فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز سه شنبه ۱۴۰۳/۱/۲۸         
  

یک استاد طب سنتی نکاتی مفید درباره مصرف چای را مطرح کرد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، محمد عبادیانی درباره خواص چای اظهار داشت: چای نیز مانند هر خوراکی دیگری فواید و زیان‌هایی دارد. اما از آنجا که طبیعت آن، در درجه دوم گرم و خشک است، مدام‌نوشیدن آن زیان‌آور نیست؛ پس افرادی که از نوشیدن چای، دچار مشکل می‌شوند، دارای سو مزاج، ضعف مزاج یا... هستند.


 

به گفته وی بهترین چای، چای سفید است که خواص آن بیشتر از انواع دیگر چای (سبز، بنفش، تیره و سیاه) و قوی‌تر از آنهاست و به آن، چای ختایی می‌گویند. چای سبز از این جهت، پس از چای سفید قرار می‌گیرد و دیگر انواع چای، از نظر خواص، از آنها ضعیف‌ترند.

 

این استاد طب سنتی بیان داشت: امروزه چای سفید به دلیل گران‌بودن، توسط عموم مردم استفاده نمی‌شود ولی چای سبز و سیاه، به سبب ارزان‌تربودن در همه جهان مورد استفاده عموم مردم هستند.

 

عبادیانی افزود: طبیعت چای، بنابر نظر حکیم عقیلی خراسانی، گرم و خشک در مرحله دوم است و اینکه برخی به جهت تسکین عطش و کاهش حرارت و التهاب داخلی بدن، آن را سرد دانسته‌اند، اصلاً درست نیست. سبب این آثار، به تلطیف اخلاط بلغمی غلیظ و پاکسازی اخلاط لزج از سطح دستگاه گوارش مربوط است.

 

وی بیان کرد: چای موجب تعدیل مزاج و تقویت اندام‌های بدن می‌شود؛ حرارت غریزی و به تبع آن، ارواح و قوای بدن را تقویت می‌کند؛ و به‌خاطر قبض و عطریتی که دارد، موجب تقویت معده می‌شود، همچنین چای به علت حرارتی که دارد می‌تواند موجب افزایش قوای جنسی در افراد با مزاج سرد و تَر شود.

 

این استاد طب سنتی اضافه کرد: بر خلاف آب، نوشیدن یک فنجان چای پس از غذاهای سنگین، به برطرف‌کردن آثار زیان‌بار غذاهای چرب کمک می‌کند و موجب احساس راحتی در معده می‌شود. همچنین چای به خاطر حرارت مزاجی خود، اخلاط لزج را از مسیرهایی که در آن تجمع یافته‌اند، پاک می‌کند و انسدادهای مجاری بدن را باز می‌نماید و همچنین تشنگی کاذب را برطرف می‌کند. نوشیدن چای، موجب افزایش ترشح عرق و ادرار است؛ پس به دفع مواد زائد کمک می‌کند.

 

عبادیانی در مجموعه مقالات مکتب طب ایرانی آورده است: از دیگر خواص چای می‌توان به تسکین برخی سردردها، تصفیه خون و بهبود رنگ چهره، پاکسازی معده و مغز، کاهش بوی بد دهان، کاهش اندوه و افزایش نشاط، رفع برخی از مشکلات ادراری، و کمک به بهبود خواب اشاره کرد.

 

وی خاطرنشان کرد: اما باید دانست مانند هر گیاه دیگری، چای نیز اگر به‌جا و درست استفاده نشود، می‌تواند موجب بروز عوارضی از جمله احساس ترشی در دهان، سردرد، دامن‌زدن به گرمی و خشکی بدن در برخی افراد، بی‌خوابی و... شود.

منبع: تسنیم

 مصرف چای از منظر طب سنتی
 مصرف چای از منظر طب سنتی

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.