فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز سه شنبه ۱۴۰۳/۲/۴         
  

سلامت نیوز:نسخه هاي آلماني با عصاره گياهان دارويي ايران پيچيده مي شود و داروهای ایرانی شیمیایی‌اند! در آلمان بيش از 70 درصد دارو‌ها منشأ گياهي دارند. جالب اينجاست كه مواد اوليه بسياري از اين داروها در خاك ايران پرورش مي‌يابد.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه جوان نوشت: در آلمان بيش از 70 درصد دارو‌ها منشأ گياهي دارند. جالب اينجاست كه مواد اوليه بسياري از اين داروها در خاك ايران پرورش مي‌يابد. در امريكا و هند هم منشأ ۴۰ تا ۵۰ در‌صد داروها گياهي است اما در ايران تنها ۹ درصد دارو‌ها منشأ گياهي دارند. اين در حالي است كه مطابق سند ملي گياهان دارويي و طب سنتي و با عنايت به وجود 2 هزار و 300 گونه گياهي با مصارف دارويي در كشور بايد به سمت و سوي بهره‌گيري از اين ظرفيت بالقوه براي معرفي طب سنتي ايران به جهان و توليد ارزش افزوده بالا باشيم.


كشورمان ايران از نظر غناي گياهي و تنوع زيستي داراي ۱۱ اقليم از ۱۳ اقليم شناخته شده جهاني است. براساس نظر گياه‌شناسان و پ‍‍ژوهشگران، تعداد گونه‌هاي گياهي ايران حدود 8 هزار گونه است كه از نظر تنوع گونه‌اي حداقل دو برابر قاره اروپاست. بيش از 2 هزار و 300 گونه از گياهان كشور داراي خواص دارويي، عطري، ادويه‌اي و آرايشي ـ بهداشتي هستند. به علاوه هزار و 728 گونه از اين گياهان منحصراً در سرزمين ايران رويش كرده و به عنوان يك ظرفيت انحصاري در كشور محسوب مي‌شوند. با وجود اين هنوز نتوانسته‌ايم از چنين ظرفيتي بهره‌برداري مناسبي داشته باشيم. به گفته دكتر علي كرمي، رئيس پژوهشكده مجازي بيوتكنولوژي پزشكي سازمان بسيج جامعه پزشكي در آلمان بيش از 70 درصد دارو‌ها منشأ گياهي دارند و در امريكا و هند ۴۰ تا ۵۰ درصد اما در ايران تنها ۹ درصد دارو‌ها منشأ گياهي دارند.


بنا به تأكيد اين متخصص مهندسي ژنتيك كشورهاي غربي پزشكي سنتي را در ايران نابود كرده‌اند اما خودشان از پزشكي سنتي ايران استفاده مي‌كنند و به ما القا مي‌كنند از داروهاي شيميايي استفاده كنيم؛ داروخانه‌هاي ما پر از داروهاي شيميايي شده است.

اقبال جهاني به طب سنتي و داروهاي گياهي
حجـم تجـارت جهاني گياهان دارويـي از ۶۰ ميليارد دلار در سـال ۱۹۹۶ به ۱۰۰ ميليارد دلار در سال ۲۰۱۰ افزايش يافته است و بر اساس پيش‌بيني بانك جهاني در سال ۲۰۵۰ گردش مالي و تجارت جهاني متمركز و مبتني بر گياهان دارويي و داروهاي گياهي به حدود 5 هزار ميليارد دلار خواهد رسيد.
در اكثر كشورهاي توسعه‌يافته، طب سنتي در ابعاد مختلف تحت حمايت دولت قرار گرفته و سهم خوبي از تأمين سلامت مردم را در سيستم سلامت كشور به عهده گرفته است. طب سنتي چين ۴۰ درصد خدمات بهداشتي‌ ـ درماني را در اين كشور بر عهده دارد؛ پوشش بيمه‌اي هزينه درمان، دارو و خدمات طب سنتي در ژاپن، چين، كره و ويتنام به صورت كامل است و در كشورهاي آلمان، استراليا، نروژ، انگلستان، كانادا و امريكا قسمتي از هزينه‌ها توسط سازمان‌هاي بيمه پرداخت مي‌شود اما در كشور ما طب سنتي با وجود پيشينه تاريخي و اثبات اثر‌بخشي هنوز جاي خودش را در حمايت‌هاي بيمه‌اي باز نكرده است. كم نيستند پزشكاني كه در برابر طب سنتي و تجويز داروهاي گياهي مقاومت مي‌كنند.

منشأ ايراني داروهاي گياهي آلماني
دكتر مجتبي بور‌بور، معاون اسبق برنامه‌ريزي دارو و مواد مخدر وزارت بهداشت ‌درباره سهم داروهايي با منشأ گياهي در كشورمان مي‌گويد: اين سهم خيلي كم است. به همين خاطر هم وزارت بهداشت توسعه داروهاي طبيعي و گياهي را جزو سياست‌هاي اصلي خود قرار داده است. به گفته وي در حال حاضر 500 تا 600 نوع گياه با كاربرد دارويي داريم كه از آنها حدود 2 هزار و 500 فرمول داروهاي با منشأ گياهي تهيه شده است. در برابر اين اما 2 هزار مولكول دارويي و 5 هزار شكل دارويي شيميايي داريم در واقع حدود دو برابر فرمول‌هاي دارويي گياهي داروي شيميايي داريم. بوربور تأكيد مي‌كند: البته وضعيت خيلي بهتر شده و در گذشته چهار برابر داروهاي گياهي داروي شيميايي داشتيم. وي تأكيد مي‌كند:‌در كشورهاي پيشرفته‌اي مانند آلمان بالاي 50 درصد از داروها منشأ گياهي دارند اما در كشور ما حدود 20 تا25 درصد از داروها با منشأ گياهي توليد مي‌شود.


بنا به تأكيد اين داروساز، كشور ما زيستگاه بسيار خوبي براي گياهان دارويي است و مي‌توانيم با استفاده از اين ظرفيت مواد اوليه‌اي با بهترين كيفيت ممكن را توليد كنيم و ارزش افزوده بالايي را داشته باشيم. به گفته بور‌بور از آنجايي كه چند خاصيت در يك گياه وجود دارد هم ارزش افزوده اين نوع از داروها بسيار بيشتر است و هم به‌دست آوردن يك فرمول دارويي با منشأ گياهي از تهيه مولكول‌هاي دارويي شيميايي بسيار راحت‌تر است. معاون اسبق برنامه‌ريزي دارو و مواد مخدر وزارت بهداشت مي‌افزايد: در حال حاضر مواد اوليه بسياري از داروهاي با منشا گياهي كه در آلمان تهيه مي‌شود ايراني است. اين مواد اوليه كيفيت بسيار بالايي دارد اما براي آنكه ارزش افزوده مناسبي داشته باشد لازم است كه ما سرمايه‌گذاري كنيم و استانداردهاي بهتري را ايجاد نماييم.


وي تأكيد مي‌كند:‌به طور يقين با عنايت به انحصار برخي گياهان دارويي در ايران و كيفيت بالاي مواد اوليه براي تهيه داروهاي داراي منشأ گياهي ما در اين حوزه بسيار قوي‌تر از داروهاي شيميايي مي‌توانيم موفق باشيم و ارز‌آوري و ارزش افزوده داشته باشيم.



داروهای آلمانی 8 برابر ایران گیاهی‌اند!
داروهای آلمانی 8 برابر ایران گیاهی‌اند!

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.