فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری میزان، مجتبی عبدالهی درباره اهمیت وجود پوشش گیاهی برای مقابله با سیلاب های ناشی از بارش ها اظهار کرد: پوشش گیاهی آب را در خود نگه می دارد و باعث کاهش سرعت جریان سیلابی شده و سبب می شود آب در یک قسمت تجمع نکند از این رو هر چه پوشش های گیاهی در دامنه های کوه های اطراف تهران بیشتر باشد از سرعت و حجم آب جلوگیری می کند.

عبدالهی با بیان اینکه دستگاه های دیگری به غیر از شهرداری تهران در خصوص آبگرفتگی های شهری و یا وقوع سیل در شهر تهران مسئولیت دارند، در این رابطه اظهار کرد: کمیته ای تحت عنوان « کاهش بلایای طبیعی» در وزارت کشور وجود دارد که در ذیل آن کمیته سیلاب ها طراحی شده است که تعدادی از وزرا عضو آن بوده و دبیری این کمیته به عهده استانداری تهران است .

عبدالهی تصریح کرد: گاهی بارش ها به قدری است که باعث طغیان و سیل آسا شدن آب در مسیر کانال ها و رودخانه ها می شود و این اتفاقی است که در حادثه سیل کن رخ داد اما پرسش اینجا است که که آیا مسئولیت اتفاقی که در کن رخ داد به عهده شهرداری تهران است؟

وی در این باره گفت: واقعیت آن است که حادثه کن در حریم تهران و خارج از شهر تهران رخ داد به طوری که این حادثه در کانال آب بود که طبق قانون مسئولیت کانال به عهده وزارت نیرو است .

معاون شهردارتهران با بیان اینکه اشکالات و عوامل متعددی دروقوع سیل نقش دارد، خاطر نشان کرد: از بین رفتن پوشش های گیاهی در دامنه کوه باعث ایجاد طغیان و سیل آسا شدن بارش ها می شود .

عبدالهی تصریح کرد : اگر از بالا دست ها طغیانی صورت بگیرد وجود پوشش گیاهی سبب می شود آب پخش شده و در مسیرهای مختلف حرکت کند و سرعت آب را گرفته می شود اما متاسفانه چون در حال حاضر در دامنه های اطراف تهران پوشش گیاهی مناسبی نداریم و یا از بین رفته است همین موضوع سبب سرعت حرکت آب ،طغیان و سیل آسا شدن می شود .

معاون شهردار تهران اعلام کرد: نقاطی در اطراف تهران وجود دارد که سد بند هستند به طوری که سال گذشته در پاکدشت و کوه های قصر فیروزه که بخشی از منطقه 14 می باشد بارش هایی صورت گرفت که بخشی از سیلاب به سمت پاکدشت رفت اما بخش دیگری از سیلاب در انتهای سه راه تختی و به سمت اتوبان افسریه حرکت کرد به طوری که بررسی های بعدی در اطراف این منطقه نشان داد به هیچ عنوان پوشش گیاهی مناسبی وجود نداشته است .

وی افزود: ایجاد سه سد بند خاکی در منطقه جهت کنترل سرعت آب، همانند یک حوضچه عمل کرد چرا که این سد بند ها در دراز مدت از بین رفته و باعث حرکت بیشتر آب و طغیان شد .

معاون شهردار تهران با تاکید بر اینکه هر قسمتی از مدیریت بلایای طبیعی باید به اندازه سهم خود در پیشگیری نسبت به وقوع سیلاب مسئولیت داشته باشد، اعلام کرد: در حال حاضر وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو نقش اساسی در این زمینه عهده دار هستند .

عبدالهی خاطرنشان کرد: دستگاه های مختلف در کاهش سیلاب ها و بلابیای طبیعی مسئول هستند، ضمن آنکه وزارت کشور در خصوص وقوع سیلاب ها کمیته های مختلفی در خصوص بلایای طبیعی دارد و دستگاه های عضو هستند که آن را کنترل می کنند و هر دستگاهی باید به موقع وظایف خود را انجام دهد.

افزایش پوشش گیاهی در دامنه های تهران برای پیشگیری از وقوع سیلاب
افزایش پوشش گیاهی در دامنه های تهران برای پیشگیری از وقوع سیلاب

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.