فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰         
  

مسئول کنترل کیفیت یک شرکت فرآورده‌های گیاهی خواص تغذیه‌ای بلوط و فرآوری آن به صورت کلوچه برای بیماران مبتلا به سلیاک را تشریح کرد.
 فاطمه بزدوده بررسی خواص تغذیه‌ای بلوط و فرآوری آن به صورت کلوچه برای بیماران مبتلا به سلیاک اظهار داشت: سیالک بیماری روده ای است، ناشی از حساسیت به گلوتن، که مزمن و التهابی است و علاوه بر دستگاه گوارش سایر اعضای بدن را به نحوی درگیر می‌سازد.

به گفته وی در بیمارانی که با علائم سوء جذب مانند لاغری، بی اشتهایی، اسهال، نفخ و دردهای شکم، خستگی، کم‌خونی، کمبود کلسیم و پوکی استخوان مراجعه می‌کنند باید تشخیص بیماری سلیاک را در نظر داشته باشیم.

مسئول کنترل کیفیت یک شرکت فرآورده‌های گیاهی ادامه داد: 4 ماده غذایی حاوی گلوتن شامل گندم ، جو ، چاودار(مابین گندم و یولاف) و جوی دوسر وجود دارند که در بیناری سلیاک منع مصرف داشته و باید طبق ضوابط برچسب گذاری سازمان غذا و دارو بر روی برچسب فرآورده در قسمت اجزای تشکیل دهنده وجود این مواد اعلام شود.

بزدوده ادامه داد: بلوط با نام علمی Quercus نام سرده ای از درختان و هم چنین میوه آن هاست. درخت بلوط به صورت وحشی یا کشت شده در مناطق معتدلی چون کردستان، لرستان و کهگیلویه می‌روید. ارتفاع این درخت در بعضی از نواحی تا 50 متر و قطر تنه آن به 3 متر نیز می‌رسد.

وی بیان داشت: برگ‌های درخت بلوط پنجه‌ای و مانند انگشتان دست است. میوه درخت بلوط که با نام بلوط معروف است مانند فندق بوده ودر پیاله جا می‌گیرد. میوه بلوط حاوی نشاسته، پروتئین، قندهای مختلف مخصوص کوئرسیت، ماده روغنی و بالاخره تانن دارد.

مسئول کنترل کیفیت یک شرکت فرآورده‌های گیاهی افزود: هم چنین به دلیل فیبر بالایی که دارد خاصیت سیرکنندگی داشته و ماده روغنی آن به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب غیر اشباع فاقد کلسترول بوده ودارای املاحی چون آهن و کلسیم و منیزیم و ویتامین‌های گروه B است.

بزدوده خاطرنشان کرد: بلوط به دلیل نداشتن گلوتن برای مبتلایان به سلیاک محدودیت مصرف ندارد. با وجود خواص ذکر شده برای بلوط و با فرآوری آن به صورت کلوچه و اضافه کردن مواد مغذی دیگر مانند آرد ذرت، عسل و... محصولی با ارزش تغذیه‌ای بالا و بدون گلوتن تولید می‌شود که با انجام آزمایشات بالینی بر روی افراد مبتلا به سلیاک و ثبت نتایج آن به این نتیجه رسیدیم که تولید آن کمک فراوانی به پُرشدن خلاء ناشی از عدم مصرف غلات گلوتن دار برای بیماران سلیاکی می‌شود.
خواص تغذیه‌ای بلوط و فرآوری آن به صورت کلوچه برای بیماران مبتلا به سلیاک
خواص تغذیه‌ای بلوط و فرآوری آن به صورت کلوچه برای بیماران مبتلا به سلیاک

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.