فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان گفت: هنوز به‌طور کامل دلایل زوال جنگل‌ها مشخص نشده است.

مجید توکلی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا‌)، منطقه لرستان، بیان کرد: زوال بوم سازگان جنگلی یک پدیده چندبعدی و پیچیده بوده و هنوز به‌طور کامل دلایل زوال جنگل‌ها مشخص نشده است، اما به‌طور کلی تئوری‌های مطرح شده در این زمینه بر اثرگذاری مجموعه‎ای از عوامل زنده و غیرزنده تأکید می‌کند.

وی بابیان اینکه حداقل پنج تئوری در این راستا وجود دارد، افزود: تئوری استرس‌های محیط زیستی و ارگانیسم‌های ثانویه تغییر اقلیم، اکولوژیکی، آلودگی هوا و عوامل مستعد کننده، شروع کننده و مشارکت کننده به اثرات متقابل عوامل زنده و غیرزنده جهت ایجاد شرایط زوال جنگل‌ها وجود دارد.

توکلی با بیان اینکه مرگ بلوط نتیجه عوامل این تئوری است، اضافه کرد: اصطلاح زوال و یا مرگ میر، ناشی از اثر متقابل و پیچیده‌ای است که آفات گیاهی نسبت به استرس‌های محیطی از خود نشان می‌دهند.

این عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان اظهار کرد: درختان تحت تاثیر استرس‌های محیطی ضعیف شده و مورد حمله ارگانسیم‌های ثانویه قرار می‌گیرند، همچنین مرگ و میر دسته جمعی و یک شکل و همگن بودن صدمه در بین چند گونه ناشی از تغییر اقلیم است.

وی ادامه داد: گاهی در روند طبیعی توالی و جانشینی مرگ و میر درختان رخ می‌دهد. افزایش نیتروژن، دی اکسید کربن، باران‌های اسیدی، گرد و غبار و... علاوه بر اثرات مستقیم روی سلامتی گیاهان می‌توانند به عنوان شروع کننده، مناطق مستعد را در چرخه زوال قرار دهند.


نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.