فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶         
  

غذاهای گیاهی، میوه‌ها، سبزی‌ها و غلات کامل حاوی ترکیباتی به نام آنتی‌اکسیدان بوده که برای سلامت انسان‌ بسیار مفید هستند. این مواد، بسیاری از بیماری‌های مرتبط با افزایش سن را به تاخیر انداخته و از بیماری‌های غیرواگیر از جمله بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت و انواع سرطان‌ها پیشگیری می‌کنند.


به گزارش ایسنا، آنتی اکسیدان‌ها نه تنها در پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر بلکه در حفظ سلامتی پوست و کند شدن روند پیری در پوست موثرند. مهم‌ترین این مواد که دارای فعالیت آنتی‌اکسیدانی هستند، عبارتند از ویتامین‌های E، C، A، بتاکاروتن، سلنیوم، منیزیوم و ترکیبات لیکوپن. وجود بسیاری از آنتی‌اکسیدان‌ها با رنگ خاص در مواد غذایی مشخص می‌شود از جمله رنگ قرمز تیره در میوه‌هایی نظیر گیلاس، آلبالو، گوجه فرنگی، رنگ نارنجی در هویج، رنگ زرد در ذرت، انبه و زعفران و رنگ آبی مایل به بنفش در تمشک، شاتوت و انگور.

در بدن انسان روزانه میلیون‌ها فرایند به وقوع می‌پیوندند که برای انجام آنها بدن نیازمند اکسیژن است. این عمل "اکسیداسیون" نامیده می‌شود و طی آن مولوکول‌ها الکترون از دست می‌دهند و باعث تولید ترکیبات فعالی به نام اکسیدها یا رادیکال‌های آزاد می‌شوند که در بعضی مواقع سبب آسیب سلول‌ها و از بین رفتن آنها می‌شود. برخی از بیماری‌های تحلیل برنده مانند سرطان، بیماری‌های قلبی-عروقی، آلزایمر، بیماری‌های عملکرد سیستم ایمنی و برخی بیماری‌های چشمی با رادیکال‌های آزاد ارتباط دارند.

آنتی‌اکسیدان‌ها از طریق ترکیب شدن با اکسیدهای مضر موجب حفاظت سلول‌های بدن در مقابل آسیب‌های ناشی از فعالیت اکسیدها می‌شوند. همچنین آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند آسیب‌هایی که قبلا در سلول‌ها، توسط رادیکال‌های آزاد ایجاد شده است را بهبود بخشند.

بنابراین برای حفظ سلامت و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی، روزانه پنج واحد و حتی بیشتر، میوه و سبزی مصرف کنید. همچنین پیشگیری از سرطان‌ها با مراقبت‌های مداوم غذایی، رعایت رژیم‌های غذایی کم چرب و مصرف زیاد سبزی و میوه امکان‌پذیر است.

بنابر اعلام دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، به خاطر داشته باشیم که افزایش مصرف سبزی و میوه، غلات کامل، شیر و لبنیات کم‌چرب که موجب دریافت آنتی اکسیدان‌ها می‌شود و برای سلامت اکثر مردم مفید است. چنانچه در رژیم غذایی دو اصل تعادل و تنوع رعایت شود، نیاز افراد سالم به آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و املاح برآورده شده و لزومی به استفاده از مکمل‌ها نیست. اما گروه‌های در معرض خطر مانند کودکان، زنان باردار و شیرده و... نیازمند دریافت بعضی از مواد مغذی از طریق مکمل‌ها هستند. 
منبع: تابناک
نقش‌ آنتی‌اکسیدان‌ها در کند شدن روند پیری پوست
نقش‌ آنتی‌اکسیدان‌ها در کند شدن روند پیری پوست

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.