فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز سه شنبه ۱۴۰۳/۲/۴         
  

اگر چه احتمالا قاصدک را به عنوان علف هرز میشناسید اما این گیاه خواص پزشکی و سلامتی دارد که به واسطه آن سالها مورد استفاده طب سنتی بوده است. بومیان امریکا این گیاه را می جوشاندند و برای درمان مشکلات پوستی از آن استفاده میکردند. در طب سنتی چین قاصدک برای مشکلات معده و افزایش تولید شیر در مادران شیر ده توصیه میشود. علم مدرن نشان میدهد برگهای قاصدک و چای دم کرده برگهای آن میتوانند فواید زیادی برای ما داشته باشند.

خواص برگ قاصدک برای کلیه

در طب سنتی برگهای قاصدک اغلب برای افزایش تشکیل ادرار و پشتیبانی از سلامت کلیه استفاده میشود. تحقیقات نشان میدهند برگهای قاصدک حاوی ترکیبات دیورتیک است که میزان ادرار را افزایش میدهد. مطالعه بالینی که در سال 2009 در Journal of Alternative and Complementary Medicine منتشر شد، تاثیر عصاره برگ قاصدک بر ادرار را در 17 شرکت کننده سالم بررسی کرده و نشان داد که مصرف چند دوز آن ظرف 24 ساعت منجر به افزایش دفعات ادرار در یک دوره 5 ساعته پس از اولین دوز و افزایش حجم ادرار پس از دوز دوم شد. ترکیب دقیق قاصدک که مسئول این تاثیر است هنوز شناخته نشده اما کارشناسان مرکز سرطان Memorial Sloan-Kettering  بر این عقیده اند که محتوای بالای پتاسیم قاصدک (218 میلی گرم در هر فنجان برگ قاصدک) میتواند عامل افزایش تولید ادرار باشد.

خواص ضد سرطانی برگ قاصدک

خلاصه تحقیقات وب سایت مرکز سرطان نشان میدهد که حداقل در مطالعات آزمایشگاهی، ترکیبات موجود در برگهای قاصدک خواص ضد سرطانی قابل توجهی دارد مثلا مطالعه ای که در سال 2002 در Biological and Pharmacological Bulletin منتشر شد نشان داد که ترکیبی به نام اسید تاراکسینیک در قاصدک وجود دارد که رشد سلولهای کشت شده لوکمی را متوقف ساخته و موجب تبدیل آنها به سلولهای غیر سرطانی میشود. مطالعه دیگری در 2004 در Life Sciences منتشر شد که نتایج آن نشان میدهد دریافت عصاره قاصدک باعث میشود سلولهای سرطان کبد ترکیباتی تولید کنند که جمعیت خودشان را کاهش میدهد. این یافته ها نوید بخش هستند اما نیاز به تحقیقات بیشتر بالینی در سوژه های انسانی وجود دارد.

عملکرد آنتی اکسیدانی برگ قاصدک

برگهای قاصدک حاوی چندین ترکیب آنتی اکسیدانی مانند لوتئولین، اسید کافئیک و اسید کلروژنیک هستند که به بدن کمک میکند خود را از آسیب رادیکالهای آزاد رها کند. رادیکالهای آزاد حاصل از محصولات جانبی گوارش، مواجهه با سموم یا قرار گیری پوست در معرض نور خورشید هستند. به مرور زمان رادیکالهای آزاد به غشای سلولی و DNA آسیب وارد میکنند و این امر خطر سرطان و اختلالات دیگر را افزایش میدهد. مطالعه ای که در نشریه Medicinal Food در سال 2012 منتشر شد نشان داد که حیواناتی که عصاره برگ قاصدک همراه با استامینوفن در دوز بالا را مصرف کرده بودند، در مقایسه با گروه دارو نما از آسیب کبد در امان مانده بودند. این محققان این تاثیر را به خواص آنتی اکسیدانی قاصدک نسبت میدهند. تحقیقات بیشتری برای فواید بالقوه ترکیبات قاصدک لازم است  اما به طور کلی این یافته ها نوید بخش هستند.

چای برگ قاصدک

برگهای خشک یا تازه قاصدک برای چای بسیار مناسب و مفید هستند. برای درست کردن چای با برگ قاصدک، آب داغ را در یک قاشق چای خوری برگهای خشک یا یک چهارم فنجان برگهای تازه قاصدک بریزید و بگذارید 5 تا 10 دقیقه دم بکشد و سپس آن را میل کنید. همچنین میتوانید عصاره برگ قاصدک یا پودر آن را خریداری کنید. در صورتی که واکنشهای آلرژیک پوستی در تماس با قاصدک تجربه کردید، از مصرف آن خودداری کنید. چای برگ قاصدک میتواند با برخی داروها مانند دیورتیکها و داروهای دیابت تداخل ایجاد کنند بنابراین چنین داروهایی مصرف میکنید یا مشکلات کلیه یا مثانه دارید، پیش از مصرف با پزشک صحبت کنید.

منبع

"RTL"> 276174 -dandelion-leaf-tea-benefits /

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.