فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز سه شنبه ۱۴۰۳/۲/۴         
  

کبر درختچه اي است خاردار و پر شاخ و برگ که اکثرا بر روي زمين گسترده شده با برگ هاي باريک و به رنگ سبز روشن و گل آن چهار قسمتي به رنگ سفيد و بسيار معطر که وسط آن مانند مو است و خاصيت کبر زیاد است. ميوه اش را خيار کبر مي نامند و تقريبا به شکل و اندازه بلوط است. رنگ ميوه آن سبز رنگ با خطوط موازي سبز و يا زرد کمرنگ است و داخل ميوه آن قرمز و پر از دانه هاي کوچک و لزج است.
خواص گیاه کبر ؛ خارج کننده سموم بدن
خواص گیاه کبر ؛ خارج کننده سموم بدن

مشخصات گياه  کبرCapparis spinosa

کبر درختچه اي خاردار و پر شاخ و برگ که اکثرا بر روي زمين گسترده شده با برگ هاي باريک و به رنگ سبز روشن و گل آن چهار قسمتي به رنگ سفيد و بسيار معطر که وسط آن مانند مو است. ميوه اش را خيار کبر مي نامند و تقريبا به شکل و اندازه بلوط است. رنگ ميوه آن سبز رنگ با خطوط موازي سبز و يا زرد کمرنگ است و داخل ميوه آن قرمز و پر از دانه هاي کوچک و لزج است.

 گياه کبر علي رغم ظاهر کوچکش، ريشه بسيار محکم و طولاني با پوست ضخيم دارد که اغلب پس از خشک شدن از مغز چوبي آن جدا مي شود. همچنين اين گياه ممکن است تا سي سال عمر کند.

خواص گیاه کبرخواص گیاه کبر

محل رويش کبر

کبر گياهي بومي مديترانه، در آب و هواي مرطوب و گرم کشورهاي قبرس، ايتاليا، يونان، آفريقاي شمالي و برخي مناطق آسيا به عمل مي آيد.

کبر در ايران همچنين در بلندي‌هاي بالاي 2500 متر در استان ايلام، پارس، بوشهر، کرمانشاه، خوزستان ، کهگيلويه و بويراحمد، يزد،کرمان وجنوب استان کرمان(ارتفاعات روستاي اسلام اباد شيبکوه شهرستان منوجان) مي‌رويد(به اسم محلي ياردون در ايلام شناخته مي شود). در منطقه نوجين از بخش هاي شهرستان فراشبند در جنوب غرب استان فارس يکي از مرغوبترين ميوه‌هاي گياه کَبَر که به زبان بومي به آن ليجين يا لگجي گفته مي‌شود به دست مي‌آيد و وارد بازارهاي شهرستانهاي همسايه به ويژه کازرون مي‌گردد

شهر ها و کشور هایی که کبر است

گياه کبر در شهر بدخشان افغانستان و هم در کشور هاي تاجکستان و ازبکستان مي رويد.اين گياه در استان کرمان شهرستان ارزوئيه فراوان يافت ميشود و با نام دک و دهک شناخته ميشود و همچنين در روستاي سيمکوئيه در استان يزد از توابع شهرستان بهاباد نيز يافت مي شود. در ضمن در شهرستان رامهرمز استان خوزستان به وفور يافت ميشود اکثريت مردم رامهرمز به آن لگجي مي گويند و بيشتر ميوه رسيده کبر را بصورت خام مي خورند و يه عده اي کم از مردم رامهرمز از کبر ترشي درست مي کنند. در ضمن به عقي

ده مردم محلي غذاي محبوب روباه در فصل بهار مي باشد.

خواص درماني کبر

ريشه کبر جزء گياهاني است که خواص و کاربرد بسيار زيادي در درمان امراض دارد و از اين رو حکما کاربردهاي را براي آن در درمان انواع بيماري ها ذکر کرده اند.

کبر بازکننده گرفتگي هاي طحال و کبد است و جزء بهترين داروهاي برطرف کننده مشکلات سپرز (طحال) نام برده شده است.

گياه کبر در پزشکي کهن يوناني و عرب مورد استفاده قرار مي گرفته است. پوست اين گياه مزه ي تند و گس و اثر آرام کننده، معرق و نرم کننده دارد و در رفع سرفه و آرام کردن حملات آسم و دفع کرم کارساز بوده و در درمان دانه‌هاي پوستي سودمند است. شيخ الرئيس بوعلي سينا مي فرمايد: سپرز(طحال) را از ماده سودايي پاک کند و بعد از آن بهبود کامل حاصل شود.

 پرورده کبر با سرکه و عسل دافع و خارج کننده سموم بدن و مدر سودا است که از خواص گیاه کبر است.

ريشه کبر جهت بهبود فالج و برخي از امراض سيستم عصبي که ناشي از افزايش سردي و يا رطوبات است بسيار نافع است که از خواص گیاه کبر است.

ترکیب کبر با سایر ادویه ها

همچنين ترکيب کبر با ادويه هاي معطر مانند سنبل الطيب، اسطوخودوس، اذخر و عسل تحليل برنده و خارج کننده ترشحات لزج سينه است و چون قاطع بلغم است از اين رو براي دردهاي مفصلي و سياتيک و نقرس چه بصورت خوراکي و چه ضماد آن نافع است که از خواص گیاه کبر است.

 

ترکیب کبر با سایر ادویه هاترکیب کبر با سایر ادویه ها

گل کبر گلي  دارويي  است

کبر ترشح ادرار و حيض را زياد مي کند و براي بازشدن خون قاعدگي در موارد قطع آن در زنان جوان مؤثر است و نيروي جنسي را افزايش مي دهد.

از ميوه اين گياه که به خيار کبر معروف است ترشي خوشمزه اي بدست مي آيد که اشتهاآور بوده و جهت رفع گرفتگي هاي کبد و طحال مؤثر است. مصرف ترشي کبر بيشتر در استان فارس و همدان مرسوم است که از خواص گیاه کبر است.

گل کبر گلي است که بيشتر از لحاظ دارويي مورد بررسي قرار گرفته حال آنکه گلي است بسيار معطر و به شدت خوشبوي که عطري لطيف به همراه اندکي تلخي دارد. باعث تعجب است که بوي اين گل منطبق با مد عطرسازي روز دنياست و با گران قيمت ترين عطرهاي دنيا رقابت مي کند و همانطور که قبلا اشاره شد اين گياه در نواحي مختلف جغرافيايي ايران بخوبي رشد مي کند و شايد سرمايه گذاري بر روي اسانس اين گل بتواند سود سرشاري راوارد کشور نمايد.

کبر برای درمان بیماری ها

کبر براي درمان بيماريهاي نظير واريس و طحال نيز بکار مي رود که از خواص گیاه کبر است.

 

کبر اگر باسرکه و عسل در هم آميخته شود پادزهري قوي براي بيشتر مسموميتها بکار برده مي شود

 

گياه کبر کبد را تقويت مي کند، درد دندان را تسکين مي دهد و ريشه آن از بخشهاي ديگر مفيدتر و پرخاصيت تر است.

 

کبر براي درمان بواسير و شستشوي روده ها بکار مي رود و خاصيت ضد روماتيسمي دارد.

 

جوانه هاي ناشکفته و مولد گل آن اثر نيرو دهنده داردوبراي بيماري نقرس مفيد است.

ميوه کال و نرسيده گياه خاصيت ضد روماتيسمي دارد. که طول آن به 1 تا 2 سانتي متر مي رسد براي تهيه ترشي بکار ميرود .انواع بزرگتر آن که حداکثر چهار سانتي متر درازا دارد به شکل خام و به عنوان ميوه مصرف مي شود.دانه اي آن به رنگ سياه بوده و محتوي شکلي آن قرمز رنگ است وبه همين دليل به آن خاويار سبز نيز مي گويند. 

کبر برای درمان بیماری هاکبر برای درمان بیماری ها

کبر براي درمان بواسير و شستشوي روده ها

  

نحوه درست کردن ترشي کبر

ابتدا کبرها را شسته و دم آن را گرفته و در آب جوشيده و سرد شده بريزيد به مدت 5 ال 6 روز کبرها را در آن ريخته و طي اين مدت هر روز آب نمک آن را عوض و در يخچال نگهداري کنيد.پس از آن هندوانه کوهي يا همان کبر را از آب نمک خارج کرده و با آب روي حرارت گذاشته و وقتي به جوش آمد آب آن را دور بريزيد و مجددا يکبار اين کار را تکرار کنيد تا تلخي آن گرفته شود و دقت کنيد زياد نجوشد چون ترشي هندوانه کوهي شما نرم مي شود.

 

کبر را بعد از جوشيده روي صافي بريزيد تا آبش برود يک ساعتي صبر بکنيد و هندوانه کوهي ها را در شيشه مخصوص ترشي ريخته و روي آن سرکه بريزيد. چنانکه دوست داشتيد کمي هم نمک اضافه کنيد در آن را محکم کرده و در جاي خنک و يا در يخچال نگهداري کنيد. بعد از 20 روز الي يکماه ترشي آماده است.





نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.