فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۸         
  

خانه تان چه قدیمی باشد چه نو ساز، ممکن است حاوی سموم و مواد ناسالم نامرئی زیادی باشد. این ترکیبات شیمیایی از تابش رنگ لوازم یا دیوارها، مواد پلاستیکی، فرش، محلولهای شوینده و مواد ساختمانی گوناگون حاصل میشوند. چند ترکیب شیمیایی مضر موجود در خانه عبارتند از:

فرمالدهید : از فرشها، اثاثیه، چسبها، رنگها و غیره

بنزن : از پلاستیکها، فیبرهای سنتزی، لوبریکنتها (روان کننده ها)، لاستیک، سموم ضد حشره و آفت و غیره

تری کلرو اتیلن : از حلال رنگ، محلولهای شوینده فرش، چسبها و غیره

 

بهترین گیاهانی که هوا را تمیز و تصفیه میکنند

 

خوشبختانه طبیعت راهی برای پاکسازی خود در اختیار ما قرار داده است. گیاهان زیادی وجود دارند که قدرت شگفت انگیزی در تصفیه هوای پیرامون دارند و به روش طبیعی از آلودگیهای هوا میکاهند. در اینجا با 9 گیاه تصفیه کننده عالی و توصیه هایی برای حفظ عملکرد بهینه در آنها آشنا میشوید.

نکته: در یک خانه 600 متری، 15 تا 20 گیاه با گلدان کوچک بهتر از یک گیاه بزرگ است و میتوانید در هر اتاق گروهی از گیاهان را قرار دهید تا علاوه بر زیبایی فضا، حداکثر تصفیه هوا را نیز داشته باشید. مطابق با همین توصیه، برای خانه های کوچکتر یا بزرگتر نیز تعداد گیاهانتان را تنظیم کنید. پیش از خرید گیاه، درباره مضر بودن بلع آن برای حیوانات خانگی (در صورتی که حیوان خانگی دارید)، پرس و جو کنید.

 

اسپاتی فیلوم ( Peace Lily )

در دهه هشتاد میلادی ناسا کشف کرد که اسپاتی فیلوم میتواند بنزن، فرمالدهید، تری کلرو اتیلن و مواد سمی دیگر را جذب کند. برای به حداکثر رساندن پاکسازی هوا توسط این گیاه، شاخ و برگ گیاه را گرد گیری کنید. شکوفه های سفید و تازه ثمره این گیاهِ مفید است.

مراقبت: اسپاتی فیلوم هم در نور کم و هم در نور زیاد، رشد میکند. خاک این گیاه را کمی مرطوب نگه دارید و هر ماه در بهار و تابستان، کود مایع همه منظوره (متعادل) به آن بدهید. شرایط کم نور مانع گل دهی گیاه میشود.

تصفیه سموم: جذب فرمالدهید، بنزن، تری کلرو اتیلن، آمونیاک، زایلن و غیره

 

خون سیاوشان یا دراسنا ( Dracaena )

این گروه بزرگ گیاهان خانگی در همه اشکال و اندازه و رنگ وجود دارند. گیاه بلند ذرت ( D. fragrans 'Massangeana ) در گوشه خانه بهتر است در حالی که لمون لایم ( Lemon Lime ) با برگهای رنگی نواری و لایم لایت ( D. deremensis 'Limelight ) که در نور روز میدرخشد، فضاهای تاریک را روشنتر نشان میدهند. این گزینه ها در نور کم خوب رشد میکنند اما درخت اژدهای ماداگاسکار ( D. marginata ) نور زیاد را ترجیح میدهد.

مراقبت: انواع دراسنا برای شرایط نوری مختلف وجود دارد. خاک این گیاه را مرطوب نگه دارید اما نباید خیس باشد. زیر گلدانی همیشه پر از آب برای این گیاه مرگ را به دنبال دارد. در تابستان و بهار هر ماه به گیاه کود مایع همه منظوره (متعادل) بدهید.

تصفیه سموم: فرمالدهید، زایلن، تولن، بنزن، تری کلرو اتیلن

 

داوودی ( Florist’s Chrysanthemum )

اگر چه ارکیده ( orchids ) و آنتوریوم ( anthurium ) در تصفیه هوا خوب عمل میکنند اما داوودی یکی از بهترین گیاهان در این زمینه است. از نظر تکنیکی در واقع داوودی گیاه خانگی نیست. این گیاه زیبای فصلی با مراقبت مناسب حدود شش هفته گل میدهد. پس از سپری شدن این زمان، باید آن را در توده کمپوست قرار دهید و گیاه دیگری برای خود تهیه کنید.

مراقبت: داوودی را در نور غیر مستقیم و محیط روشن قرار دهید. رطوبت خاک را هر یک روز در میان بررسی کنید و آن را مرطوب نگه دارید. سعی نکنید با دادن کود به گیاه، آن را وادار به گل دهی مجدد کنید.

تصفیه سموم: فرمالدهید، زایلن، بنزن، آمونیاک

 

نخل بامبو ( Chamaedorea seifrizii )

این نخل تنومند را میتوان زیبا و آسان توصیف کرد. بامبو 90 تا 180 سانتیمتر رشد میکند و رطوبت سالم و مناسبی به فضا میدهد بنابراین برای ماههای خشک زمستانی هوای خوشایندی ایجاد میکند.

مراقبت: اگر چه نخل بامبو نیاز به نور دارد تا خوب رشد کند اما آن را در نور مستقیم خورشید قرار ندهید. خاک گیاه را مرطوب نگه دارید و در تابستان هر ماه به آن کودک مایع همه منظوره بدهید. گیاه را در جایی قرار دهید که جریان آزاد هوا وجود دارد و گهگاهی افشانه آب به آن بزنید تا از کنه تار عنکبوتی ( spider mite ) جلوگیری شود.   

تصفیه سموم: فرمالدهید، بنزن، مونوکسید کربن، زایلن، کلروفرم و گازهای دیگر.

 

پوتوس طلایی ( Epipremnum aureum )

پوتوس طلایی ذاتا فنا ناپذیر است و سریع و دائم رشد میکند بنابراین یکی از موثرترین گیاهان برای تصفیه فضای ساختمان، در تمام دنیا محسوب میشود. میتوانید این گیاه را در گلدانی به صورت آویزان از سقف قرار دهید یا در گلدان کوچک 15 سانتیمتری در قاعده یک درخت خانگی بلند (مانند دراسنا) بگذارید تا شاخ و برگ آن از لبه های گلدان مانند آبشار بیرون بریزد. نئون جدیدترین پوتوس است که برگهای روشن و درخشان دارد.

مراقبت: پوتوس طلایی در هر شرایط نوری رشد میکند به جز نور مستقیم خورشید. هنگامی به گیاه آب بدهید که خاک آن در هنگام لمس خشک باشد. هر ماه به گیاه کود مایع همه منظوره بدهید و وقتی گیاه خیلی بزرگ شد، پیچکهای بلند آن را بچینید.

تصفیه سموم: فرمالدهید، زایلن، تولن، بنزن، مونوکسید کربن و گازهای دیگر.

 

عشقه معمولی یا پاپیتال ( Hedera helix )

پاپیتال گیاهی بالا رونده و همیشه سبز است که به خوبی با شرایط داخل خانه سازگار شده است. این گیاه به عنوان گیاه خانگی، به آسانی در سبد یا گلدان آویزان رشد میکند و انتخابی عالی برای شرایط کم نور می باشد. برای ایجاد تباین در مقابل محیطهای روشنتر انواع برگ سبز آن را استفاده کنید و برای گوشه های تاریکتر اتاق، از انواع چند رنگ آن بهره ببرید. این گیاه برای حذف مواد آلرژی زا مانند کپک و مدفوع حیوانی توصیه میشود.

مراقبت: انواع برگ سبز پاپیتال، در نور غیر مستقیم و شرایط کم نور رشد میکند اما انواع رنگ پریده و چند رنگ آن نیاز به نور غیر مستقیم بیشتری دارد تا خوب رشد کند. این گیاه به آب زیاد نیاز دارد و کمپوست باید مرطوب باشد اما در ماههای زمستانی نباید خیس باشد. در فصل رشد هر ماه از کود مایع استفاده کنید.

تصفیه سموم: بنزن، مونوکسید کربن، فرمالدهید، تری کلرو اتیلن و گازهای دیگر.

 

آگلونما ( Aglaonema spp )

اگلونما گیاهی همیشه سبز و چند ساله در جنگلهای استوایی آسیا است. این گیاه معمولا با رشد و افزایش برگها بزرگ میشود و در برخی انواع آن، برگها به صورت چند رنگ و طرح دار هستند.

مراقبت: اگلونما در خاک خوب زهکشی شده و نور فیلتر شده رشد میکند. با قرار دادن گیاه در بالای سینی آب یا با آب دادن مرتب آن، میتوان رطوبت زیادی برای اتاق فراهم کرد. در حد متعادل به گیاه آب بدهید و پیش از آب دادن، بگذارید کمپوست تقریبا خشک شود. در فصل رشد کود متعادل به گیاه بدهید. هر دو تا سه سال گلدان گیاه را عوض کنید.

تصفیه سموم: بنزن، مونوکسید کربن، فرمالدهید، تری کلرو اتیلن و گازهای دیگر.

 

نخل اریکا ( Chrysalidocarpus lutescens )

نخل اریکا نخل کوچک خوشه ای شکل ماداگاسکار است. این گیاه برگهای کمانی و پرباری دارد و به عنوان گیاه آپارتمانی بسیار جذاب است. طبق گزارش ناسا نخل اریکا موثرترین گیاه در تصفیه هوا بوده و رطوبت سازی عالی است.

مراقبت: در فضای روشن با نور فیلتر شده و دور از حرارت خورشید رشد میکند. در فصل رشد آب زیادی به آن بدهید اما در زمستان مقدار آب کاهش دهید. در ماههای رشد هر ماه کود مایع متعادل به گیاه بدهید.

تصفیه سموم: بنزن، مونوکسید کربن، فرمالدهید، تری کلرو اتیلن، زایلن و گازهای دیگر.

 

فیکوس ( Ficus elastic )

فیکوس درختی همیشه سبز در هندوستان است که ظاهر جالب استوایی دارد. برگهای فیکوس معمولا پهن، سبز تیره و براق هستند اما برخی انواع آن برگهای چند رنگی کرمی و سایه بنفش دارند. ریشه فیکوس هوازی است و اغلب اطراف گلدان پیچیده و اشکال در هم پیچیده جالبی ایجاد میکند. آزمایشها نشان داده اند که گیاه فیکوس به ویژه در تصفیه فرمالدهید هوا بسیار کارامد میباشد.

مراقبت: در نور فیلتر شده و یا کامل رشد میکند. در فصل رشد، آب در حد متوسط به آن بدهید و هر ماه با کود حاوی نیتروژن زیاد آن را تغذیه کنید. کمپوست را در زمستان مرطوب نگه دارید. برای کاهش اندازه گیاه، مقداری هرس لازم است. با دستمال نمناک هر از گاهی برگهای آن را تمیز کنید تا درخشندگی برگها حفظ شود.

تصفیه سموم: مونوکسید کربن، فرمالدهید، تری کلرو اتیلن و گازهای دیگر.

 

منبع: #

 

 

 

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.