فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

همشهری:
طبیعت ایران بیش از هر زمان دیگری نیاز به مراقبت دارد. این مسئولیتی است که بر عهده تک‌تک شهروندان است.

اگر به هواي سالم نياز داريم، اگر به سلامت خود و خانواده مان فكر مي‌كنيم، اگر نگران كم‌آبي هستيم و اگر نگران هجوم ريزگردها هستيم چاره‌اي نداريم جز اينكه به طبيعت احترام بگذاريم و آن را حفظ كنيم.حفاظت از طبيعت تنها زماني ممكن است كه آن را يك وظيفه بدانيم. كار دشواري نيست.

مي‌توانيم از همين امروز آغاز كنيم به‌ويژه كه اغلب ما به سفر مي‌رويم و هنگام سفر اگر به طبيعت وارد هم نشويم از آن عبور مي‌كنيم. يادمان باشد نخستين گام، مهرباني با طبيعت است.دكتر غلامرضا هادربادي، مديركل دفتر آموزش، ترويج و مشاركت‌هاي مردمي سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري در اين‌باره مي‌گويد: پيامبر گرامي اسلام فرموده‌اند كه «زمين مثل مادر شماست، حرمت آن را نگه داريد» در واقع حفاظت از طبيعت در اين توصيه نهفته است.

بر اين اساس، انتظار داريم با توجه به سفرهاي نوروزي، مسافران عزيز در هر جاي كشور وارد طبيعت مي‌شوند، جنگل و مرتع و به‌طور كلي پوشش گياهي را حفظ كنند.به گفته هادربادي، زماني حكمت اين توصيه پيامبر اكرم آشكار مي‌شود كه بدانيم تخريب طبيعت باعث بروز سيل، شكل‌گيري كانون‌هاي گردوغبار، خشكسالي، وقوع بلاياي طبيعي و به خطر افتادن امنيت غذايي مي‌شود. برهمين اساس، حفظ طبيعت يك ضرورت براي تأمين سلامتي و داشتن زندگي با نشاط است.

  • همكاري با يگان حفاظت از جنگل‌ها و مراتع

اين مقام مسئول، ضمن قدرداني از مشاركت تك‌تك مردم در حفظ طبيعت مي‌گويد: اكنون مدت‌هاست كه مردم پي به ارزش و جايگاه طبيعت در زندگي خود برده‌اند. با وجود اين، توصيه‌هايي وجود دارد كه عمل به آن مي‌تواند باعث حفاظت بهتر طبيعت شود. ازجمله انتظار مي‌رود كه شهروندان هنگام سفر اگر تخلفي اعم از تجاوز و تعرض به اراضي جنگلي و مرتعي، قطع درختان، بوته‌كني و آتش‌سوزي را مشاهده كردند با شماره تلفن « 1504» كه به‌طور شبانه‌روزي و به‌صورت رايگان امكان برقراري تماس را فراهم مي‌كند، با يگان حفاظت تماس بگيرند تا مأموران يگان حفاظت با متجاوزان و متخلفان برخورد كنند.

هادربادي تصريح مي‌كند: بخشي از توصيه‌ها مربوط به رفتارهاي فردي است. ازجمله انتظار مي‌رود شهروندان چنانچه وارد جنگل يا مرتع شدند تا جايي كه امكان دارد از روشن‌كردن آتش خودداري كنند و به ساير گردشگراني كه در طبيعت آتش روشن مي‌كنند دوستانه تذكر بدهند كه هنگام ترك طبيعت از خاموش بودن آتش اطمينان حاصل كنند. علاوه بر اين، از قطع شاخه‌هاي درختان هم خودداري كنند. اما يكي از ديگر از توصيه‌هاي وي، پرهيز از چيدن گياهان خودرو در طبيعت است.

او با اشاره به اينكه هرگونه برداشت غيرمجاز از طبيعت خلاف قانون است و تنها كساني مي‌توانند از طبيعت برداشت كنند كه مجري طرح‌هاي بهره‌برداري باشند، مي‌گويد: متأسفانه برخي شهروندان بي‌توجه به خسارت‌هاي جبران‌ناپذيري كه كندن گياهان بومي دارد اين گياهان را از ريشه قطع مي‌كنند. اين درحالي است كه زندگي شماري از حشرات و جانوران وابسته به گياهان بومي است و نابودي اين گياهان سبب مرگ حشرات و جانوران مي‌شود و در نتيجه مرگ اين حشرات و جانوران، انواع آفات و امراض طغيان مي‌كند و خسارات جبران‌ناپذيري را به باغات و كشاورزي مردم بومي منطقه وارد مي‌كند. از اين رو، انتظار مي‌رود مسافران و گردشگران با رعايت اين موارد مانع از ضرر و زيان به مردم محلي شوند.

  • آتش‌سوزي‌هاي غيرعمدي

هادر‌بادي يكي از عوامل آتش‌سوزي در رويشگاه‌هاي جنگلي و مرتعي را سهل‌انگاري رهگذران و مسافراني عنوان مي‌كند كه به‌منظور تفريح و گردش به عرصه‌هاي جنگلي و مرتعي مي‌روند و براي پخت‌وپز آتش روشن مي‌كنند و بدون اطمينان از خاموش بودن آتش، محل را ترك مي‌كنند. اين كار سبب مي‌شود با وزش باد، آتش عرصه وسيعي را در بربگيرد و خسارات جبران‌ناپذيري به بار آورد.

  • نكاتي كه بايد رعايت كنيم

مراقب باشيم هنگام سفر و حضور در طبيعت (اعم از جنگل و مرتع) ته سيگار روشن و كبريت نيم سوخته را در جنگل و مرتع پرتاب نكنيم.
از روشن كردن آتش به‌ويژه زماني كه سطح جنگل و مرتع پوشيده از برگ يا علف‌هاي خشك است خودداري كنيم و قبل از ترك طبيعت، از خاموش بودن آتش، اطمينان حاصل كنيم.

ظروف شيشه‌اي يا پلاستيكي را در جنگل و مرتع رها نكنيم زيرا تابش آفتاب همانند ذره‌بين آتش ايجاد مي‌كند.

طبيعت را خانه خود بدانيم و از رها كردن زباله در آن خودداري كنيم. براي اين كار كافي است زباله‌هايي را كه هنگام حضور در طبيعت توليد مي‌كنيم در كيسه‌اي گذاشته و با خود از طبيعت خارج و در اولين سطل زباله رها كنيم. رعايت اين توصيه علاوه بر پيشگيري از شيوع برخي بيماري‌ها باعث حفظ طبيعت و زيبايي آن مي‌شود.

هنگام سفر الگويي براي فرزندان‌مان باشيم و با رفتارمان، حفاظت از طبيعت را به آنها آموزش بدهيم.

امسال نخستين روز سال نو، روز جهاني جنگل است اين همزماني را به فال نيك بگيريم و براي حفظ جنگل و طبيعت تلاش كنيم.

با طبیعت مهربان‌تر باشیم
با طبیعت مهربان‌تر باشیم

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.