فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

خبرگزاري آريا- هنگانيکه از گياه آفتاب گردان سخن بميان مي آيد معمولا تخم آفتاب گردان در ذهن تداعي مي شود زيرا که همه ما با تخم آن آشنايي داريم
به گزارش خبرگزاري آريا،بدليل آنکه بمصرف تغذيه پرندگان مي رسد و يا خود از آن استفاده مي کنيم ولي تمام قسمت هاي اين گياه آفتاب پر است از ريشه و ساقه و شاخه و گل آن گرفته تا مغز ساقه آن داراي خواص بسياري است.
سرخ پوستان آمريکا اين گياه را بخاطر تخم آن که بمصرف غذا ميرسد ميکاشتند و پرورش مي دادند.
آفتاب گردان گياهي است يکساله و تا حدود سه متر رشد مي کند. گل آن درشت و زيبا و بقطر 35 سانتيمتر مي باشد. در وسط گل قرمز رنگ آن دايره اي قهوه اي رنگ وجود دارد که تخم هاي آفتاب گردان دورادور آنرا گرفته اند. اين گياه در اکثر نقاط دنيا وجود دارد. از تخم آفتاب گردان روغن گرفته مي شود که اشباع نشده است و براي پخت و پز مناسب است.
اسانس گل آفتاب گردان براي التيام زخم ها و پائين آوردن فشار خون بکار مي رود. اسانس برگ هاي آفتاب گردان خاصيت ميکروب کشي دارد. در طب قديم ايران و در طب چيني از تمام قسمت هاي گياه آفتاب گردان استفاده مي شود.
در مورد زير مي توان از اين گياه استفاده کرد و از خواص درماني آن برخوردار شد.
1) زنگ زدن گوش: مغز ساقه آفتاب گردان را در آب جوش ريخته و مانند چائي دم کنيد و روزي سه فنجان از اين چاي بنوشيد.
2) تقويت معده و پائين آوردن فشار خون: 30 گرم برگهاي خشک آفتاب گردان را دم کنيد و سه فنجان در روز بنوشيد.
3) سرگيجه ، ورم صورت، آب آوردن بدن و تسريع زايمان: 20 گرم از گلهاي خشک آفتاب گردان را در آب جوش دم کنيد و روزي سه فنجان از اين دم کرده را بنوشيد.
4) درد معده، بيماريهاي دستگاه ادراري، يبوست: 30 گرم ريشه خشک شده آفتاب گردان را در آب جوش ريخته و مدت 5 دقيقه بگذاريد بجوشد يک فنجان از آنرا سه بار در روز بنوشيد.
5) آرتروز و ورم پستان: هنگاميکه آفتاب گردان گل مي دهد طبق گل ( قسمت پائيت گل که مانند بشقابي است) را جدا کرده و در آّب انداخته آنقدر بجوشانيد که شيره چسبناکي باقي بماند و سپس اين شيره را روي مفصل هاي دردناک بماليد و ماساژ دهيد درد آرتروز برطرف مي شود. براي درمان ورم پستان در زنان شيرده طبق گل را هنگاميگه گل دانه داده است جدا کنيد و در زير آفتاب خشک کرده و سپس تکه تکه کرده و بو ( سرخ کنيد ) دهيد. که کاملا قهوه اي شود و بعد آنرا خورد کرده بصورت پودر درآوريد و اين پودر را در آب جوش که کمي شکر به آن اضافه کرده ايد ريخته و اين شربت را به مريض بدهيد تاشفا يابد.
6) اسهال خوني: براي درمان اسهال خوني تخم آفتاب گردان را ( بمقدار 30 گرم ) در آب ريخته و حدود يکساعت با حرارت ملايم بپزيد سپس آنرا با نبات يا قند شيرين کرده و به مريض بدهيد.
7) سردردي که همراه با سرماخوردگي است: 30 گرم تخم آفتاب گردان را در دو ليوان ريخته و بگذاريد بجوشد تا نصف ليوان آن باقي بماند و اين جوشانده را دوبار در روز بنوشيد.
8) بيماري فتق: 30 گرم ريشه تازه آفتاب گردان را با آب و شکر قهوه اي بجوشانيد و اين جوشانده را سه بار در روز بنوشيد.
9) سنگ کليه: حدود يک متر از مغز ساقه آفتاب گردان را در دو ليوان آب ريخته و بگذاريد آهسه بملايمت بجوشد تا مقدر آن به نصف ليوان تقليل يابد آنگاه بمدت يک هفته و روزي يکبار آنرا بنوشيد تا از شر سنگ کليه راحت شويد.
10) زخم، بريدگي و جراحت: مغز ساقه آفتاب گردان را بايد له کرد و مانند پماد روي زخم جراحت گذاشت که خونريزي را بند مي آورد و بهبودي را تسريع مي کند. سعي کنيد گياه آفتاب گردان را در حياط خود بکاريد و از خواص درماني آن استفاده کنيد.
تخم آفتاب گردان را مي توانيد از مغازه هاي برخي از داروخانه ها خريداري کنيد. البته تخم آفتاب گردان را بايد بصورت خام استفاده کنيد چون بو داده و نمک زده آن داراي خواص ذکر شده در اين مبحث نمي باشد.
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.