فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶         
  

تهران- ایرنا- مدیرکل دفتر امور گلخانه ها گیاهان دارویی و قارچ وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه طرح توسعه گلخانه ها به عنوان یک محور اساسی از سوی این وزارتخانه در دست پیگیری است، اعلام کرد: براساس ابلاغ حجتی، محدودیتی در پرداخت تهسیلات بانکی برای کشت گلخانه ای صیفی جات وجود ندارد.

سیدمحمد کیایی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: در همین راستا اصلاح و نوسازی چهار هزار هکتار گلخانه در برنامه چهارم توسعه پیشنهاد شده است.
وی ادامه داد: براساس آخرین آمار وزارت جهاد کشاورزی؛ سطح زیرکشت گلخانه های کشور تاکنون به هشت هزار و 817 هزار هکتار رسیده که از این میزان، 6 هزار و 300 هکتار به سبزی و صیفی، بیش از 2 هزار هکتار به گل و گیاهان زینتی و بقیه به کشت توت فرنگی، نهال و دیگر محصولات اختصاص دارد.

** انتقال 15هزار هکتار کشت صیفی از فضای باز به گلخانه ای در برنامه ششم توسعه
وی افزود: در برنامه ششم توسعه، گسترش 21 هزار هکتار سطح گلخانه های کشور دیده شده که حدود 15 هزار هکتار آن مربوط به انتقال کشت سبزی و صیفی از فضای باز به فضای گلخانه ای است.
به گفته این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی، برای ارایه تسهیلات بانکی به این بخش نیز براساس ابلاغ وزیر جهاد کشاورزی محدودیتی در پرداخت وجود ندارد و طرح ها از استان ها پیگیری و به بانک های عامل معرفی می شود تا از تسهیلات بانکی استفاده کنند. 


مدیرکل دفتر امور گلخانه ها، گیاهان دارویی و قارچ در ادامه به اصلاح دستورالعمل و ضوابط فنی احداث واحدهای گلخانه ای در کشور اشاره کرد و گفت: دستورالعمل و ضوابط فنی احداث واحدهای گلخانه ای با هدف دستیابی به استاندارد پوشش گلخانه ای بازنگری و ماه گذشته به استان های کشور ابلاغ شد تا صدور مجوزها با سهولت انجام شود. 
کیایی با بیان اینکه برای افزایش تولید، برنامه های آموزشی را پیگیریم، افزود: امسال برای نخستین بار، دوره آموزشی در قالب پودمانی بسته 12 دوره ای در 6 استان به صورت منطقه ای را درنظر داریم که برای اجرا با مرکز آموزش امام خمینی(ره) هماهنگی لازم صورت گرفته است.


وی گفت: این دوره آموزشی برای بهره برداران بخش خصوصی است که تقریبا در مجموعه کار کردند و آشنا به کار هستند.
این مقام مسئول اضافه کرد: پس از برگزاری این دوره آموزشی، بهره برداران به عنوان مربی در مناطق و استان های خود، دانش فنی و آموزش ها را به دیگر کشاورزان منتقل می کنند.

** ارایه تسهیلات بانکی به واحدهای پرورش و کمپوست قارچ 
کیایی درباره تولید قارچ نیز گفت: سالانه 120 میلیون تن قارچ در کشور تولید می شود که در حال حاضر عملکرد این محصول در هر مترمکعب حدود 20 کیلوگرم است اما طبق برنامه باید این میزان به تولید 25 کیلوگرم قارچ در هر مترمکعب برسد.
وی افزود: تولید قارچ کم آب بر است به نحوی که برای تولید یک کیلوگرم قارچ 38 لیتر آب مصرف می شود اما این محصول نیز همانند سایر محصولات باید تحت ضوابط و محیط های کنترل شده قرار گیرد.
وی تاکید کرد: همچنین در نظر داریم تسهیلات بانکی که دولت از محل صندوق توسعه ملی اختصاص داده است، به واحدهای پرورش قارچ و کمپوست قارچ نیز تخصیص یابد و بهره برداران از این مزایا بهره مند شوند.
وی درباره صادرات نیز گفت: صادرات قارچ ایرانی محدود است اما در 6 ماهه ابتدای امسال، اندکی افزایش داشت و به دنبال بازارهای جدید صادراتی هستیم.


نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.