فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۵         
  

‌یک کارشناس منابع طبیعی گفت: ٨٠ درصد از جمعیت جهان برای مراقبت‎های اولیه بهداشتی ترجیح می‎دهند از گیاهان دارویی استفاده کنند.

احمد گودرزی در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه لرستان، بیان کرد: به درستی معلوم نیست گیاهان از چه دوره‎ای به عنوان دارو مورد استفاده قرار می‎گرفته‎اند. گاه اثرات و خواص این گیاهان به‎صورت موروثی و سینه به سینه، از پدر به فرزند منتقل شده و گاه نیز استفاده از این مواد با عقاید و آداب و سنن قومی درآمیخته است و سرانجام با زحمت فراوان و از طریق تجربه‎های درازمدت به برخی از خصوصیات بلند مدت آنها پی برده‎اند.

وی اضافه کرد: سازمان بهداشت جهانی(W.H.O) تأکید کرده است که شاید ٨٠ درصد از جمعیت جهان برای مراقبت‎های اولیه بهداشتی ترجیح می‎دهند از گیاهان دارویی استفاده کنند.

گودرزی ادامه داد: به‎طور کلی با تحقیقات کافی در مورد گونه‎های بومی و سازگار هر منطقه درصد موفقیت طرح‎های اصلاح و احیاء مراتع به کمک گونه‎های بومی و سازگار آن منطقه به مراتب بیشتر و بهتر خواهد بود، در این راستا شناخت گیاهان دارویی بومی کشور و یا گیاهانی که با شرایط اقلیمی ایران سازگاری خوبی یافته‎اند، می‎تواند گامی در جهت گسترش این گیاهان باشد. مطالعات اکولوژیکی بر روی گیاهان از جمله مطالعات کاربردی و بنیادی در مدیریت استفاده از گیاهان است.

این کارشناس منابع طبیعی افزود: در این ارتباط گیاه چویل که یک گونه مرتعی بسیار مهم دارای ارزش دارویی و صنعتی در مراتع استان لرستان بوده در منطقه حفاظت شده اشترانکوه حوزه دریاچه گهر مطالعه شده است.

وی با بیان اینکه لرستان منطقه‎ای کوهستانی بوده که سلسله جبال زاگرس با رشته کوه‎هایی موازی، شمال و شرق آن را در بر گرفته است، یادآور شد: وضعیت جغرافیایی این استان به‎گونه‎ای است که هرچه از نواحی شمالی و شرقی به سمت جنوب و غرب پیش می‎رویم، به تدریج از میزان ارتفاع، مقدار بارندگی و رطوبت کاسته می‎شود. موقعیت طبیعی ویژه آن بر تنوع پوشش گیاهی منطقه خصوصا در رابطه با گیاهان دارویی و صنعتی مؤثر بوده و سوابق تاریخی و اجدادی منطقه نشان از استفاده‎های گسترده از گیاهان بومی به عنوان دارو دارد.

گودرزی خاطرنشان کرد: گیاه چویل بومی ایران است و در تولید اسانس دارویی، صنعتی و ایجاد اشتغال مولد و افزایش میزان ارزآوری نقش بسزایی خواهد داشت.

این پژوهشگر اظهار کرد: علی‎رغم اینکه تحقیقات جامع اکولوژیکی کمتری در رابطه با این گیاه صورت گرفته، لیکن باید زمینه توجه بیشتر به این گیاه مهم دارویی و صنعتی فراهم آید. امید است با توجه به اینکه این گیاه در دسته گیاهان دارویی و عطری قرار دارد و اسانس با ارزشی از آن قابل استحصال است، با شناخت دامنه گسترش اکولوژیکی آن در منطقه، امکان توسعه رویشگاه‎های چویل فراهم آید.

وی گفت: براساس نتایج حاصل از مطالعات انجام شده، گیاه چویل یکی از گونه‎های پایا و دارویی صنعتی از خانواده چتریان است که در منطقه حفاظت شده پراکنش دارد.

گودرزی بیان کرد: بررسی اطلاعات آب وهوا(بارندگی، درجه حرارت و نوع اقلیم) نشان می‎دهد که چنانچه منطقه‎ای میزان بارندگی آن 825.6 میلی‎متر، درجه حرارت متوسط سالیانه 13.15سانتیگراد و نوع اقلیم آن مرطوب سرد باشد، آن منطقه می‎تواند به عنوان رویشگاه پتانسیل که توان تامین نیازهای اکولوژیک چویل را دارد، مطرح ‎شود.

مسئول منطقه حفاظت شده اشترانکوه تصریح کرد: نتایج حاصل از بررسی تراکم، تولید و درصد پوشش چویل در جهات مختلف دامنه نشان می‎دهد که گیاه مورد مطالعه در دامنه‎های شمالی، غربی و شمالی‎غربی از نظر فاکتورهای مورد نظر دارای بیشترین مقدار است.

وی ادامه داد: همچنین نتایج حاصل از بررسی تراکم، تولید و درصد پوشش چویل در طبقات مختلف شیب نشان می‎دهد این گیاه در طبقات مختلف شیب حساسیت قابل ملاحظه‎ای دارد، لیکن می‎توان گفت که در طبقات شیب 12-15 و 15-20 درصد، چویل بیشتر رویش دارد. نتایج حاصل از بررسی تراکم، تولید و درصد پوشش چویل در طبقات مختلف ارتفاعی نشان می‎دهد که بیشترین فراوانی چویل مربوط به طبقه ارتفاعی بالاتر از 2000 متر است.

گودرزی بیان کرد: پراکنش این گیاه در ارتفاعات بالاتر و عدم توجه دام به آن به نظر می‎رسد تنها عامل محدودکننده آن ارتفاع است. نتایج حاصل از بررسی خاک نشان می‎دهد که چویل خاکی با بافت لومی شنی را ترجیح می‎دهد.


نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.