فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

لیسه ها و حلزون ها معمولا برای باغچه خوب هستند چرا که با خرد کردن گیاهان مرده در کمپوست، محتوای مواد آلی خاک را افزایش میدهد اما گاهی اوقات این موجودات بازیافت کننده گیاهان، از حالت تعادل خارج میشوند و گیاهانی را که میخواهیم حفظ کنیم، وارد چرخه بازیافت و تبدیل به کمپوست، میکنند.در این زمان باید به دفع آفت لیسه و حلزون توجه کنید.
چگونه در جنگ با لیسه ها و حلزونها برنده شویم
چگونه در جنگ با لیسه ها و حلزونها برنده شویم

گاهی اوقات لیسه ها شما را وادار میکنند عکس العملی برای دفاع از گیاهانتان نشان دهید.

لیسه ها و حلزونها معمولا برای باغچه خوب هستند چرا که با خرد کردن گیاهان مرده در کمپوست، محتوای مواد آلی  خاک را افزایش میدهد اما گاهی اوقات این موجودات بازیافت کننده گیاهان، از حالت تعادل خارج میشوند و گیاهانی را که میخواهیم حفظ کنیم، وارد چرخه بازیافت و تبدیل به کمپوست، میکنند. در این زمان باید جلوی این فعالیت مخرب را بگیریم و جمعیت خارج از کنترل لیسه یا حلزون را به تعادل بازگردانیم.

دفع آفت لیسه و حلزوندفع آفت لیسه و حلزون


شناسایی لیسه و حلزون

به خاطر شیوه تغذیه لیسه و حلزون، میتوانید صدمات آنها در باغچه خود را به راحتی شناسایی کنید. دهان این نرمتنان شامل ردیفهایی از دندانهای تیز است که بافت گیاه را میبرند. گیاهانی که دچار آسیب حلزونها و لیسه ها شده اند، ظاهری خراشیده یا بریده بریده دارند. آسیب باد یا تگرگ در جایی که برگ پاره شده است، تنها آسیبی است که ممکن است با آسیب حلزون یا لیسه اشتباه گرفته شود.

کاهش آبدهی برای کاش حلزون ها

با کاهش آب دهی میتوانید دفع آفت لیسه و حلزون را به دنبال داشته باشد. اما نه تا حدی که به گیاهانتان آسیب وارد کنید. تنها آب را به بستر گیاه بریزید و بگذارید بقیه خاک باغچه خشک بماند. ذرات بقایای گیاهان را که لیسه و حلزون زیر آنها پنهان میشوند، بردارید. هر سال بستری را که میخواهید دوباره بکارید، خاک ورزی عمیق انجام دهید تا جلوی رشد تخمهای حلزونها و لیسه ها را بگیرید.


کاهش آبدهی برای کاش حلزون هاکاهش آبدهی برای کاش حلزون ها


کنترل جمعیت حلزون

علیرغم تلاش شما هنوز ممکن است مشکل حلزون داشته باشید. در صورتی که آسیب این نرمتنان خارج از کنترل شده است، میتوانید جمعیت آنها را با تشویق شکارچیان و دشمنان طبیعی دیگرشان و نیز استفاده از تله ها یا طعمه های کم سمی کنترل کنید.

 
   

 

مزایا

معایب

کارایی

شکارچیان

آسان و ارزان، دوستدار محیط زیست

زمان میبرد تا نتیجه دهد (یک تا چند سال)، توده های سنگ فضای باغچه را میگیرند

کارایی در حد متوسط، حفظ جمعیت کمی از حلزونها و لیسه ها

تله ها

ارزان، ایمن برای حیوانات خانگی و حیات وحش

وقت گیر

کارایی متوسط، باید مقداری آسیب را پذیرفت، همراه با روشهای دیگر بهترین نتیجه را دارد

طعمه های سمی

آسان و سریع

گران قیمت، ممکن است خطرناک باشد به ویژه اگر طعمه های متالدهید استفاده شود (از طعمه های فسفات آهن استفاده کنید تا خطر آن کاهش یابد)

کارامد در صورتی که چندین مرتبه در سال استفاده شود




دشمنان لیسه و حلزون را ترغیب کنید

لیسه ها و حلزونها دشمنان طبیعی زیادی دارند که مهمترین آنها مار، سوسک خاکی ( ground beetles )، مارمولک، قورباغه، وزغ و انواع پرندگان هستند. در طراحی باغچه از سنگ استفاده کنید تا شکافها و سوراخهای محافظت شده ای برای شکارچیان حلزون ایجاد کنید و بتوانند دفع آفت لیسه و حلزون را داشته باشد. حتی یک توده کوچک و ساده از سنگهای شل نیز میتواند به مرور زمان لانه یک یا چند نوع شکارچی حلزون شود.

کار دیگری که میتوانید انجام دهید این است که مسیرهای بین گیاهان را باز و تمیز کنید تا حلزونها و لیسه ها هنگامی که از گیاهی به گیاه دیگر میروند، در معرض دید قرار بگیرند و پرندگان بتوانند آنها را شکار کنند.

دشمنان لیسه و حلزون را ترغیب کنیددشمنان لیسه و حلزون را ترغیب کنید



تله بسازید

حلزونها و لیسه ها به شدت جذب بوی مخمرها میشوند. یک تله ساده برای آنها این است که ظرف پلاستیکی کره را با آب حاوی مخمر پر کنید. یک حفره کم عمق در خاک برای تله خود درست کنید به طوری که لبه ظرف با سطح خاک تراز شود. سپس یک پوشش ساده برای آن بسازید تا حیوانات دیگر از این آب نخورند.

حلزونها و لیسه ها به بوی مخمر جذب میشوند و داخل ظرف افتاده غرق میشوند. این تله را باید هر چند روز یک بار خالی کرده و دوباره پر کنید. حلزونهای مرده را در ظرف کمپوست نریزید چون مانند گوشت فاسد میشوند. تنها کافی است آنها را در باغچه بریزید تا به سرعت ناپدید شوند.


تله بسازید برای دفع آفت لیسه و حلزونتله بسازید برای دفع آفت لیسه و حلزون


تله های دیگر برای دفع آفت لیسه و حلزون  به اندازه تله مخمری کارساز یا عملی نیستند. مانع مسی برای بالا آوردن بستر گیاهان خوب است به شرطی که بتوانید تمامی محیط را با فویل مسی احاطه کنید اما این کار بسیار هزینه بر خواهد بود.

پوسته تخم مرغ و خاک دیاتومه از جمله تله های متداول دیگر است اما زیاد موثر نیست. لیسه ها ترشحات چسبناکی دارند که از آنها در مقابل انواع سطوح سخت مانند پوسته تخم مرغ محافظت میکند.

خاک دیاتومه در قطع کردن این ترشحات چسبناک و رسیدن به لیسه بهتر از پوست تخم مرغ است اما تنها در صورتی که خشک بماند. همین امر این روش را ناکارامد میکند چون لیسه ها عاشق جاهای مرطوب هستند.

تله گذاری وقت گیر ترین روش کنترل حلزون و لیسه است. در هر 9 متر مربع یک تا دو تله کار بگذارید.


در استفاده از طعمه زیاده روی نکنیددر استفاده از طعمه زیاده روی نکنید


در استفاده از طعمه زیاده روی نکنید

استفاده از طعمه مسموم آخرین راه چاره است. برای ایمنی، باید تنها از طعمه هایی استفاده کیند که ترکیبات فعالی مانند فسفات آهن دارند نه متالدهید. فسفات آهن نسبتا غیر سمی است اما متالدهید میتواند به مرگ بسیاری از حیوانات دیگر منجر شود.

از طعمه سمی در بهار و پاییز در مکانهایی که رد ترشحات حلزون و لیسه را شب قبل مشاهده کرده اید، استفاده کنید. این طعمه ها را در زمستان که هوای خشک فعالیت حلزون و لیسه را محدود میسازد، استفاده نکنید.

در حالی که طعمه های بر پایه فسفات آهن درست به اندازه طعمه های متالدهید کارامد هستند و بسیار ایمن تر از آنها می باشند، اما باز هم اگر زیاد خورده شوند، مسمومیت ایجاد میکنند.  

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.