فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های كشاورزی باغداران ایران، دلایل فساد و امحای بیش از پنج هزار تن پرتقال را حمل ونقل، ذخیره سازی و انبارداری نامناسب از سوی بخش خصوصی دانست.

به گزارش ایرنا، نوذر نگهداری درباره طرح ذخیره سازی میوه شب عید كه تا ۱۷ فرودین ماه ادامه داشت نیز گفت: در این طرح محصول پرتقال كمتر از ۱۰ درصد افت و ضایعات داشت اما بخشی از ذخیره سازی احتیاطی استان تهران كه توسط شركت جاهد تامین و در اختیار اتحادیه باغداران مازندران قرار گرفته بود، به دلایل استفاده از كامیون عادی (بدون یخچال) در زمان حمل ونقل دچار ضایعات شده بود.


وی یادآورشد: وزارت جهاد كشاورزی برای كنترل بازار شب عید و ایام نوروز و جلوگیری از التهاب بازار، در زمان برداشت توسط شبكه های تعاونی های روستایی اقدام به خریداری بیش از ۴۰ هزار تن پرتقال كرد.

وی ادامه داد: این محصول در استان های مقصد، ذخیره سازی شد تا با كمبود و التهاب بازار سال گذشته مواجه نشوبم زیرا در سال های گذشته محصول در مراكز برداشت و تولید ذخیره می شد كه در ایام پایانی سال و پیك ترافیك، با مشكل حمل و نقل مواجه می شد.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های باغداران ایران با بیان اینكه میوه شب عید و ایام نوروز با كیفیت بالا و قیمت خوبی در بین مردم توزیع شد و تولیدكنندگان و مردم راضی بودند، افزود: اگر وزارت جهاد كشاورزی و سازمان تعاون روستایی اقدام به ذخیره سازی این محصول نمی كردند دلالان دوباره در بازار التهاب ایجاد می كردند؛ این موضوع باعث شد كه منافع حباب گونه عده زیادی از این دلالان كه سال ها از این محل منفعت های ویژه و رانت می بردند، از بین برود.

به گفته وی، سالیانه بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن پرتقال در كشور تولید می شود كه ذخیره سازی شب عید كمتر از ۲ درصد كل آن را به خود اختصاص داد.

نگهداری، تولید سیب درختی سالیانه كشور را سه میلیون و ۳۰۰ هزار تن اعلام كرد و افزود: همچنین ذخیره سازی سیب برای شب عید و ایام نوروز ۲۰ هزار تن بود كه كمتر از یك درصد مجموع تولید است.
مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی های كشاورزی باغداران ایران با یادآوری اینكه پارسال با كمبود تولید پرتقال در اثر سرما و یخبندان روبرو بودیم، اضافه كرد: بخشی از نگهداری این میوه به نحوه خربد و ذخیره سازی آن برمی گردد.

وی گفت: اتحادیه باغداران كشور حدود ۲ هزار تن محصول استان تهران را تامین كرده بود كه به دلیل به كارگیری كامیون های یخچال دار مناسب، از افت كمتر از سه درصد برخوردار بود.

وی ادامه داد: در عین حال كل محصول باقیمانده از ۱۷ فروردین ماه امسال، به بخش خصوصی و تعدادی از تعاونی ها واگذار شد و هیچ میوه ای در انبارهای شبكه های تعاون روستایی كشور باقی نماند.

وی تصریح كرد كه امحای پرتقال های فاسد هیچ ارتباطی به سازمان تعاون روستایی ندارد.

دلیل گران شدن پرتقال در روزهای اخیر

نگهداری، درباره افزایش نرخ پرتقال در روزهای اخیر نیز گفت: به دلیل سردی هوا، محصولات سردرختی دیرتر به بازار عرضه شد و محصولاتی همچون هندوانه، خربزه و دستمبو تا زمانی كه هوا سرد باشد، كشش مصرف ندارد و تقاضای مصرف برای مصرف سیب و پرتقال بیشتر می شود؛ همین امر سبب افزایش قیمت این محصولات شده است؛ البته نرخ كنونی پرتقال و سیب درختی منطقی است.

این مقام مسئول افزود: یك دلیل دیگر این گرانی، مدت زمان نگهداری پرتقال تامسون شمال است زیرا حداكثر عمر مفید این محصول تا اواسط فروردین ماه است و باید تا پایان اسفند سال ۹۴ و اواسط فرودین ماه امسال، این محصول به بازار عرضه و مصرف می شد.

نگهداری با بیان اینكه پرتقال والنسیای جنوب محصول تولیدی استان های كرمان، جیرفت، فارس، خوزستان و هرمزگان است، گفت: این محصول ۳۰ درصد تولید كل كشور را به خود اختصاص می دهد كه تا پایان خردادماه امسال قابلیت مصرف دارد.

وی اظهارداشت: میوه پرتقال باید در دمای بین پنج تا ۱۰ درجه سانتیگراد حمل و نقل و در دمای پنج درجه سانتیگراد در سردخانه نگهداری شود تا با افت و ضایعات كمتری مواجه شود.

وی گفت: با این حال، طرح ذخیره سازی و تنظیم بازار میوه شب عید و ایام نوروز توسط وزارت جهاد كشاورزی و مباشران آن به خوبی انجام شد و زیرا در این طرح شركت تعاونی های نماینده دولت، پرتقال را در زمان برداشت با قیمتی بین ۲۱ هزار ریال تا ۲۳ هزار ریال از كشاورزان خریداری كردند و همین امر باعث شد تا بخش خصوصی نتواند به مبلغ ۱۳ هزار ریال خریداری كند كه همین امر موجب حمایت از تولیدكننده داخلی و باغداران شد.

به گفته وی، همچنین در زمان توزیع نیز حاشیه های بازار توسط وزارت جهاد كشاورزی بررسی شد و این محصول با یك قیمت بسیار پایین تر از بازار و مناسب به دست مصرف كنندگان رسید؛ بنابراین این طرح در حجم كوچك، تاثیر فوق العاده ای روی بازار داشت.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های كشاورزی باغداران افزود: براین باورم كه انتشار برخی اخبار و گزارش های غیر واقعی، نباید تلاش های بی وقفه وزارت جهاد كشاورزی را در طرح ذخیره سازی و تنظیم بازار میوه شب عید زیرسوال ببرد.

به گزارش ایرنا، ذخیره‌سازی میوه شب عید سال ۱۳۹۴ از جمله پرتقال توسط وزارت جهاد كشاورزی و با مباشرت سازمان مركزی تعاون روستایی انجام شد.

به گفته محمدرضا شعبانی مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران، حدود ۴۰ هزار تن پرتقال برای تنظیم بازار شب عید توسط سازمان تعاون روستایی خریداری شد كه به دلیل بی تجربگی، ۱۰ هزار تن آن فاسد و به دور ریخته شد.
در كشور سالیانه بین ۴.۵ تا پنج میلیون تن مركبات تولید می شود كه حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزارتن آن پرتقال است.

به تازگی وزیر جهاد كشاورزی با ارسال نامه ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام كرد، با وجود آزادسازی واردات ۱۰ گروه كالایی( كالاهای لوكس و غیر ضروری كه شامل انواع میوه می‌شود) با مصوبه هیات وزیران، واردات انواع میوه بر مبنای ماده ۱۶ قانون افزایش بهره وری، همچنان ممنوع است.
پیگیری علت فساد پرتقال‌ها
پیگیری علت فساد پرتقال‌ها

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.