فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

اگر قصد دارید گوشت قرمز را در برنامه غذایی تان کاهش دهید، حتما نگران کم شدن آهن بدنتان هستید. مواد غذایی گیاهی حاوی ماده معدنی است اما به آسانی در بدن جذب نمی شود.


تنها 2تا 20 درصد از آهن گیاهی از طریق جذب سیستم گوارشی به خون راه می یابد، در حالی که این میزان جذب آهن گوشت 15 تا 35  در صد است. خوشبختانه راه حل آسانی برای حل این مشکل وجود دارد و آن افزودن مقداری ویتامین C به غذاست تا میزان جذب آهن تا  6 برابر افزایش پیدا کند. از جمله ترکیبات گیاهی که جذب آهن بیشتری دارد می توان به موارد زیر اشاره کرد .

اسفناج (آهن) با فلفل دلمه ای قرمز (C):
راه های متعددی برای ترکیب کردن این دو وجود دارد.به عنوان مثال افزودن فلفل دلمه ای به سالاد اسفناج یا استفاده از اسفناج پخته در فلفل دلمه ای.می توانید هر دو را در کمی روغن زیتون با سیر و فلفل قرمز تفت دهید.


کلم بروکلی (آهن) با گوجه فرنگی (C):
می توانید کلم بروکلی بخار پز شده را با گوجه فرنگی مخلوط کنید.یا کلم بروکلی را با گوجه ، قارچ ،روغن زیتون، سیر و ادویه تفت دهید.برای صبحانه نیز می توانید کوکوی گوجه فرنگی و کلم بروکلی تهیه کنید.


لوبیا سیاه (آهن) با کلم برگ(C):می توانید لوبیای آب پز شده را به سالاد کلم برگ اضافه کنید.

کلم پیچ(آهن) با پرتقال (C):
می توان از این دو در سالاداستفاده کرد.


شکلات تلخ(آهن) با توت فرنگی  یاپرتقال (C)

  شکلات تلخ حاوی املاحی چون آهن ، فسفر ، پتاسیم و روی است .توت فرنگی   حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان، فیبر و ویتامین می باشد.


چند نکته:

برای پخت از ظرف آهنی استفاده کنید تا مقداری آهن  از مواد غذایی به ویژه مواد اسیدی مانند گوجه فرنگی به بدن منتقل شود. از مصرف غذاهایی که در جذب آهن تداخل ایجاد می کند مانند چای ، قهوه و کلسیم پرهیز کنید.بنابر این قبل از صرف یک وعده غذایی غنی از آهن از مصرف چای، قهوه و مکمل های کلسیم  بپرهیزید.


ترکیبات گیاهی غنی از آهن
ترکیبات گیاهی غنی از آهن

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.