فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

خبرگزاري آريا- چغندر سرشار از بتاکاروتن، کاراتنوئيدها و فلاوونوئيدها است.

 

چغندر؛ اين سبزي پرخاصيت سرشار از فيبر و پروتئين، انرژي زا و درمانگر بوده و براي ارتقاي سلامت بدن و بهبود برخي از مشکلات مانند مشکلات کبدي مؤثر است. در اين مطلب شما را با تأثير مثبت چغندر در سلامت کبد بيشتر آشنا مي کنيم.

 

چغندر: گنجينه اي طبيعي سرشار از آنتي اکسيدان
چغندر سرشار از بتاکاروتن، کاراتنوئيدها و فلاوونوئيدها است که همگي آنتي اکسيدان هاي قوي محسوب مي شوند. به طور کلي سبزيجات و ميوه هاي رنگي بيشترين ميزان آنتي اکسيدان ها را دار مي باشند. هر ماده ي غذايي حاوي اين ترکيبات مغذي براي تصفيه و تميزي کبد مؤثر بوده و بخصوص براي افرادي که از کبد چرب رنج مي برند مفيد است. نتايج يک پژوهش باليني که در سال 2012 در مجله ي New England Journal of Medicine به چاپ رسيده است نشان مي دهد مصرف آنتي اکسيدان ها باعث کاهش چشمگير ميزان چربي کبد و التهاب آن مي شود. اين بهبودي ويژه مربوط به وجود نوعي از آنتي اکسيدان ها به نام «بتالائين» است که قدرت زيادي داشته و براي پيشگيري از پيري بسيار مؤثر است. براي جذب هر چه بيشتر اين آنتي اکسيدان ها حتماً به چغندر اعتماد کنيد چون سرشار از اين ترکيبات مغذي است.

چغندر هميار کبد
فصل وفور چغندر در راه است. بدون شک چغندر شما را نيز ياد لبوي قرمز شب يلدا مي اندازد. اما تا آن زمان صبر نکنيد. همين که چشمتان به اين سبزي پرخاصيت افتاد آن را خريداري کرده و به منزل ببريد. بخصوص اگر اهل ورزش هستيد و از مشکلات کبدي رنج مي بريد. اين سبزي علاوه بر اين که براي ورزشکاران بسيار مفيد است تأثير زيادي در حل مشکلات کبدي دارد. متأسفانه اين روزها به دليل سبک زندگي نادرست و بي تحرکي و غيره کبد همه ي ما در معرض آسيب است. بنابراين لازم است که بيش از پيش به فکر سلامت اين اندام پرتلاش باشيم.

 

چغندر براي تصفيه ي خون و مراقبت از قلب نازنينتان
در دوران باستان از چغندر براي تصفيه ي خون و درمان و بهبود افرادي که دوره ي نقاهت را سپري مي کردند و آسيب پذير بودند استفاده مي شد. چغندر حاوي پتاسيم بوده و براي تنظيم فشار خون فوق العاده است. اين سبزي باعث کاهش کلسترول بد خون(LDL) مي شود. ميزان بالاي فيبر، منيزيم، فسفر، اسيد فوليک و ويتامين هاي A،B و C اين سبزي را به يک گنجينه ي کم نظير تبديل کرده است. بنابراين توصيه مي شود براي تصفيه ي خون و برطرف کردن مواد سمي از مصرف چغندر غافل نشويد.

 

چغندر: ايده آل براي فعال کردن سوخت و ساز بدن و دفع چربي ها
چغندر براي افرادي که دغدغه ي اضافه وزن دارند و به دنبال راهي مطمئن براي لاغري هستند نيز مفيد است. چون يک ماده ي غذايي انرژي زا، سيرکننده و سرشار از فيبر است. به عنوان مثال اگر شما قبل از غذا يک ليوان آب چغندر ميل کنيد مواد مغذي فوق العاده اي جذب مي کنيد که باعث ايجاد سيري نيز مي شوند و شما را از پرخوري و ريزه خواري بين وعده هاي غذايي خلاص مي کنند.

چغندر به دليل دارا بودن فيبر فراوان به تصفيه و پاکسازي بدن کمک زيادي مي کند. اين سبزي پرخاصيت با تحريک عملکرد روده ها و پيشگيري از يبوست از احتباس آب در بدن و همچنين تجمع توکسين ها جلوگيري مي کند. چغندر با ممانعت از تجمع چربي ها در سلول هاي کبدي به کنترل عملکرد آن کمک زيادي مي کند. اگر مي خواهيد متابوليسم يا همان سوخت و ساز بدنتان را فعال تر کنيد نيز مي توانيد به اين سبزي اعتماد کنيد چون همزمان باعث بهبود عملکرد کبد و روده ها مي شود. چغندر همچنين باعث بهبود عملکرد سيستم لنفاوي مي شود و به دفع توکسين ها از بدن کمک مي کند.

بهتر است بدانيد که کبد چرب يک بيماري قابل برگشت است به شرط اينکه رژيم غذايي سالم، کم چرب و سرشار از مواد معدني و ويتامين هاي ناشي از ميوه و سبزيجات داشته باشيد. براي اين کار نيز چغندر بهترين گزينه است.

مصرف چغندر براي مراقبت بيشتر از کبد
بهترين شيوه براي بهره مندي از خواص چغندر در جهت درمان کبد و تصفيه خون مصرف خام آن است. بنابراين بهتر است که چغندر را به صورت رنده شده، داخل سالاد و يا به همراه هويج رنده شده مصرف کنيد. مي توانيد مقداري روغن زيتون و ليموترش نيز به اين سبزي اضافه کنيد.

  

بهترين شيوه براي بهره مندي از خواص چغندر مصرف خام آن است

  
آب چغندر و سيب و هويج
دستور تهيه ي يک نوشيدني سالم و مغذي براي کبد

 

 مواد لازم

مواد لازم   ميزان
آب  1 ليوان (200 ميلي ليتر)
 چغندر متوسط 1 عدد
هويج متوسط    1 عدد
سيب متوسط    1 عدد

 

  روش تهيه
قبل از هر کاري مواد اشاره شده را به دقت بشوييد و سپس به تکه هاي کوچک تر تقسيم کنيد تا در مخلوط کن بهتر ميکس شوند. چغندر، هويج و سيب بايد خام باشند. مواد را داخل مخلوط کن بريزيد تا کاملاً ميکس و يکدست شوند. سپس يک ليوان آب به آن اضافه کرده و ميل کنيد. مي توانيد چند قالب يخ نيز به نوشيدني تان اضافه کنيد. اين نوشيدني را نيم ساعت قبل از صبحانه ميل کنيد. براي تصفيه و پاکسازي کبد کافي است به مدت 5 روز پي در پي روزانه يک ليوان از اين نوشيدني سالم ميل کنيد. سپس 10 روز فاصله داده و دوباره شروع کنيد. با همين کار ساده از يک گنجينه ي طبيعي و درمانگر بهره مند خواهيد شد.

درمان بعضي از مشکلات کبدي با چغندر
درمان بعضي از مشکلات کبدي با چغندر

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.