فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

خبرگزاري آريا-کرفس کوهي گياهي بومي از خانواده چتريان است که به صورت وحشي در ايران رشد مي کند که اندام هوايي اين گياه در طب سنتي براي درمان فشارخون، زخم و التهاب استفاده مي شود.

به گزارش خبرگزاري آريا،از ساليان دراز کرفس کوهي به علت اثرات ضد درد، ضد التهاب، آرام‌بخش و ضد سرفه مورد استفاده بوده است. همچنين اين گياه داراي اثرات ضد ويروس، ضد ديابت، ضد سرطان بوده و آن را به عنوان عامل پيشگيري کننده از زخم معده مطرح مي‌کنند.

 کرفس کوهي در مداواي اضطراب، استرس، انواع اختلالات گوارشي بالاخص بيماري‌هاي التهابي روده از قبيل کرون و کوليت و بيماري‌هاي روماتيسمي موثر است.

بذر کرفس کوهي اشتها آور است و در مهار رشد تومور معده و محافظت از کبد تأثير مفيدي دارد. ضمن اينکه استفاده‌ از آن و نيز جوشانده ريشه گياه کرفس براي درمان علائم آنفلوانزا، سرماخوردگي، سرفه‌هاي شديد  تنگي نفس نافع مي‌باشد.
از اندام‌هاي گياه براي رفع معده درد، درمان التهاب مفاصل و روماتيسم و تصفيه خون استفاده مي‌شود. همچنين کرفس کوهي در درمان چربي خون بالا، پرفشاري خون، انواع اختلالات قلبي عروقي و کمردرد کاربرد خوبي دارد.


علاوه بر اثرات دارويي، اسانس موجود در بذور و ريشه گياه باعث جذب حشرات و تسهيل عمل گرده‌افشاني، دور نمودن بعضي حيوانات و آفات گياهي و محافظت در برابر آسيب‌هاي ناشي از افزايش گرما مي‌شود.

برگ، ساقه و گل کرفس جهت تهيه فرآورده‌هايي از قبيل ترشي و شور کرفس کوهي و يا استفاده در پخت برخي از غذاها مثل سوپ و يا همراه با ماست و نيز به صورت پودر خشک براي معطر کردن دوغ قابل استفاده است. متاسفانه برخي از عشاير يا بوميان مناطق دامنه‌هاي زاگرس که رستنگاه اصلي اين گياه معطر است، به منظور استفاده از قسمت‌هاي مختلف ريشه غده مانند آن، زمينه ريشه‌کني اين گياه پرخاصيت را فراهم کرده اند که اين شيوه تهديدکننده حيات و بقاي اين گونه منحصربه فرد گياهي شده و بايد به شدت از آن پرهيز شود.
کرفس کوهي؛ ضد فشار و چربي خون
کرفس کوهي؛ ضد فشار و چربي خون

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.