فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

قامت خمیده درختان چند هزار ساله بلوط در مناطق حفاظت شده 'آب سپاه' و 'دشت رز' دنا و مشاهده فاجعه زیست محیطی در این منطقه از سوی سودحویان، دل هر دوستدار طبیعتی را رنجانده است .
جوان از یاسوج؛ حیات وحش منطقه حفاظت شده دنا که تاکنون قامت رعنای جنگل ها و درختان بلوط را هنگام بروز سرما و یخبندان مامن و پناهگاه خود می دیدند اکنون با کابوسی از تخریب و تازیانه های سنگین سودجویان روبرو شده اند.

قلع و قمع و تخریب گسترده جنگل های بلوط به گفته مسئولان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد درست در فاصله حدود 100 متری از پاسگاه محیط بانی منطقه حفاظت شده دنا به ویژه در منطقه آب سپاه رخ داده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همچنین خبر از قطع و کت (زخمی کردن) بیش از 500 تا 600 اصله درخت بلوط در دو منطقه آب سپاه و دشت رز داده است.

عزت الله بهشتی فرد می گوید: بهتر بود با مشاهده این فاجعه زیست محیطی ماموران پاسگاه محیط بانی در اسرع وقت اداره کل منابع طبیعی استان را مطلع می کردند.

وی از تشکیل حدود 10 پرونده قضایی در این راستا خبر داد و گفت: برخی از این افراد مدعی هستند که دارای مجوز و استعلام های لازم از سوی برخی نهادها از جمله اداره جهاد کشاورزی شهرستان دنا هستند.

مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دنا نیز در این زمینه گفت: تخریب گسترده جنگل و مراتع در وسعت گسترده ای از مناطق حفاظت شده صورت گرفته و تخمین ها بیش از 500 تا 600 اصله است.

قربانعلی فلسفی افزود: سودجویان به طرز شگفتی پس از کت و آتش زدن درختان با استفاده از علف ها و گونه های گیاهی اطراف، اقدام به پوشش زخم های این درخت ها می کردند.

وی با بیان اینکه برای حدود 10 نفر از سودجویان پرونده قضایی تشکیل شده، افزود: منتظر جواب استعلام از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان و شهرستان دنا برای روشن شدن موضوع اعطای مجوز به این افراد هستیم.

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان دنا نیز بدون اشاره به میزان واگذاری زمین به برخی کشاورزان و افراد محلی در منطقه دشت رز و آب سپاه نیز گفت: اعطای مجوز به این افراد تنها برای احداث باغ و کاشت درخت بوده است.

فضل الله آذرفرد افزود: هرگونه خسارت و قطع درختان در محل اراضی واگذار شده بدون مجوز منابع طبیعی جرم محسوب می شود و اداره جهاد کشاورزی شهرستان دنا نیز واگذاری اراضی را منوط به گرفتن مجوز و استعلام از منابع طبیعی می داند.

مدیر اداره محیط زیست شهرستان دنا نیز با تایید این خبر و بدون اشاره به میزان درختان کت زنی و یا قطع شده در این دو منطقه، گفت: با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد.

نجفعلی رجب زاده افزود: تاکنون نیز برای حدود 20 نفر از متهمان درختان قطع شده پرونده قضایی تشکیل شده و به اداره منابع طبیعی شهرستان دنا ارسال شده است.

وی با بیان اینکه برخی تخریب ها و کت زنی درختان در مناطق حفاظت شده حتی مربوط به سال گذشته است، افزود: افراد سودجو و حتی برخی کشاورزان محلی در اراضی واگذاری خود اقدام به زخمی و خشک کردن درختان بلوط می کردند و سپس با استفاده از بوته های گیاهی و گل و لای محل های زخمی را پوشش داده بودند.

رجب زاده اصل واگذاری اراضی را اقدامی غیرکارشناسی و برخلاف ضوابط و ارزیابی های زیست محیطی دانست و گفت: برخی واگذاری ها به نظر می رسد مربوط به سال 70 بوده است.

وی تصریح کرد: نهادهای مربوطه که اقدام به واگذاری اراضی در این مناطق و با انبوه و تراکم وسیعی از جنگل های بلوط کرده بودند باید منتظر چنین اقدام ها و تخریب جنگل ها و درختان می بودند.

رجب زاده افزود: منابع طبیعی و آبخیزداری و حوزه جهاد کشاورزی استان و شهرستان دنا با واگذاری اراضی به افراد زمینه و شرایط تخریب ها را به وجود آورده بودند.

منطقه حفاظت شده و پارک ملی دنا با وسعتی حدود 96 هزار هکتار یکی از مناطق بکر و در عین حال استراتژیک به لحاظ زیست محیطی است.

منطقه حفاظت شده دنا زیستگاه بیش از دو هزار گونه گیاهان دارویی و خوراکی و انواع گونه های جانوری از جمله خرس، کبگ، پلنگ، هما و عقاب طلایی است.

روبرو شدن حیات وحش دنا با کابوسی از تخریب و تازیانه های سنگین سودجویان
روبرو شدن حیات وحش دنا با کابوسی از تخریب و تازیانه های سنگین سودجویان

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.