فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۵         
  

محققان موفق شدند با استفاده از نشاسته ذخیره شده در میکروجلبک ها، ماده پیش ساز تولید بیودیزل یا سوخت گازوئیلی پاک را فراهم کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، نشاسته ذخیره شده در میکروجلبک ها، ماده اولیه فرایند تخمیر برای تولید بیواتانول و لیپید ذخیره شده در آن، ماده پیش ساز تولید بیو دیزل است.

از این رو محققان در یک طرح تحقیقاتی موفق به غنی سازی بر پایه گرانش میکروجلبک های تولید کننده نشاسته و لیپید در محیط کشت مختلط  شدند تا بدین واسطه زمینه تولید سوخت بیودیزل را ایجاد کنند.

در این طرح روش نوین غربالگری میکروارگانیسم ها بر اساس چگالی سلولی با عنوان غنی سازی بر پایه گرانش مطرح شده است.

این روش نوین غنی سازی، برای غربالگری گونه های میکروجلبک تولید کننده نشاسته و لیپید در محیط کشت مختلط انجام شده که بسیاری از معایب کشت خالص میکرو جلبک برای تولید اتانول و بیودیزل، همانند هزینه بالای استرلیزاسیون، خطر  آلودگی به گونه مهاجم را برطرف می کند.

نتایجی که برای اولین بار به دست آمد، نشان داد که غنی سازی بر پایه گرانش روش غربالگری مناسبی برای تولید  اختصاصی نشاسته و لیپید در میکرو جلبک در شرایط غیر استریل در مقیاس صنعتی است.

این تحقیقات توسط مرتضی حسن پور و مهسا عباس آبادی انجام گرفته است. همچنین این طرح تحقیقاتی رتبه دوم ابتکار را در هفدهمین جشنواره خوارزمی کسب کرده است.

به گزارش مهر، بيوديزل (منو اكليل استر) یک سوخت گازوئيلی پاک است كه از منابع طبيعی و قابل تجديد مانند روغن‌های گياهی ساخته می‌شود. بيوديزل درست مانند گازوئيل نفت در موتورهاي احتراقی كار می‌كند و برای اين كار اصولا هيچگونه تغيير موتوری لازم نيست.

منبع: مهر
استفاده از نشاسته میکروجلبک ها برای تولید بیودیزل
استفاده از نشاسته میکروجلبک ها برای تولید بیودیزل

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.