فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۵         
  

خبرگزاري آريا- حقايق تغذيه اي قارچ را بشناسيد.

 يکي از مواد غذايي که امروزه در سفره ها و سبد غذايي ما ايراني ها طرفداران زيادي پيدا کرده اند قارچ‌هاي محترم هستند. مواد غذايي دوست داشتني که حتي بچه‌هاي بدغذا هم آن‌ها را دوست دارند و کمتر کسي را مي‌توانيم پيدا کنيم که با آن‌ها سر دوستي نداشته باشد. اما در اينجا مي‌خواهيم نگاهي به حقايق تغذيه‌اي آنها بيندازيم و ببينيم فقط مزه‌ي آن‌هاست که مورد پسند است يا در موارد ديگري هم مي‌توان روي آن‌ها حساب باز کرد؟

 قارچها، که در دنياي غذاها در گروه سبزي‌ها طبقه‌بندي مي‌شوند، از لحاظ فني جزو گياهان نيستند بلکه به دسته قارچ‌ها برمي‌گردند اما با اين حال به دليل خواص مهم و فراوان تغذيه‌اي که دارند جايگاه ويژه‌اي در سبد سبزي‌جات پيدا کرده‌اند.

 در علم تغذيه مدرن بارها به اين موضوع اشاره شده که براي دريافت کافي ويتامين‌ها و مواد معدني در رژيم غذايي لازم است انواع مختلف ميوه‌ها و سبزي‌ها آن هم در رنگ‌هاي مختلف را مصرف کنيد. هرچه تنوع اين رنگ‌ها بيشتر باشد رژيم شما از لحاظ ويتامين‌ها و مواد معدني غني‌تر خواهد بود. اگر بخواهيم بر اين نظريه پيش برويم قارچ‌ها از همان اول روانه‌ي ليست سياه مي‌شوند. اما اينطور نيست! قارچ‌ها که معمولا به رنگ سفيد هم هستند جايگاه ويژه‌اي در اين سبد ويتامين پيدا کرده و خيلي از نظر‌ها را تغيير دادند.

 تجزيه غذايي قارچ‌ها

قارچ‌ها به طور طبيعي حاوي مقادير کمي سديم، چربي، کلسترول و همچنين کالري کمي هستند و معمولا به آن‌ها غذاهاي عملکردي گفته مي‌شود. يعني علي‌رغم تامين مواد مغذي پايه‌اي مورد نياز بدن، به دليل دارا بودن آنتي اکسيدان‌ها و فيبرهاي رژيمي مهمي مانند کيتين و بتاگلوکان نقش مهمي در پيشگيري از بيماري‌هاي مزمن برعهده دارند.

حقايق تغذيه‌اي در هر 100 گرم

– 38 کالري

– 0.5 گرم چربي

– 9 ميلي‌گرم سديم

– 506 ميلي‌گرم پتاسيم

– 7 گرم کربوهيدرات

– 3.8 گرم فيبر رژيمي

– 1.2 گرم شکر

– 1.5 گرم پروتئين

 قارچ‌ها مواد غذايي غني از ويتامين‌هاي گروه B هستند. مانند ريبوفلاوين، فولات، تيامين، اسيدپانتوتنيک و نياسين. همچنين قارچ‌ها را مي‌توان تنها منبع گياهي غني از ويتامين D در نظر گرفت. قارچ‌ها همچنين حاوي انوع مواد معدني هستند که تامين آن‌ها از رژيم غذايي کار ساده‌اي نيست. مانند سلنيوم، پتاسيم، مس، آهن و فسفر.

 اما يکي ديگر از مهمترين ترکيبات موجود در قارچ ميزان بالاي فيبر آن است. کيتين و بتاگلوکان. بتاگلوکان نوعي از فيبر است که در ديواره‌هاي سلولي انواع قارچ‌ها وجود دارد. مطالعات اخير نشان دادند که اين فيبر نقش مهمي در بهبود مقاومت به انسولين و سطح خوني کلسترول، کاهش خطر چاقي و همچنين تقويت ايمني بر عهده دارد.

 قارچ‌ها همچنين حاوي کولين هستند. ترکيب تغذيه‌اي مهمي که نقش مهمي در بهبود فرايند خواب، حرکت عضلات، يادگيري و حافظه برعهده دارد. کولين با کمک به حفظ ساختمان سلولي سلول‌هاي بدن به انتقال هرچه بهتر پيام‌هاي عصبي کمک مي‌کند، فعاليت‌هاي سلولي را تقويت کرده و در کاهش التهاب‌هاي مزمن سلولي حائز اهميت است.

 و اما مزاياي قارچ‌ها براي سلامتي و بيماري‌ها

مطالعات بي‌شماري تاثيرات مثبت افزايش مصرف قارچ در کاهش خطر بيماري‌هايي نظير چاقي، ديابت، بيماري هاي قلبي، سلامت پوست و مو، سطح انرژي و همچنين کاهش وزن نشان داده‌اند. که با هم برخي از آن‌ها را مرور مي‌کنيم:

 بهبود متابوليسم

همانطور که مي‌دانيد ويتامين‌هاي گروه B براي سوخت و ساز قندها و تامين انرژي ضروري‌اند. آن‌ها همچنين کمک مي‌کنند تا بدن چربي و پروتئين را متابوليزه کند. قارچ‌ها حاوي مقادير قابل توجهي از ويتامين‌هاي B هستند. به طوري که 100 گرم قارچ 30 تا 44 درصد نياز روزانه به ويتامين‌هاي B را تامين مي‌کند.

 ديابت

مطالعات نشان داده‌اند بيماراني که به ديابت نوع 1 مبتلا بوده و رژيم غذاي پر فيبر مصرف مي کرده‌اند سطح قند خونشان در حد پايين‌تري حفظ شده و مقاومت به انسولين نيز تا حدي در آن‌ها کاهش يافته است. از آنجايي که قارچ نيز يکي از منابع غني فيبر است مي‌تواند خواص قابل توجهي را براي مبتلايان به ديابت فراهم آورد.

 تقويت سيستم ايمني

سلنيوم که نقش مهمي در تقويت سيستم ايمني بر عهده دارد در مقادير قابل توجهي در قارچ‌ها وجود دارد. سلنيوم با تحريک بيشتر سلول‌هاي کشنده T در سيستم ايمني پاسخ ايمني را نسبت به عفونت‌ها تقويت مي‌کند. بتا گلوکان موجود در قارچ‌ها نيز نقش مهمي در تقويت اين سيستم بر عهده خواهد داشت.

 پيشگيري از سرطان

يکي از توانايي‌هاي تعريف شده براي قارچ‌ها، مخصوصا قارچ‌هاي سفيد دکمه‌اي که معمولا در سالاد استفاده مي‌شوند، توانايي آن‌ها در برداشت استروژن اضافي از گردش خون است که آن‌ها را به يک نيروي کمکي در پيشگيري از سرطان سينه تبديل مي‌کند. مطالعه‌هاي بسياري اين ويژگي قارچ‌ها در پيشگيري از سرطان را تاييد کرده‌اند.

 سلامت قلبي

فيبر، پتاسيم و ويتامين C موجود در قارچ‌ها آن را به يک ماده غذايي حامي قلب تبديل کرده است. همانطور که مي‌دانيد پتاسيم و سديم براي تنظيم فشار خون بايد با يکديگر در تعادل باشند. قارچ‌ها با دارا بودن مقادير بالايي از پتاسيم و مقادير اندک سديم شرايط را به سود فشار خون پايين تنظيم مي‌کنند. همچنين محتوي بالاي فيبر، ويتامين C و سلنيوم آن‌ها تاثير آن‌ها را در پيشگيري از افزايش فشار خون و نيز پيشگيري از بيماري‌هاي قلبي تقويت مي‌کند.


حقايق تغذيه اي قارچ را بشناسيد
حقايق تغذيه اي قارچ را بشناسيد

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.