فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز چهارشنبه ۱۴۰۳/۱/۲۹         
  

خبرگزاري آريا-   دليل بي خوابي از ديدگاه طب سنتي به خشکي مغز باز مي گردد

 اختلال در خواب شبانه مي تواند حسابي براي ما دردسر ساز شود و آرامش مان را در طول روز از بين ببرد. بسياري از تصادفات مرگ باري که در سطح جاده ها اتفاق مي افتد، به دليل خواب ناکافي است. هر فرد با توجه به نياز بدنش بايد خواب کافي در شب داشته باشد که در اين خصوص بسياري از پزشکان خواب کافي را هشت ساعت مي دانند.


 بدن در صورت نداشتن خواب کافي شبانه با مشکلات زيادي مواجه و عملکرد مناسب مغز دچار مشکل مي شود. افرادي که معمولا در شب به اندازه کافي نمي خوابند يا با اختلال خواب مواجه هستند، بيش از سايرين پرخاشگر خواهند شد و توانايي انجام کارهاي روزانه خود را ندارند. ولي واقعا براي بي خوابي هاي شبانه چه کاري مي توان انجام داد؟ «دکتر سعيد صانعي» پزشک و مشاور درمان هاي گياهي و طب سنتي، روش ها و درمان هاي گياهي را به شما معرفي مي کند تا بدون هيچ دغدغه اي بخوابيد.

چرا نمي خوابي؟
دليل بي خوابي از ديدگاه طب سنتي به خشکي مغز باز مي گردد؛ وقتي مغز به اندازه کافي رطوبت نداشته باشد، بي خوابي ايجاد مي شود. خشکي مغز مي تواند همراه با گرمي يا همراه با سردي باشد. بي خوابي که به دليل خشکي و گرمي ايجاد مي شود، به اين شکل است که فرد در ابتدا نمي تواند به راحتي به خواب برود و نزديک سحر احساس خواب براي فرد ايجاد مي شود. اين دسته از افراد معمولا تا ساعت 2-3 بامداد براي خوابيدن با مشکل مواجه هستند و صبح ها نمي توانند از خواب بيدار شوند و به جاي خواب شبانه، تا ظهر مي خوابند. افرادي که به دليل خشکي و گرمي نمي خوابند، شب ها در کنار تخت خواب خود آب مي گذارند تا مدام از آن بنوشند. اين دسته از افراد در هواي سرد و مرطوب به راحتي مي خوابند.

گروه دوم در اثر خشکي و سردي دچار بي خوابي مي شوند به اين شکل که حدود 2-3 ساعت مي خوابند، سپس بيدار مي شوند و ديگر امکان خوابيدن براي شان وجود ندارد. اين دسته از افراد معمولا کابوس هاي وحشتناک مي بينند. خوردن قهوه و چاي مي تواند مشکلات اين دسته از افراد را تشديد کند. افرادي که مشکلات خواب دارند، خسته هستند ولي به دليل وجود صفرا و سودا در بدن شان نمي توانند به راحتي بخوابند.

سنبل الطيب يکي از گياهاني است که در درمان بي خوابي مي توان از آن کمک گرفت

 

گياهي که بي خوابي را درمان مي کند!
افرادي که به خشکي مغز مبتلا هستند، بايد دماي اتاقي را که مي خواهد در آن بخوابند متعادل کنند چون گرما و سرماي زياد باعث بي خوابي در اين دسته از افراد مي شود. افراد سوداوي مزاج در زمستان و سرما بيشتر با مشکل بي خوابي مواجه مي شوند در حالي که بي خوابي در تابستان و هواي گرم مختص افراد صفراوي مزاج است.

پرخوري و يائسگي مي تواند بي خوابي اين دسته از افراد را تشديد کند. براي رفع بي خوابي مي توان يک نوع سوپ درست کرد؛ براي درست کردن اين سوپ بايد از جو، لپه و برنج استفاده کرد. هم چنين مي توان در اين سوپ، کدو حلوايي و يکي، دو برگ کاهو ريخت و به محتوايت سوپ بايد گشنيز، هويج و شير نيز اضافه کرد. خوردن اين سوپ که روش پخت آن مانند ساير سوپ هاست، مي تواند به درمان بي خوابي کمک کند.

استفاده از سبزي ترخون در درمان بي خوابي افرادي سوداوي مزاج موثر است. اين دسته از افراد مي توانند ترخون را خشک کنند و روي غذاهاي خود بريزند و بخورند.

سنبل الطيب يکي از گياهاني است که در درمان بي خوابي مي توان از آن کمک گرفت. اين گياه تاثير فوق العاده اي در درمان بي خوابي مي تواند داشته باشد، به شرط آن که از نوع تازه گياه استفاده شود. براي اين منظور بايد تکه هاي ريشه سنبل الطيب را در قوري، به همراه 2 ليوان آّب جوش ريخت و پس از 2-3 دقيقه جوشيدن آن را دم کرد. جوشيدن يک جرعه از اين دم نوش خواب عميقي را براي فرد ايجاد مي کند.

 اکثر ريشه هاي سنبل الطيب که در عطاري ها به فروش مي رسند، تازه نيستند و به همين دليل تاثير چنداني در درمان بي خوابي ندارند. براي بهره گيري از خاصيت خواب آلور اين گياه، بايد آن را به صورت مستقيم و تازه مصرف کرد. سنبل الطيب براي افراد سوداوي که با مشکل بي خوابي مواجه هستند، گزينه بسيار خوبي محسوب مي شود.

درماني گياهي مي توانند جايگزين بهتري براي داروهاي شيميايي باشند چون بيشتر داروهاي شيمياي که براي خواب استفاده مي شود، مي تواند باعث وابستگي فرد شود، ضمن اين که مشکلاتي چون اختلالات حافظه، عدم تمرکز و گيجي در طول روز را ايجاد مي کند. البته ممکن است روند درمان با گياهان دارويي در افراد سوداوي مزاج، کمي طولاني تر باشد به همين دليل افراد سوداوي مزاج بايد براي درمان صبور باشند. 

براي رفع مشکلات خواب مي توان از چاي بابونه استفاده کرد

  
بابونه گياهي موثر در رفع بي خوابي
براي رفع مشکلات خواب مي توان از چاي بابونه استفاده کرد که عارضه اي ندارد. اين گياه براي خانم هاي بادار و مادران شيرده که به اين مشکل مبتلا هستند نيز مناسب است. اين گياه مناسب افراد سوداوي و صفراوي مزاج مي تواند باشد. 5 گرم از گياه را بايد در يک ليوان آب جوش ريخت و به مدت 15 دقيقه دم کرد، سپس آن را صاف کرد و نوشيد. مصرف چاي بابونه براي همه گروه هاي سني مي تواند مفيد باشد.  

گل گاوزبان آرام بخش است و مي تواند به درمان بي خوابي کمک کند

  
گل گاوزبان، گياهي آرام بخش و خواب آور
گل گاوزبان آرام بخش است و مي تواند به درمان بي خوابي به ويژه در افرادي که صفراوي مزاج هستند، کمک کند افرادي که فشار خون آن ها بالاست نبايد از گل گاوزبان استفاده کنند چون مصرف اين گياه فشار خون را بالا مي برد.

گل گاوزبان بايد حتما با ليمو عماني مصرف شود چون گل گاوزبان گرم و مرطوب است و بايد با استفاده از ليمو عماني از خاصيت گرم بودن آن کم کرد. 15 گرم از اين گياه را به همراه يک ليمو عماني سوراخ شده بايد در يک قوري استيل به همراه آب ريخت تا بجوشد و سپس به مدت 20 دقيقه دم بکشد.

براي مشکل بي خوابي مي توان از گل بنفشه استفاده کرد

 
گل بنفشه دارويي موثر براي مشکل بي خوابي
گل بنفشه خواص بسيار زيايد دارد و براي درمان بسياري از بيماري ها مي توان از آن کمک گرفت. براي مشکل بي خوابي هم مي توان از گل بنفشه استفاده کرد. براي اين منظور بايد جوشانده اين گل را درست کرد و آن را به صورت و شقيقه ماليد.

اين گياه براي افراد صفراوي مزاج مناسب است. علاوه بر جوشانده اين گياه مي توان از روغن گل بنفشه که در عطاري ها موجود است هم استفاده کرد و روغن را روي سر و صورت ماليد و به آرامي ماساژ داد.   

 تخم کدو حلوايي براي کساني که بي خوابي هاي شبانه دارند، مفيد است

 

تخم کدو حلوايي براي درمان بي خوابي هاي شبانه
کدو حلوايي چندان مورد توجه قرار نمي گيرد و بسياري از افراد در غذاها از آن استفاده نمي کنند. يکي ديگر از داروهايي که براي درمان بي خوابي مي توان از آن کمک گرفت، تخم کدو حلوايي است. تخم کدو حلوايي براي افرادي که صفراوي مزاج هستند و بي خوابي هاي شبانه دارند، مفيد است. براي استفاده از تخم کدو حلوايي بايد آن را کوبيد و توي توري ريخت، سپس توري را داخل آب در حال جوش گذاشت و بعد از گذشت چند دقيقه آن را بيرون آورد. بعد از آن بايد توري را فشرد تا شيره تخم کدو حلوايي بيرون بيايد، شيره تخم کدو حلوايي را بايد داخل شير و عسل ريخت و نوشيد.

بهار نارنج  براي افرادي که به مشکل بي خوابي و افسردگي مبتلا هستند، مناسب است

 

بهار نارنج  گياهي خواب آور
خيلي افراد با خاصيت آرام بخش و خواب آور بهار نارنج آشنايي دارند و از آن براي رفع مشکل بي خوابي استفاده مي کنند. بهار نارنج را مي توان به شکل دم نوش، شربت يا عرق استفاده کرد.

بهار نارنج گياهي است که مي تواند براي افرادي که به مشکل بي خوابي و افسردگي به صورت هم زمان مبتلا هستند، مناسب باشد. درواقع اين گياه بيشتر مناسب سوداوي مزاج هاست. براي درست کردن دم نوش بهار نارنج، کافي است 15 گرم از آن را داخل قوري ريخت و 10 تا 30 دقيقه دم کرد و پس از صاف کردن نوشيد.  

 افرادي که با مشکل بي خوابي مواجه هستند بايد طي روز زياد آب بنوشند

آب؛ دارويي براي خواب
يکي از نکاتي که افراد بايد به آن توجه کافي داشته باشند، نداشتن استرس و تنش هاي عصبي هنگام خواب است. اگر افراد دچار تنش و استرس باشند دچار اختلال خواب مي شوند و اين مسئله در افرادي که دچار خشکي مغز هستند با شدت بيشتري اتفاق مي افتد.

هم چنين در ورزش کردن بايد اعتدال را رعايت کرد، چون ورزش شديد مي تواند با وجود خستگي زياد، براي افراد ايجاد بي خوابي کند، درواقع ورزش شديد و استرس باعث از بين رفتن بلغم و رطوبت مي شود که همين مسئله مي تواند باعث ايجاد بي خوابي شود. افرادي که با مشکل بي خوابي مواجه هستند بايد طي روز زياد آب بنوشند تا رطوبت در بدن شان بالا برود.

غذاهايي که مي توانند رطوبت بدن را بالا ببرند بايد در برنامه غذايي اين دسته از افراد قرار بگيرند. البته نوشيدن آب يا مايعات نبايد در ساعت هاي پاياني شب باشد چون باعث ابتلا به تکرر ادرار و در نهايت بي خوابي مي شود. کاهو، گشنيز، کدو حلوايي و گل گاوزبان مي توانند رطوبت بدن را تامين کنند. به همين دليل افراد بايد به اندازه کافي از اين گياهان استفاده کنند.

بالابردن رطوبت مغز براي رفع اختلال خواب نبايد خيلي زياد باشد. به اين دليل که فرد دچار خواب آلودگي و کسالت خواهد شد. استفاده از غذاهاي تند که حاوي ادويه هاي مختلف به ويژه فلفل هستند، مي توانند منجر به بي خوابي شوند چون گرمي و خشکي را در بدن افزايش مي دهند.

رفع اختلالات خواب با کمک گياهان دارويي
رفع اختلالات خواب با کمک گياهان دارويي

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.