فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۸         
  

خبرگزاري آريا- ريحان با نام علمي: Ocimum basilicum گياهي يک‌ساله از تيرهٔ نعناعيان است که آن را در فارسي «شاهِسپَرَم» و «شاهسپرغم» و نازبو نيز مي نامند.برگ‌هاي معطرش را خام مي‌خورند، و لعاب دانه‌هاي سياهش براي نرم کردن دست به کار مي‌رود. در دو نوع سبز و بنفش وجود دارد.اين سبزي بيشتر به عنوان سبزي خوردن استفاده مي شود. ريحان گياهي است علفي يکساله و معطر که ارتفاع ساقه آن تا 60 سانتيمتر مي رسد . برگهاي آن بصورت متقابل بيضوي و نوک تيز با کناره هاي دندانه دار مي باشد . گل هاي آن معطر و کوچک به رنگهاي سفيد، قرمز و گاهي بنفش مشاهده مي شود . تخم آن سياه و ريز است . برگ ريحان و سرشاخه هاي جوان آن به مصرف تغذيه مي رسد ريحان در ايران و افغانستان بطور خودرو مي رويد در اکثر نقاط دنيا کاشته مي شودچون ريحان بسيار معطر است بنابراين براي معطر ساختن غذاها از آن استفاده مي شود ريحان از لحاظ قديم ايران کمي گرم و خشک است.تخم شربتي نام دانه ريحان است که براي تهيه شربت به کار مي‌رود.

عکس ريحان


خواص ريحان براي بهبود بيماري هاي تنفسي

درمان اختلالات تنفسي با ريحان بسيار موثر است . عسل و زنجبيل ابا عصاره ريحان آثار شگفت انگيزي در بيماريهايي مانند برونشيت، آنفولانزا و آسم دارد . عصاره برگ ريحان با ميخک و نمک براي تسکين بيماري ها موثر است.


 

خواص ريحان براي بهبود علائم سرماخوردگي

وقتي از فصل گرم به فصل سرد مي رويم بيشتر مردم آنفولانزا و سرما خوردگي مي گيرند ، و تب مي کنند. اگر ريحان را به چاي يا شيرگرم و يا حتي آب ساده اضافه کنيم فورا علائم سرما خوردگي را پايين مي آورد


 

ريحان ضد باکتري است

ريحان به دليل داشتن اوژنول، لينالول، ليمونن, سيترال، ترپينول داراي خواص ضد باکتريايي است . عصاره آن را برروي زخم ميکشند تا مانع عفونت شود. افزودن ريحان به سبزيجات باعث سالم شدن غذا مي شود


 

خواص ريحان براي سلامت قلب 

ريحان سرشار از بتاکارون و کاروتنوئيد است ،و بعنوان آنتي هستامين است،که با کلسترول مبارزه مي کند،جريان خون را به قلب و ساير نقاط بدن بهبود مي بخشد ,و در نتيجه سلامت قلب و عروق را تضمين ميکند


 

ريحان براي پيشگيري از عفونت هاي چشمي

ريحان حاوي ويتامينهاي بيشماري است که در درمان التهابات وعفونت هاي چشمي ميتوان از آن استفاده کرد. براي جلوگيري از شب کوري و مشکلات بينايي مصرف ريحان توصيه شده است. براي رفع بوي بد دهان نيز ميتوان برگهاي تازه ريحان را جويد.


 

خاصيت ريحان براي کاهش قند خون

يافته‌ هاي يک بررسي حاکي از آن است که مصرف ريحان همراه با رژيم غذايي، ميزان قند خون بيماران ديابتي نوع 2 را کاهش مي‌دهد.يافته ها نشان داد ميانگين مقدار کربوهيدرات و فيبر دريافتي در دو دوره مصرف ريحان، به طور معني داري از دوره مصرف غذاي معمولي بيشتر بود.غلظت قند خون ناشتا در پايان دوره مصرف ريحان همراه با رژيم معمولي، در مقايسه با مقادير پايه اين دوره و همچنين نسبت به دوره رژيم معمولي کاهش معني دار آماري داشت.نتايج حاکي از آن است که مصرف ريحان همراه با رژيم غذايي، غلظت قند خون بيماران ديابتي نوع 2 را کاهش مي دهد.


 

خواص ريحان براي بهبود بيماري هاي گوارشي

ريحان يک گياهي است که خواص ضد التهابي بسيار استثنايي دارد ، و به بيماري التهاب روده ، معده، سوء هاضمه و يبوست کمک زيادي مي کند


 

ريحان تأمين آهن بدن

فنجان ريحان تازه يا يک قاشق غذا خوري ريحان خشک شده 10 درصد آهن مورد نياز بدن را تامين ميکند .اگر شما کمبود آهن داريد ،بايد ريحان را دررژيم غذايي خود بگنجانيد. دختران درسن بلوغ بايد براي جبران آهن از دست رفته از ريحان استفاده کنند.


 

فوايد ريحان براي سم زدايي بدن

در اغلب موارد بدن دچار سموم متعددي ميشود، که به دنبال رژيم غذايي نادرست و يا پرخوري رخ مي دهد ،و بدن دچار کم خوابي، کم تحرکي مي شود، کبد بايد سم زدايي شود تا به حالت طبيعي برگردد، و ريحان اين کاررا انجام مي دهد


 

خواص ريحان در پيشگيري از سرما خوردگي

ريحان داراي مقادير زيادي ويتامين C و حاوي آنتي اکسيدان است. اين خاصيت باعث ميشود که از آن براي درمان سرماخوردگي و سرفه استفاده شود. برگ ريحان مخلوط شده در چاي به صورت دم نوش و يا دم کرده ريحان خشک و همچنين جويدن برگهاي ريحان راه هايي است که ميتوان در درمان سرما خوردگي از آن استفاده کرد.


 

خواص ضد التهابي ريحان

ريحان با خواص ضد التهابي که دارد ميتواند هر تورمي را بهبود بخشد. بنابراين مصرف آن به بيماراني که مبتلا به ورم مفاصل هستند توصيه شده است. از طرفي به دليل کلسيم فراواني که در اين گياه دارويي وجود دارد گفته ميشود که براي درمان پوکي استخوان نيز مفيد است.

فوايد ريحان ، خواص دارويي و درماني ريحان
فوايد ريحان ، خواص دارويي و درماني ريحان

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.