فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۵         
  

کارشناس ارشد محیط زیست گفت: ایرانیان با رسم سبزه نوروز موجب اتلاف 1400 تن گندم می‌شوند.

مصطفی ویسی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، با بیان اینکه سبزه عید نوروز سنتی است که از دیرباز در میان ایرانیان وجود داشته، گفت: این سنت بسیار پسندیده و نمادی از سرسبزی است.

وی تصریح کرد: از آنجا که گندم قوت قالب مردم بوده و نماد برکت است، ایرانیان از دیرباز از بذر گندم برای سبزه عید استفاده می‌کردند، اما همین سبزه عید در حال حاضر و با افزایش جمعیت کشور اتلاف 1400 تنی گندم را به دنبال دارد.

این کارشناس ارشد محیط زیست اظهار کرد: اگر جمعیت متوسط هر خانوار کشور را پنج نفر بگیریم با توجه به جمعیت 70 میلیونی کشور ما 14 میلیون خانوار داریم.

وی افزود: چنانچه هر خانوار حداقل از 100 گرم بذر گندم برای کاشت سبزه عید نوروز استفاده کند، حدود 1400 تن بذر با ارزش گندم برای این کار مصرف می‌شود که با تبدیل شدن آن به سبزه دیگر قابل استفاده نخواهد بود.

ویسی اظهار کرد: هرچند سبزه گندم جزیی از فرهنگ ایرانیان شده، اما با توجه به این میزان مصرف گندم قطعا بهتر است گزینه‌های دیگری جایگزین آن شود.

وی کاشت سبزی خوردن را بهترین گزینه جایگزین سبزه حبوبات دانست و عنوان کرد: با کاشت سبزی‌هایی مثل تره تیزه هم سرسبزی را به سفره نوروز می‌دهیم، هم این سبزی‌ها قابل مصرف هستند. از طرف دیگر از هدر رفت حداقل 1400 تن گندم با ارزش در کشور جلوگیری می‌شود.

ویسی با بیان اینکه ایرانیان گندم را برکت سفره نوروز می‌دانند، گفت: افراد می‌توانند تکه‌ای نان را به عنوان برکت در سفره نوروز قرار دهند و یا اگر تمایل به سبزه گندم دارند می‌توانند در لابلای بذر سبزی خوردن چند دانه بذر گندم هم قرار دهند که در این صورت اسراف زیادی نخواهیم داشت.


نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.