فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۵         
  

موج - مدير نظارت بر مواد غذايي، آرايشي و بهداشتي، مغز دانه‌ها را جايگزيني مناسب براي انواع شيريني، کيک، کلوچه و هر ماده غذايي که حاوي شکر يا چربي فراوان باشد بيان کرد.

به گزارش خبرگزاري موج، محمد کاظم زاده در مورد ميان وعده‌هاي مغذي؛ به ويژه در محيط کار گفت: هر زمان که به فکر مصرف يک ميان وعده افتاديد به جاي مصرف شيريني، کيک، کلوچه و هر ماده غذايي که حاوي شکر يا چربي فراوان باشد، مغز دانه‌ها را به ياد بياوريد.

وي افزود: اين گروه از مواد غذايي منبع عالي پروتئين و ديگر ترکيبات با ارزش تغذيه‌اي هستند که نه تنها گرسنگي را برطرفمي کنند، بلکه براي قلب هم مفيد هستند.

کاظم زاده اظهار کرد: مقدار 30 گرم بادام، گردو، بادام زميني يا پسته مي‌توانند مانند يک ليوان شير حدود 8 گرم پروتئين به بدن برساند. هرچند مقدار چربي در اين مواد غذايي بالاست اما اغلب از نوع اشباع نشده هست که به کاهش غلظت کلسترول LDL خون (کلسترول بد) و حفظ غلظت بالاي کلسترول HDL (نوع خوب) منجر مي‌شود.
وي به يکي از جالب‌ترين يافته‌هاي تحقيقات تغذيه‌اي اشاره کرد و گفت: افرادي که به طور منظم از اين گروه غذايي مصرف مي‌کنند در مقايسه با افرادي که بندرت مغز دانه مي‌خورند کمتر به سکته قلبي دچار شده يا در اثر بيماري قلبي مي‌ميرند.

کاظم زاده، علت اين موضوع را تأثير مثبت چربي‌هاي اشباع نشده بر کلسترول LDL و HDL بيان کرد و افزود: به نظر مي‌رسد که نوع خاصي از چربي اشباع نشده در گردو که به آلفا – لينولنيک اسيد (اسيد چرب امگا 3) موسوم است از ايجاد لخته در خون و نامنظم شدن ضربان قلب (آريتمي) پيشگيري مي‌کند.

وي تصريح کرد: مغز دانه‌ها غني از آرِژنين هستند که اسيد آمينه مورد نياز ساخت يک مولکول کوچک اما مهم به نام اکسيد نيتريک هست. اين ماده به شل شدن رگ‌هاي منقبض شده و آسان شدن جريان خون کمک مي‌کند. همچنين از چسبندگي پلاکت‌هاي خون و تشکيل لخته در جريان خون مي‌کاهد.

مدير نظارت بر مواد غذايي، آرايشي و بهداشتي افزود: ويتامين E، اسيد فوليک، پتاسيم، فيبر و ديگر مواد مغذي گياهي موجود در مغز دانه‌ها ممکن است در منافع حاصل از افزودن اين اقلام به رژيم غذايي سهيم باشند.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.