فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰         
  

رئیس ستاد محیط‌ زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران علت اصلی سیلاب اخیر را تخریب منابع طبیعی و محیط‌ زیست کشور دانست و گفت: در طول نیم قرن اخیر، 30 درصد اراضی جنگلی کشور تخریب شده است.

به گزارش گروه اجتماعی آنا، علی محمد شاعری، با بیان این مطلب اظهار کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر مراتع کشور به شدت از بین رفته به طوری که اکنون بیش از 90 درصد پوشش گیاهی و مراتع در شرایط ضعیف و تخریب قرار دارند.

سالانه حدود 100 هزار هکتار جنگل در کشور تخریب شده است

وی با بیان اینکه سالانه حداقل 50 هزار هکتار بیابان‌‌زایی در کشور داریم، افزود: در طول 50 سال گذشته حدود 6 میلیون هکتار اراضی جنگلی در کشور از بین رفته است به عبارتی سالانه حدود 100 هزار هکتار جنگل از سال 1340 تاکنون در کشور تخریب شده است.

شاعری با ابراز تاسف از تخریب بیش از 30 درصد جنگل‌های کشور طی نیم قرن اخیر اظهار کرد: علاوه بر تخریب اراضی جنگلی کیفیت پوشش‌های گیاهی نیز به شدت افت پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه تنها 10 درصد از حوزه آبخیزداری کشور مدیریت می‌شود، گفت: هم اکنون بیش از سه برابر ظرفیت مراتع کشور، چرای دام در این مناطق داریم که همین امر موجب نابودی مراتع شده است.

تبدیل اراضی منابع طبیعی به اراضی کشاورزی

شاعری به تبدیل اراضی منابع طبیعی به اراضی کشاورزی اشاره و بیان کرد: تبدیل اراضی منابع طبیعی به کاربری‌های ناپایدار موجب می‌شود که در اثر کوچک‌ترین تغییرات و نواسانات آب و هوایی و افزایش نزولات آسمانی شاهد حوادثی نظیر سیلاب‌ها و طوفان‌های اخیر در کشور باشیم.

وی با بیان اینکه سیل اخیر در تهران و برخی از شهرهای کشور یکی از رخدادهای طبیعی به شمار می‌ رفت، افزود: متاسفانه شاهد این بودیم که به دلیل تخریب محیط‌  زیست بارندگی‌ ها تبدیل به روان آب‌ها و سیلاب‌ها شد و خسارات مالی و جانی متعددی به بار آورد.

شاعری تصریح کرد: در گذشته میزان بارندگی‌ها در تهران و کل کشور بسیار بیشتر از حال حاضر بوده اما میزان سیلاب‌ها و خسارات ناشی از آن به مراتب کمتر بوده است.

وی با طرح این پرسش که چه چیزی موجب تبدیل رخدادهای طبیعی به بلایا شده است گفت: وقوع سیل، طوفان‌های شن، خشکسالی و ... کشور را تهدید می‌کند که تمامی این وقایع به دلیل تخریب سرزمین است.

شاعری با تاکید بر اینکه باید علاج واقعه را قبل از وقوع آن، انجام داد، تصریح کرد: ایران جز 10 کشور بلاخیز دنیاست و ما نباید با رفتارهای نامناسب این رتبه را به کمتر از این رقم تقلیل دهیم.

حفاظت از جنگل‌ها، مراتع و پوشش گیاهی باید در اولویت قرار گیرد

وی با بیان اینکه پوشش‌های گیاهی مانند اسفنج عمل کرده و باعث ذخیره‌سازی و حفظ آب در زمین می‌شود و همچنین از ایجاد روان آب و سیل جلوگیری می‌کند، افزود: برای نجات کشور از سیل و تخریب سرزمین و مقابله با بیابان‌زایی و جلوگیری از کشتار مردم بی‌گناه، باید حفاظت از جنگل‌ها، مراتع، پوشش گیاهی و انجام عملیات آبخیزداری در نقاط حادثه‌خیز در اولویت اول کشور قرار گیرد.

رئیس ستاد محیط‌ زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اشاره به ساخت‌ و سازهای غیر مجاز در حریم رودخانه‌ها، بیان کرد: در این گونه موارد مسئولان نباید هیچگونه مماشاتی با افراد خاطی داشته باشند و طبق قانون اجازه هیچگونه ساخت‌ و ساز به این افراد نباید داده شود.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.