فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

دولت بهار: کارشناسان معتقدند اصلاح روش های الگوی مصرف آب کشاورزی با رویکرد کشت محصولات با نیازآبی کم از جمله کشت گل محمدی یکی از اساسی ترین راهکارهای گذر از بحران کم آبی به خصوص در آذربایجان غربی است.
  

به گزارش دولت بهار به نقل از مهر، بر اساس ارزیابی و بررسی های صورت گرفته در ایران برای تولید یک کیلوگرم محصول دو هزار لیتر آب مصرف می‌شود، در حالی که در کشورهای در حال توسعه برای تولید همین مقدار محصول یک هزار و ۳۰۰ لیتر آب صرف می‌شود.

این امر در کنار توسعه بی رویه زمین های کشاورزی، کشت محصولات آب بر در سالهای اخیر و راندمان پایین آبیاری در بخش کشاورزی در کشور  و به خصوص در استان آذربایجان غربی به همراه کاهش نزولات آسمانی بحران کم آبی را رقم زده است.

کارشناسان معتقدند که زمان آن رسیده که از راهکارهای جدید برای جلوگیری از هدر رفت آب در بخش کشاورزی استفاده و کوتاهی و تاخیر در اتخاذ تدابیر مناسب می‌تواند آینده منابع آب کشور را در آستانه بحران قرار دهد در این راستا یکی از راه ها تغییر الگوی کشت و کشت محصولات با نیاز آبی کم تولید گل محمدی است.

خرداد ماه فصلی است که بوی گل محمدی یا "قیزل گول" فضای آذربایجان غربی به خصوص خوی را پر می کند، این ایام اگر از کنار مغازه های خیابانهای اصلی شهر بگذرید بساط گل فروشان را که تلی از گلهای تازه چیده شده گلهای محمدی را برای فروش پهن کرده اند شاهد خواهید بود.

برداشت گل محمدی دیم و گلاب گیری لایزنگان استان فارسبرداشت گل محمدی دیم و گلاب گیری لایزنگان استان فارس

رشد ۱۷ درصد تولید گل محمدی در آذربایجان غربی

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در خصوص کشت گل محمدی در آذربایجان غربی گفت: در حال حاضر ۴۸۲ هکتار از اراضی استان به خصوص در شهرستان خوی زیر کشت گل محمدی است.

مقصود قربانی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه سال گذشته بیش از ۱۰۶ تن با متوسط عملکرد ۲۲۰۰ کیلوگرم در هکتار گل محمدی در استان تولید شد اظهارداشت: این میزان در مقایسه با سال ۹۲ از ۱۷ درصد رشد برخوردار است.

وی با اشاره به صدور ۴۰ درصدی گل محمدی به سایر استانهای کشور عنوان کرد: گل محمدی تولید شده در این استان به خصوص شهرستان خوی از معطرترین نوع این گل در دنیا به حساب می آید و مشتریان خاص خود را در جای جای کشور و جهان دارد و مقادیر زیادی از گل های تازه آن به استانهای همجوار و خشک کرده آن نیز به خارج صادر می شود.

قربانی در پاسخ به سوال رویکرد جهاد کشاورزی استان در خصوص کشت و تولید گل محمدی با توجه به بحران کم آبی چیست؟ گفت: سازمان جهاد کشاورزی استان با توجه به ضرورت تغییر الگوی کشت، گل محمدی را به دلیل مصرف کم آب در اولویت قرار داده است.

برداشت گل محمدی دیم و گلاب گیری لایزنگان استان فارسبرداشت گل محمدی دیم و گلاب گیری لایزنگان استان فارس

توزیع نهال های یارانه دار گل محمدی در آذربایجان غربی  

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ادامه داد: در راستای توسعه سطح زیر کشت گل محمدی این سازمان از طریق واگذاری اراضی ملی خارج از حوزه دریاچه ارومیه، توزیع نهال های یارانه دار گل محمدی و راهنمایی جهت بهبود، کشاورزان را حمایت می کند.

قربانی افزود: بیشترین سطح کشت گل محمدی مربوط به شهرستان خوی است که از معطرترین نوع این گل در دنیا به حساب می آید.

معاون بهبود تولید گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در خصوص سیاست های این سازمان در خصوص تغییر الگوی کشت با رویکرد گل محمدی گفت: به دلیل کم توقع بودن و نیاز آبی کم گل محمدی این محصول می تواند خود را با شرایط نا مساعد در اراضی و مراتع فقیر و تخریب شده وفق دهد.

قربانی ادامه داد: گل محمدی در کنار نیاز آبی کم از تخریب اراضی ملی هم جلوگیری می کند در این راستا توسعه کشت این محصول در استان طی سالهای آتی در دستور کار قرار گرفته است.

شهرستان خوی از جمله شهرهای مهم تولیدکننده گل محمدی در استان است که برداشت این محصول همه ساله از دهه اول خرداد ماه آغاز و تا پایان تیر ماه به طول می انجامد.

گل محمدی خاصیت گرمایی دارد و از ارزش غذایی بالایی برخوردار است و در درمان زخم معده و وضعیت عمومی بدن موثر بوده و برای تقویت قلب بسیار مفید بوده و غم زداست.

باغداران و پرورش دهندگان گل محمدی در خنکای صبح غنچه های تازه شگفته گل را می چینند و تا آغاز گرمای روز، گل های تازه شکفته شاداب و مشتری پسند را به بازار عرضه می دارند.

گل محمدی آذربایجان غربی به قیزیل گول مشهور است و در ادبیات این خطه جایگاه والایی دارد.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.