمغ استخراج شده از این گیاه خاصیت دارویی دارد و با کشت این گیاه می‌توان درآمدی معادل نصف درآمد حاصل از نفت را به دست آورد.
وی از جمله خواص درمانی آنغوزه را ضد حساسیت، ضد درد، ضد چسبندگی پلاکت‌ها، ضدعفونی کننده، ضد اسپاسم، ضد تومور، تقویت کننده قوای جنسی، محرک cns، هضم آور، قارچ کش، کاهش دهنده فشار خون، محرک تنفسی و تقویت کننده معده عنوان کرد. رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سراوان با بیان اینکه این گیاه بومی در استپ‌های شرق ایران و افغانستان می‌روید که در ارتفاعات 1800 به بالا قابل مشاهده است، اضافه می‌کند: آنغوزه در شهرستان سراوان رویشگاهای پراکنده‌ای در ارتفاعات رشته کوه سیاهان و کوه‌های اطراف دارد، به طوری که در سال88 از هر بوته 99/9 گرم شیره آنغوزه از منطقه گنکی سراوان استخراج شده است. محمد رفیع دهقان در پایان خاطر نشان می‌کند: قیمت هر کیلو آنغوزه در عطاری‌ها حدود سیصد هزار تومان است.
گیاه آنغوزه با خواص درمانی متفاوت
گیاه آنغوزه با خواص درمانی متفاوت

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.