فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۱۹         
  

بسیاری از ما از کاربردهای سرکه در باغبانی بسیار شنیده ایم به خصوص در مورد علف کش. اما سرکه واقعا چقدر کارایی دارد و در چه موارد دیگری میتوان از آن استفاده کرد؟گفته میشود یکی از فواید سرکه در باغبانی، به عنوان عامل حاصلخیز کننده است اما چنین نیست. اسید استیک موجود در سرکه تنها حاوی اکسیژن، هیدروژن و کربن است که گیاه آنها را از هوا نیز میتواند دریافت کند.
شایعات و حقایق در مورد کاربردهای سرکه در باغبانی
شایعات و حقایق در مورد کاربردهای سرکه در باغبانی

بسیاری از ما از فواید مصرف سرکه در باغ و باغچه بسیار شنیده ایم به خصوص در مورد علف کش. اما سرکه واقعا چقدر کارایی دارد و در چه موارد دیگری میتوان از آن استفاده کرد؟

مصارف سرکه در باغ و باغچه

گفته میشود یکی از فواید سرکه در باغبانی، به عنوان عامل حاصلخیز کننده است اما چنین نیست. اسید استیک موجود در سرکه تنها حاوی اکسیژن، هیدروژن و کربن است که گیاه آنها را از هوا نیز میتواند دریافت کند.

کاربردهای سرکه در باغبانیکاربردهای سرکه در باغبانی

تنیم میزان pH خاک

برخی از سرکه برای تنیم میزان pH خاک استفاده میکنند اما ظاهرا این تاثیر موقتی بوده و نیازمند مقدار زیادی سرکه در خاک میباشد تا تفاوتی ایجاد شود.



یکی دیگر از کاربردهای سرکه در باغبانی که بسیار رایج است، علف کشی می باشد. سرکه سفید خانگی با میزان 5 درصد اسید استیک واقعا علفهای هرز سطح خاک را میسوزاند. با این حال این امر تاثیری بر ریشه علفهای هرز ندارد و برگهای گیاهان دیگری که در تماس با آن قرار میگیرد را میسوزاند.

سرکه به عنوان علف کش

سرکه به عنوان علف کش به راحتی قابل تهیه بوده و بی خطر است و محصولی ارزان به حساب می آید که در کنترل علفهای هرز به شما کمک میکند. سرکه حاوی 5 درصد اسید استیک است و همان طور که حدس میزنید، در تماس با گیاه، آن را میسوزاند. در واقع هر کسی که بوی سرکه را استنشاق کند، غشای مخاطی اش تحت تاثیر آن قرار گرفته و واکنش فوری ایجاد میکند. به علت تاثیر سوزانندگی سرکه، کاربردهای سرکه در باغبانی  به عنوان درمان شماری از آسیبهای باغچه به خصوص کنترل علف هرز، مورد ستایش واقع میشود.

سرکه به عنوان علف کشسرکه به عنوان علف کش

اسید استیک موجود در سرکه غشای سلولی را حل میکند و منجر به خشک شدن بافتها و در نهایت مرگ گیاه میشود. در حالی که این به نظر پیامدی عالی برای مقابله با تهاجم علفهای هرز در باغچه است، اما احتمالا اگر به سبزیجات و گیاهان دیگرتان هم همین آسیب را وارد کند، دیگر خوشحال نمیشوید.

محصولات حاوی اسید استیک بالا (20 درصد) را نیز میتوان برای علف کشی خریداری کرد اما این محصولات نیز همین خطر بالقوه سرکه را برای گیاهان دیگر دارند. اسید استیک در این غلظت بالا تا حدی علفهای هرز را کنترل میکند (80 تا 100 درصد علفهای هرز کوچک) اما برای موفقیت حتما باید دستور العمل شرکت سازنده را رعایت کنید. همچنین مراقب تاثیر آن بر مجاری تنفسی، چشمها و پوست خود باشید. لازم نیست دوباره بگوییم گیاهان باغچه تان نیز به آن حساس هستند و باید احتیاطهای لازم را رعایت کنید.

تاثیر کم سرکه بر علف های هرز

علیرغم طرفداران مصرف سرکه در باغبانی، اطلاعات علمی کمی تاثیر آن را اثبات کرده است. به نظر میرسد طی تحقیقاتی که توسط USDA بر روی سرکه حاوی 5 درصد اسید استیک انجام شده است، کنترل قابل اتکای علفهای هرز مشاهده نشده است. غلظت بالاتر اسید استیک (10 تا 20 درصد) موجود در محصولات بازاری، رشد برخی علفهای یک ساله را ممکن است به تاخیر بیندازد و برگهای علفهای چند ساله مانند خارلته ( Canada thistle ) را واقعا نابود کند اما ریشه آن را از بین نمیبرد بنابراین این علف باز رشد خواهد کرد.

به طور کلی میتوان گفت سرکه به عنوان علف کش، در علفهای یک ساله و کوچک در دوره خواب چمن و پیش از کاشت در باغچه، مقداری موثر است اما به عنوان راهکار بلند مدت کنترل علف، احتمالا بهتر است به همان روشهای قدیمی مانند کندن علفهای هرز ادامه دهید.

تاثیر سرکه بر علف های هرزتاثیر سرکه بر علف های هرز


دیگر کاربردهای سرکه در باغبانی

اگر فواید سرکه آن چیزهایی که پیش از این تصور میکردید، نیست تعجب نکنید. سرکه کاربردهای دیگری به جز علف کشی در باغبانی دارد. در اینجا با چند کاربرد سرکه در باغچه آشنا شوید:

تازه و شاداب کردن گلهای قطع شده:

دو قاشق غذا خوری سرکه و یک قاشق چای خوری شکر را به یک لیتر آب اضافه کنید.

دفع مورچه ها:

با اسپری کردن سرکه در اطراف چهارچوب در و پنجره و مسیرهای شناخته شده دیگر مورچه ها، آنها را از محل مورد نظر دور کنید.

حذف کلسیم تجمع یافته در روی آجر یا سنگ آهک:

با ترکیب مساوی از آب و سرکه، محلولی درست کنید و آن را در محل مورد نظر اسپری کرده و بگذارید بماند.


زدودن زنگ از لوله ها و ابزارهای باغبانی:

برای این کار ابزار مورد نظر را یک شب در سرکه رقیق نشده، غوطه ور کنید.

دور کردن حیوانات:

با سرکه گربه ها را میتوانید از باغچه یا گیاهان خود دور کنید، تنها کافی است مقداری سرکه را در این نواحی بپاشید چون گربه ها از بوی سرکه متنفرند. میتوانید بوی بد سگ را با مالیدن سرکه قوی به موی حیوان و سپس شستشوی آن، از بین ببرید.


  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.