فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۵         
  

کاشان- ایرنا- مدیرعامل انجمن یوز پلنگ ایرانی از ایران به عنوان متنوع ترین کشور در زمینه اکوسیستم، اقلیم و گونه های جانوری و گیاهی در دنیا نام برد.

به گزارش ایرنا، مرتضی اسلامی شامگاه پنجشنبه در نشست با فعالان محیط زیست آران وبیدگل اظهار داشت: کشور ما نه تنها در چهار راه سیاسی دنیا، بلکه در چهار راه طبیعی جهان هم قرار گرفته ایم و دارای انواع اقلیم ها و اکوسیستم های جهان هستیم.
وی با اشاره به اینکه بدون تنوع زیستی اطراف نمی توانیم زندگی کنیم، افزود: این تنوع زیستی مانند گره های تور است که با از بین رفتن چند تا از گره ها، کل تور از بین می رود.
وی اظهار کرد: در استان اصفهان شاهد افزایش بی رویه جمعیت گرازها هستیم که یک معضل جدی بوجود آورده است و در پیگیری علت آن، کشت تک محصولی شدن که غذای اصلی گرازهاست و همچنین دشمن اصلی گرازها که شیر و پلنگ و ببر هستند را از بین برده ایم و این همان برهم زدن چرخه طبیعت است.
اسلامی با اشاره به احداث سدها بر روی رودخانه ها و به دنبال آن خشک شدن تالاب ها تصریح کرد: به دنبال آن شاهد پدیده ریزگردها که منشا آن تالاب هاست، هستیم.
مدیرعامل انجمن یوز پلنگ ایرانی گفت: طبیعت آسیب جدی دیده است و خیلی گونه ها از بین رفته است و این در حالی است که کشور ما زمانی دارای 200 گونه پستاندار و خزنده، 500 گونه پرنده و 170 نوع ماهی بود که با آمار کل اتحادیه اروپا برابری می کرد.
وی افزود: متاسفانه شیر ایرانی و ببر مازندرانی را از دست داده ایم و در رابطه با یوزپلنگ ایرانی هم دارد همین اتفاق می افتد که اگر مدیریت نشود دیگر زمانی برای غصه خوردن باقی نخواهد ماند.
وی در پایان با اشاره به اینکه اکوسیستم کویری آران و بیدگل در کشور بی نظیر است، خاطرنشان کرد: منطقه شکار ممنوع یخاب دارای تنوع پوشش گیاهی و جانوری بی نظیر چون جبیر، قوچ و انواع دیگری از جانوران کمیاب است که باید با تیزبینی مدیریت شود.
یوزپلنگ آسیایی در رده بندی اتحادیه جهانی حفاظت در رده شدیدا در خطر انقراض جای دارد، این حیوان با تراکم بسیار پایینی در نیمه شرقی، بخصوص استانهای یزد، سمنان، اصفهان، کرمان، خراسان شمالی و خراسان رضوی زیست می کند.
برخلاف باور عمومی، این حیوان عمدتا در زیستگاه های تپه ماهوری و کوهپایه ای مناطق کویری یافت شده و به ندرت در مناطق دشتی دیده می شود.

منبع: ایرنا
ایران بیشترین تنوع اکوسیستم، اقلیم و گونه های جانوری و گیاهی را دارد
ایران بیشترین تنوع اکوسیستم، اقلیم و گونه های جانوری و گیاهی را دارد

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.