فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز سه شنبه ۱۴۰۳/۱/۲۸         
  

‌تولید بسیار اندک و کمیابی از دلایل گرانی‌ چای سفید است.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه گیلان، به نقل از روابط عمومی مرکز تحقیقات چای کشور، چای سفید نوعی چای با طعم دلنشین میوه‌ای ‌سرشار از آنتی‌اکسیدان و دارای مقدار اندکی کافئین است.

بسیاری از چای سیاه یا سبز دل می‌کنند و به‌دلیل طعم یا خواص سلامت بخش به مصرف چای سفید روی می‌آورند. اگر کسی قبل از مصرف چای سفید، چای سیاه یا سبز مصرف کرده باشد، با خوردن چای سفید متوجه ظاهر کاملا متفاوت دم کرده، طعم، نحوه تهیه و حتی قیمت آن می‌شود.

چای سبز و سیاه را از برگ‌های رسیده گیاه چای می‌سازند، اما چای سفید را کاملا یا بیش‌تر از غنچه‌های چای (یا همان برگ‌های نرسیده و نشکفته) تهیه می‌کنند.

‌غنچه‌های چای ظاهری سفید و کرکدار دارند. این ظاهر کرکین غنچه چای به خاطر موهای ظریف و سفید رنگ آن است.

طعم چای سفید شیرین و دلنشین است

وجود این کرک‌ها در حقیقت ساز و کار طبیعی دفاعی گیاه برای مقابله با برخی آفات است.

چای سبز معمولا طعم تلخ و شیرین یا فقط شیرین و علفی دارد. چای سیاه معمولا تلخ است و طعم میوه‌ای در آن بارزتر است.

اما چای سفید با این دو فرق می‌کند. طعم آن شیرین و دلنشین است. برخی انواع چای سفید، رایحه گل‌های معطر را دارند و طعم برخی دیگر شما را به یاد شکلات شیری یا علف خشک خواهد انداخت. البته چای‌های سفید معطر شده نیز وجود دارند که آن‌ها را با مخلوط‌کردن چای با گل‌ها، گیاهان دیگر مثل نعناع یا میوه‌ها درست می‌کنند.

دم کردن چای سفید از چای سیاه دشوارتر است

دم کردن چای سفید از چای سبز آسان تر اما از درست کردن یک فنجان چای سیاه کمی دشوارتر است.

برای دم کردن چای سفید باید از آبی استفاده کنید که دمای آن کمتر از ۱۹۰ درجه فارنهایت (۸۷٫۷ درجه سانتی گراد) باشد.

زمان دم کردن آن نیز ۳ تا ۴ دقیقه است. هر چند چای سفید زیاد در خصوص زمان دم گذاشتن انعطاف ناپذیر نیست، اما دمای آب باید حتما کمتر از نقطه جوش باشد.

گرچه چای سفید به بدقلقی چای سبز نیست و اگر دمای آب چند درجه این ور و آن ور بزند، چای خراب نمی‌شود.

چای سفید کمیاب است

حتما موقعی که چای سفید خریده‌اید؛ متوجه قیمت بسیار گران آن نسبت به چای سیاه و سبز شده‌اید. دلیلش این است که چای سفید را کاملا به صورت دستی درست می‌کنند. به همین دلیل فراوری آن زمان‌بر و پر هزینه است. البته تولید بسیار اندک این چای و کمیابی آن نیز از دلایل گرانی‌اش است.

چای سفید را از غنچه‌ها و گاهی از برگ‌های گیاه چای می‌سازند. چای سفید یک چای فاقد مرحله اکسیداسیون با حداقل فرآوری است.

ابتدا غنچه‌ها را می‌چینند. بعد آن را پلاسیده می‌سازند‌(معمولا غنچه ها را در معرض مقدار بسیار ناچیزی گرما قرار می‌دهند). سپس غنچه‌ها را یا با هوای گرم یا در معرض تابش آفتاب خشک می‌کنند. شاید غنچه‌ها در این وسط تا حدی اکسید هم بشوند.

تولید چای سفید مهارت بسیاری می خواهد

ناگفته نماند وقتی می‌گوییم تولید چای سفید به حداقل فراوری نیاز دارد، نباید این گمان ایجاد شود که درست کردنش خیلی راحت است. اتفاقا تولید چای سفید مهارت بسیاری می‌خواهد. چون بخش اصلی خصوصیات این چای به شناختن شرایط آب و هوا، زمان برداشت و فراوری بستگی دارد که همگی باید در بهترین و مناسب­ترین موقع انجام شوند

معمولا این طور گمان یا تبلیغ می‌کنند که یکی از مهم ترین ویژگی‌های چای سفید کافئین اندک آن است، اما واقعیت این است که خصوصیت فوق تنها در مورد چای‌های سفید منطقه فوجیان صدق می‌کند، چون واریته چای موجود در این جا که از آن چای سفید تهیه می‌کنند، به طور طبیعی کم کافئین است، اما چای سفید تولید شده در کشورهای دیگر لزوما چنین نیست.

چای سفید بی‌کافئین نیست

در یادداشت‌های اختصاصی لیندزی گودوین آمده است، بررسی محققان نشان می‌دهد چای هند کافئین بیشتری حتی از چای سیاه سری لانکا دارد، این نکته را اضافه کنم که بسیاری از مردم به چای سفید چای بی کافئین می‌گویند، اما این موضوع صحیح نیست. چای سفید به طور طبیعی دارای کافئین است، اما برخی به اشتباه تصور می‌کنند یا تعمدا بیان می‌کنند‌ کافئین را به چای سفید اضافه می‌شود که این مطلب صحیح نیست.

امروزه انواع چای سفید در بازار موجود است. یک نوع چای سفید به نام چای سفید سوزنی نقره‌ای هست که فقط از غنچه درست می‌شود.


نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.