فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۱۹         
  

 خبرگزاري آريا-بادام سرشار از انرژي و داراي کالري بالايي است؛ با اين حال منبعي مناسب براي کسب کلسيم، فسفر، پتاسيم، آهن و ويتامين‌هاي ب1 و ب2 و ب3 است.

 روزي 4 عدد بادام بخوريد
بادام سرشار از انرژي و داراي کالري بالايي است؛ با اين حال منبعي مناسب براي کسب کلسيم، فسفر، پتاسيم، آهن و ويتامين‌هاي ب1 و ب2 و ب3 است. در آن روغن ‌غيراشباع و مقداري نشاسته و پروتئين هم موجود است. البته به‌گفته متخصصان طب سنتي، استفاده از بادام‌هاي تفت‌داده يا به قول معروف بو داده، بسياري از فوايد بادام خام را ندارد و به همين دليل بهتر است براي بهره‌گيري از خواص آن بادام را به‌صورت خام مصرف کنيد. از تمام قسمت‌هاي درخت آن اعم از شکوفه و برگ و ميوه و حتي پوست درخت در طب سنتي استفاده مي‌شده که برخي از آنها به قرار زير است.

 

ـ از آنجا که سرشار از چربي غيراشباع است در کاهش ابتلا به بيماري‌هاي عروقي و قلبي مفيد است.

 

ـ چون کالري زيادي در خود دارد، مي‌تواند احساس سيري را در فرد افزايش دهد و با کاهش اشتها به کم کردن وزن افراد کمک کند.

 

ـ پتاسيم موجود در آن مي‌تواند علاوه بر در تعادل نگه‌داشتن ميزان فشارخون و تنظيم ضربان قلب، به کار آنها که دچار پرفشاري خون يا تپش قلب هستند بيايد.

 

ـ بادام شيرين به تقويت قواي جنسي کمک مي‌کند.
ـ التهابات مجاري تنفسي را کاهش مي‌دهد.

 

ـ به دليل داشتن منابع آنتي‌اکسيدان براي درخشش و شفافيت پوست و حفظ شادابي آن بسيار مفيد است.

 

ـ ماساژ پوست با روغن بادام التهاب و سوختگي پوست را بهبود مي‌بخشد و خارش را در کودکاني که مبتلا به سرخک يا مخملک شده‌اند کاهش مي‌دهد.

 

ـ اسيد فوليک موجود در آن مي‌تواند به افزايش احتمال بارداري و پس از آن به ساخت سلول‌ها و رشد بهتر جنين کمک کند.

 

ـ ويتامين ب و منيزيمي که در آن است، مي‌تواند باعث افزايش آرامش شود.
ـ کلسترول بد را کاهش مي‌دهد.

 

ـ اگر روغن بادام شيرين را به پشت سالمندان بماليد دردهاي ستون فقرات را تسکين مي‌بخشد.
ـ روغن آن براي افراد مبتلا به يبوست راهکار درماني مناسبي است.

 

ـ روغن بادام براي افرادي که دچار بي‌خوابي شده‌اند نيز مفيد است و همچون دارويي خواب آور عمل مي‌کند.

 

ـ ماساژ موها يک بار در هفته با روغن بادام باعث کم شدن ريزش مو مي‌شود.
ـ چون سرشار از فيبر است، مي‌تواند تعداد دفعات ابتلا به يبوست دوران بارداري را کاهش دهد.

 

اثرات مخلوط بادام با مواد ديگر
نياکان ما روغن بادام را با شکر و کتيرا مخلوط مي‌کردند و از آن براي نرم کردن سينه و از بين بردن سرفه‌هاي خشک استفاده مي‌کردند. مخلوطي از مغز بادام شيرين و عسل را براي تسکين دردهاي کبدي و ناراحتي‌هاي کليوي به کار مي‌بردند و همچنين به مادران باردار توصيه مي‌کردند پنج عدد بادام را درون آب خيس کنند و پس از کندن پوست بخورند تا علاوه بر کاهش حساسيت و آلرژي باعث سلامت بيشتر جنين شود.

 

بتازگي هم محققان دريافته‌اند که مصرف اين مقدار بادام به همين شيوه خيساندن و پوست‌ کندن آن علاوه بر اين‌که راهي مناسب براي پيشگيري از ابتلاي مادر به مسموميت بارداري در دوران حاملگي به‌شمار مي‌رود، باعث استحکام استخوان‌ها و تقويت دستگاه عصبي نوزاد آينده مادر خواهد شد و پس از تولد دندان‌هاي محکم‌تري خواهد داشت.

 

با استفاده از جوشاندن برگ درخت بادام و حل کردنش در آب محلولي به‌دست مي‌آوردند که پس از صاف کردن و نوشيدن براي درمان نارسايي‌هاي کبدي و پيشگيري از مشکلات و اختلالات کيسه صفرا به کار مي‌رفته است. از دم کردن پوست قهوه‌اي مغز بادام براي کاهش درد بهره مي‌بردند. همچنين برگ تازه يا خشک آن را به عنوان مسهل استفاده مي‌کردند.

 

خواص و طرز تهيه شير بادام
براي به‌دست آوردن شير بادام که آن هم خواص بسيار دارد، مي‌توانيد مقداري از مغز بادام را به‌صورت خام و تفت ‌نداده آسياب کنيد تا به پودري تبديل شود که بتوانيد به نسبت مساوي آن را با شکر مخلوط کنيد. آنگاه به اندازه‌اي آب به اين مخلوط بيفزاييد که به شکل شير درآيد. برخي از خواص شير بادام از اين قرار است:

 

ـ رفع خشکي دهان و زبان است.
ـ مسکن دردهاي گلو و خلط‌آوري خوب براي هنگامي است که مجراي حلق به دليل سرفه‌هاي زياد يا شديد، سخت شده است.

 

ـ ناراحتي‌هاي قسمت حلق و حنجره را رفع مي‌کند.
ـ تنگي نفس را بخصوص در افراد مسن کاهش مي‌دهد.

 

ـ خارج کننده سنگ از مثانه است.
ـ يک آبرسان طبيعي به بدن محسوب مي‌شود.

 

ـ از آن مي‌توان براي نرم کردن پوست و زيبايي و طراوت آن بهره برد.

 

مضرات بادام:
همچون بسياري از مواد غذايي، بادام مي‌تواند ضررهايي را نيز متوجه سلامت شما کند. بنابراين لازم است پيش از مصرف آن بدانيد که اين ماده خوراکي بسيار دير هضم بوده و زياده‌روي در خوردن آن سبب احساس سنگيني در معده مي‌شود و بخصوص براي افرادي با معده‌هاي ضعيف مناسب نيست.

 

از پسته غافل نشويد
اين عضو پرطرفدار سبدهاي آجيل که همه افراد معمولا سراغ نوع خندانش مي‌روند سرشار از مواد معدني مفيد براي بدن و حفظ سلامتي است. در پسته، کلسيم، پروتئين، فسفر، آهن، پتاسيم، ويتامين آ، اي، ب1، ب3 و ب6 ذخيره شده است که به همين دليل مزايايي از جمله خواص زير را دارد:

 

ـ درمانگر مبتلايان به کم‌خوني است.
ـ باعث تقويت مغز و کارکرد بهتر ذهن مي‌شود و به همين دليل براي دانش‌آموزان مفيد است.

 

ـ اعصاب را آرام مي‌کند.
ـ لثه‌ها را تقويت کرده، زخم‌هاي دهاني را کاهش مي‌دهد، دندان‌ها را مستحکم کرده، بخصوص براي کساني مفيد است که از بوي بد دهان رنج مي‌برند.

 

ـ چون مقاديري فسفر در خود دارد به افزايش هوش و تمرکز ذهني کمک فراوان مي‌کند.
ـ رفع کننده خستگي است و از ضعف و بي‌حالي پيشگيري مي‌کند.

 

ـ اگر در جواني يا سن رشد مصرف شود براي پيشگيري از پوکي استخوان در ميانسالي يا پيري بسيار مفيد است.

 

ـ عضله‌ساز خوبي براي آنهاست که مي‌خواهند اندامي قوي داشته باشند. همچنين راهي خوب براي جلوگيري از ابتلا به گرفتگي‌هاي عضلاني نه‌تنها در ورزشکاران بلکه در افراد معمولي است.

 

ـ پوست نازکي که مغز پسته را در خود پوشيده، يرقان و ورم طحال را درمان مي‌کند.
ـ به دليل داشتن پتاسيم، متعادل‌کننده و تنظيم‌گر نبض يا ضربان قلب است.

 

ـ دارويي مفيد براي کاهش فشارخون به شمار مي‌رود. علاوه بر اين به‌دليل داشتن آهن مي‌تواند کم‌خوني و رنگ‌پريدگي ناشي از آن را درمان کند.

 

ـ افرادي که از رژيم‌هاي غذايي گياهي پيروي مي‌کنند يا در اصطلاح، گياهخوارند مي‌توانند مقداري از پروتئين موردنياز براي بدن خود را از اين منبع خوراکي تأمين کنند.

 

ـ مقاديري فيبر در پسته موجود است که سبب کارکرد بهتر روده‌ها مي‌شود.
ـ ديد و سوي چشم‌ها را تقويت مي‌کند.

 

ـ منيزيم، مس و همچنين ويتامين‌هاي گروه ب موجود در آن مي‌تواند باعث افزايش کارآيي دستگاه ايمني در بدن شود.

 

ـ اگر دچار سردي کبد شده‌ايد، دواي آن مصرف پسته است.
ـ پسته به‌دليل داشتن منابع آنتي‌اکسيداني از بروز برخي سرطان‌ها پيشگيري مي‌کند يا ابتلا به آنها را به تأخير مي‌اندازد.

 

ـ يکي از منابع خوب براي به تعادل رساندن ترشحات غده تيروئيد به شمار مي‌رود.
ـ اگر مي‌خواهيد پسته‌اي که مصرف مي‌کنيد اثراتش بيشتر باشد يادتان باشد حتماً از نوع تازه يا حداقل نوع تفت ‌نداده آن استفاده کنيد.

 

درمان به روش نياکان
گذشتگان ما با دم کردن پوست سبز پسته به عنوان داروي دمنوشي استفاده مي‌کردند تا حالت تهوع و استفراغ را از بين ببرند. اين دمنوش همچنين براي درمان اسهال نيز تجويز مي‌شده ولي يکي از کاربردهاي آن در مواقعي بوده است که شخصي دچار سکسکه‌هاي طولاني مي‌شده. پوست آن را دم مي‌گذاشتند و فنجاني از اين دم‌کرده را به وي مي‌دادند.

 

به روش قديم، جوشانده برگ و پوست درخت آن مي‌تواند به کساني کمک کند که به دفعات دچار خارش در نواحي باسن مي‌شوند.

 

مضرات پسته:
پشت لب خندان پسته ممکن است ضررهايي هم براي برخي اشخاص نهفته باشد.

 

به عنوان مثال اين آجيل به‌دليل داشتن طبيعتي گرم احتمال بروز کهير و جوش‌هاي پوستي را افزايش مي‌دهد و براي کساني که حساسيت دارند مناسب نيست؛ به‌دليل داشتن چربي بالا نيز براي کساني که معده‌اي ضعيف دارند مضر است. اشخاصي که تري‌گليسيريد بالا دارند نيز از مصرف پسته منع شده‌اند.‌

 

همچنين توصيه شده که افراد مبتلا به ديابت و نقرس نبايد آن را مصرف کنند. متخصصان طب سنتي بر اين عقيده‌اند که افراد مبتلا به نارسايي‌هاي کليوي هم بايد دور پسته را تا زماني که با اين مشکلات درگيرند خط بکشند.

آشنايي با خواص پسته و آجيل
آشنايي با خواص پسته و آجيل

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.