فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

نیزارخور از پدیده های دیدنی و استثنایی کویر در خراسان جنوبی بوده که یکی از سرچشمه های رود لوت است .

جوان از بیرجند؛این نیزار از بزرگترین نیزار های کویری خراسان جنوبی و بزرگترین نیزار کویر لوت ایران است.

نیزاری که در محلی امن و دنج با عشایری خونگرم که با زندگی ارگانیک و طبیعی فارغ از دغدغه های شهری و روستایی زندگی می کنند.

این نیزار آبشخور اصلی حیات وحش کویر منطقه است.

نیزار خور در100 کیلومتری بیرجند و 35 کیلومتری روستای خور واقع شده است.

دارای رودخانه ای است با وسعت 5 هکتار می باشد.

دارای پوشش گیاهی دائمی گز بوده همراه با آب شور و عمق متوسط 25 سانتیمتر و زیستگاه مناسبی جهت زمستان گذرانی پرندگان مهاجر و منبع تامین علوفه و آب برای دامداران محلی است.

نیزار دارای نمای زیبایی است که چشم هر بیننده ای را در دل کویر به خود جلب می کند.

ارتفاع نی ها در پاره ای از موارد به 4 متر هم می رسد. علت پیدایش این نیزار و چشمه آن سیل های ویرانگر در طول سال ها بوده که باعث ایجاد نیزار بزرگی در مکان فعلی شده است.

تالاب و نیزار مذکور به مرور زمان خشک شده است و مسیر آب باعث ایجاد نمکزار خور گردید.

شوری آب نیزار به حدی است که موجب کویری منطقه و ایجاد نمکزار زیبایی در کویر لوت گشته است.

آب نیزار پس از آمدن به سطح و طی مسافتی در حدود 2 کیلومتر مجددا در زیر لایه های ماسه فرو میرود و نمکزار بزرگی را در کویر لوت بوجود می آورد که چشم هر بیننده ای را به خود خیره می سازد.

در چهار فصل سال زیبایی خاصی بر منطقه خور حاکم است ،چرا که در فصل بهار نیزار و تالاب دارای نمای شگفت انگیزی است که کسی باور نمی کند که در کویر حضور دارد .

در تابستان و پاییز نیز با خشک شدن تالاب نمکزار زیبایی سراسر کویر را می پوشاند به حدی که کویر سفید پوش می شود.

این نیزار به خصوص در زمستان با بارش برف و باران تالاب زیبای در منطقه ایجاد می کند که پرندگان مهاجر از سراسر جهان به این منطقه که مابین مهاجرتشان است توقف می کنندو زیبایی خاصی را به وجود می آورند.


نیزار خور ، پدیده ای استثنایی و طبیعی در دل کویر
نیزار خور ، پدیده ای استثنایی و طبیعی در دل کویر

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.