فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

کپک دوده ای نوعی کپک گیاه است که در عسلک یا ترشحات بسیاری از آفتهای متداول گیاهی مانند شته ها و یا شپشک سپردار ( scale ) رشد میکند. این آفتها عسلک زیادی تولید میکنند و سطح برگهای گیاه را با عسلک میپوشانند. این امر باعث میشود کپک دوده ای از این عسلک تغذیه کرده و رشد و تکثیر بیابد و برگهای گیاه را فرا بگیرد.
چگونه از دست کپک دوده ای خلاص شویم؟
چگونه از دست کپک دوده ای خلاص شویم؟

ممکن است به تازگی متوجه کپک دودی بر روی شاخه یا برگهای گیاهتان شده اید و با خود فکر میکنید چطور میتوانید آنها را از بین ببرید. برای توضیح راهکار مقابله با آن، ابتدا باید ببینیم کپک دوده ای چیست و چگونه ایجاد میشود.

کپک دوده ای چیست؟

کپک دودی نوعی کپک گیاه است که در عسلک یا ترشحات بسیاری از آفتهای متداول گیاهی مانند شته ها و یا شپشک سپردار ( scale ) رشد میکند. این آفتها عسلک زیادی تولید میکنند و سطح برگهای گیاه را با عسلک میپوشانند. این امر باعث میشود کپک دوده ای از این عسلک تغذیه کرده و رشد و تکثیر بیابد و برگهای گیاه را فرا بگیرد.

کپک دوده ای چیست؟کپک دوده ای چیست؟


علائم رشد کپک دوده ای در گیاه چیست؟

کپک دوده ای بسیار شبیه به همان چیزی است که از نام آن بر می آید و چیزی که شما مشاهده میکنید این است که  شاخه ها یا برگهای گیاه با دوده سیاه رنگی پوشیده شده است. بسیاری از مردم تصور میکنند کسی خاکستر بر روی گیاه ریخته است و یا حتی ممکن است در وهله اول تصور کنند گیاه دچار حریق شده است.

بیشتر گیاهانی که تحت تاثیر رشد و تکثیر این کپک گیاه قرار میگیرند، احتمالا نوعی مشکل آفت نیز دارند. برخی از گیاهان مانند رز و گاردنیا که مستعد مشکلات آفت هستند، بیشتر در معرض رشد کپک دوده ای قرار دارند.


چگونه گیاه را از دست کپک دوده ای خلاص کنیم؟

بهترین راه درمان کپکهای گیاه مانند کپک دوده ای درمان عامل ایجاد کننده آن است. بنابراین در مورد کپک دوده ای باید ابتدا آفتهایی را که عسلک تولید میکنند از بین ببرید چون عسلک غذای این کپک است و به واسطه آن رشد و تکثیر می یابد.

پیش از هر چیز مشخص کنید گیاهتان دچار چه آفتی شده است، سپس برای رفع آفت از گیاه برنامه بریزید.

همین که مشکل آفت گیاه را حل کردید، رشد کپک دوده ای نیز به راحتی متوقف شده و میتوانید کپک دوده ای را از برگها، شاخه ها و ساقه های گیاه بشویید. روغن چریش یک درمان موثر هم برای حل مشکل آفت گیاه و هم برای قارچها و کپکها می باشد.


چگونه از کپک دوده ای خلاص شویمچگونه از کپک دوده ای خلاص شویم


آیا کپک دوده ای گیاه را از بین میبرد؟

معمولا رشد کپک دوده ای برای گیاه کشنده نیست اما آفتهایی که کپک برای رشد به آنها نیاز دارد برای گیاه میتوانند مرگبار باشند. با مشاهده اولین علائم کپک دوده ای در گیاه، به دنبال آفتهایی بگردید که عسلک تولید میکنند و چنین پیامدی برای گیاه ایجاد کرده اند.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.