فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۲/۷         
  

خبرگزاري آريا- مصرف کافئين در شب باعث ايجاد اختلال در خواب مي شود.

 اگر ميتوانستيد غذاهاي مناسبي براي کمک به کيفيت خواب و داشتن بهترين خواب ممکن انتخاب کنيد، چه ميکرديد؟ اگر ميدانستيد کدام غذاها از خواب خوب جلوگيري ميکنند از آنها پرهيز ميکرديد، اينطور نيست؟ در اينجا چنين فرصتي برايتان فراهم شده تا درباره تاثير غذاهايي که ميخوريد بر خواب خوب شب بيشتر بدانيد.

 

1- غذاهاي سرشار از تريپتوفان مصرف کنيد
همه ما شنيده ايم که نوشيدن شير گرم شب هنگام چه خواب خوبي برايمان رقم ميزند اما ميدانيد چرا ؟ محصولات لبني حاوي تريپتوفان هستند که خواب را بهبود ميبخشد. غذاهاي ديگر حاوي مقدار زيادي تريپتوفان عبارتند از مغزهاي گياهي و تخمه ها، موز، عسل و تخم مرغ.

 

2- کربوهيدرات مصرف کنيد
غذاهاي سرشار از کربوهيدراتها با افزايش تريپتوفان در خون در کنار غذاهاي لبني مکمل خوبي براي خواب به شمار مي آيند. بنابراين اگر به دنبال مقداري ميان وعده شبانه دير وقت هستيد تا خوابتان بگيرد، ميتوانيد يک کاسه شير و غلات صبحانه، ماست و کراکر يا نان و پنير بخوريد.

 

3- پيش از خواب ميان وعده بخوريد
اگر دچار بي خوابي شده ايد، وجود مقدار کمي غذا در معده به شما کمک ميکند بخوابيد. اما از اين شيوه به عنوان مجوز پرخوري استفاده نکنيد، اين ميان وعده بايد کم باشد. غذاي سنگين دير وقت ميتواند بر دستگاه گوارش فشار وارد آورد و موجب ناآرامي شما شده و خوابتان را دچار مشکل ميکند.

 

4- از برگر و غذاهاي سرخ کردني پرهيز کنيد
اگر به دنبال دليل ديگري براي اجتناب از غذاهاي پرچرب هستيد، اين مطلب را بخوانيد: تحقيقات نشان داده اند که افرادي که اغلب غذاهاي پر چرب ميخورند نه تنها دچار اضافه وزن ميشوند بلکه اختلال در سيکل خواب را نيز تجربه ميکنند. غذاي سنگين گوارش را فعال ميکند و اين باعث ميشود در ميان خواب نياز به توالت پيدا کنيد.

 

5- مراقب کافئينهاي نهفته باشيد
تعجبي ندارد که يک فنجان قهوه در شب ميتواند خوابتان را دچار اشکال کند. حتي کافئين متوسط نيز موجب اختلال خواب ميشود. اما اغلب افراد برخي منابع کافئين مانند شکلات، نوشابه، چاي و قهوه کافئين زدايي شده را نميشناسند يا آنها را فراموش ميکنند. براي خواب بهتر 4 تا 6 ساعت پيش از زمان خواب از مصرف کافئين خودداري کنيد.

 

 

6- داروها نيز ممکن است حاوي کافئين باشند
برخي از داروهاي تجويزي و بدون نسخه حاوي کافئين هستند مانند مسکنها، قرصهاي کاهش وزن، ديورتيکها و داروهاي سرماخوردگي. اين داروها و داروهاي ديگر ممکن است به اندازه يک فنجان قهوه و يا حتي بيشتر از آن کافئين داشته باشند. برچسب روي داروهاي غير تجويزي يا تجويزي را بخوانيد تا بدانيد اين داروها با خواب شما تداخل ايجاد ميکنند يا نه.

 

7- مشروبات الکلي مصرف نکنيد
اگر چه به ظاهر ممکن است الکل موجب به خواب رفتن سريعتر فرد شود اما بيداريهاي مکرر، کاهش کفيت خواب، سردرد، تعريق شبانه و کابوس نيز حاصل مصرف الکل است.

 

8- حواستان به غذاهاي تند و سنگين باشد
خوابيدن با شکم پر موجب ناآرامي ميشود. چون دستگاه گوارش هنگامي که ميخوابيد کندتر کار ميکند ممکن است موجب سوزش معده شود. غذاهاي تند و ادويه اي نيز چنين تاثيري دارند. غذاي پر حجم و سنگين را حداقل 4 ساعت پيش از زمان خواب مصرف کنيد.

 

9- مصرف پروتئين شبانه را به حداقل برسانيد
پروتئين بخش مهمي از رژيم غذايي روزانه است اما براي زمان خواب اصلا مناسب نيست. گوارش غذاهاي سرشار از پروتئين و چربي سخت تر است بنابراين نزديک زمان خواب از مصرف آنها صرف نظر کنيد و به جاي آن يک ليوان شير گرم يا مقدار کربوهيدراتهاي خوب مانند کراکر مصرف کنيد.

 

10- از ساعت 8 شب مصرف مايعات را به حداقل برسانيد
مصرف مقدار کافي مايعات در روز براي بدن لازم است اما پيش از خواب ميتواند برايتان مشکل ايجاد کند. اگر در حين خواب مجبور باشيد دائما براي رفتن به توالت بيدار شويد خوابتان دچار اختلال شده و از کيفيت آن کاسته ميشود.

 

11- فريب آرامش بخشي ظاهري سيگار را نخوريد
نيکوتين ماده محرکي است که تاثيري مشابه کافئين دارد. از سيگار به خصوص نزديک به زمان خواب يا هنگام بيداري نيمه شب، اجتناب کنيد .
بخور و نخورهاي قبل از خواب شبانه
بخور و نخورهاي قبل از خواب شبانه

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.