فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰         
  

این گیاه ادویه ای دارای مقدار قابل توجهی از ویتامین ها و مواد معدنی هست که در سلامت انسان نقش مهمی را ایفا میکند.
برگ بو این گیاه ادویه ای دارای مقدار قابل توجهی از ویتامین ها و مواد  معدنی هست که در سلامت  انسان نقش مهمی را ایفا میکند. برگ بو به طور معمول در تمام فواصل سال سبز است و به صورت درخت ودرختچه یافت می شود.
 
طول این  در خت به ده متر هم میرسد و در بسیاری از جاها برای تزیین باغ ها استفاده میشود اما استفاده اصلی از آن در اشپزی و استفاده از آن به عنوان داروی گیاهی میباشد این گیاه یک گیاه مدیترانه ای است و در تمام مدیترانه از آن به عنوان عطرغذا استفاده می شود.
 
مشخصات برگ بو (Laurus nobilis)
پوست این درخت به رنگ خاکستری تیره و چوبش بسیار سخت است برگ هایش همیشه سبز بوده و دارای شاخه های انعطاف پذیری است در زبان فارسی آن را باهشتان و درخت غار میگویند و دارای ویژه گی های درمانی زیادی میباشد.
 
در ایران این گیاه را به عنوان یک ادویه شناخته  و از آن هم کمتر در غذاها استفاده میشود .   برگ بو به جز استفاده خوراکی، استفاده های دارویی و باغبانی هم دارد و یک گیاه بسیار زیبا برای منازل به شمار می آید. بخاطر همین برگ بو به نام های Laurel tree Bay tree Lauraceae Bay leaf هم شناخته می شود.
 
ترکیبات شیمیایی
میوه این درخت دارای اسانس روغنی فراری است که دارای مقدار زیادی اسید لوریک که یک اسید چرب  است میباشد .اسید لوریک به شکل متبلور سفید در می آید. در برگ های خشک وسبز برگ بو نیز اسانس روغنی فرار بسیار معطر  وجود دارد که این مقدار در برگ های خشک آن بیشتر است و میتوان آن را به روش تقطیر استخراج کرد.
 
برگ بو؛ ادویه ایست مملو از ویتامین و املاح
برگ های سبز این گیاه بسیار خوشبو هستند که این وضع را هم در زمان خشکی برگ به خوبی حفظ میکنند.این گیاه ادویه ای حاوی مقادیر قابل توجهی از مواد معدنی و ویتامین هاست که در سلامت انسان نقش مهمی را بر عهده دارند که به ترتیب عبارتند از :
 
* ویتامین C یکی از مهمترین ترکیبات در این ادویه است و نقش مهمی در دفع رادیکال آزاد وتقویت سیستم ایمنی بدن دارد.
باید توجه داشته باشید که در آشپزی از برگ های خشک این درخت استفاده میشود نه از برگ سبز زیرا برگ سبز این درخت ممکن است خواص منفی داشته باشد.
 
* همچنین ویتامین A هم در این ادویه موجود است که میتواند برای قدرت بینایی شخص سودمند باشد و میتواند در پیشگیری از سرطان ریه و دهان نقش مهمی را ایفا کند.
 
* وجود تعدادی از ویتامین های ب کمپلکس نظیر نیاسین، پیریدوکسین، پنتوتنیک و ریبوفلاوین در این ادویه در سنتز آنزیمی و عملکرد سیستم عصبی و تنظیم متابولیسم بدن نقش دارد.
 
* از سوی دیگر این ادویه حاوی مقادیر قابل توجهی از مواد معدنی نظیر مس، پتاسیم، کلسیم، منگنز، آهن، سلنیوم، روی و منیزیم است که در سلامت فرد نقش حیاتی
دارد.
 
برگ بو دشمن سرطان
* منبع غنی ویتامین C، A، آهن، منگنز، کلسیم، پتاسیم و منیزیم است. مصرف منظم آن در غذاها به سلامت جسم کمک می کند.
 
* دارای خاصیت ضد التهابی، آنتی اکسیدانی، ضد باکتریایی و ضد قارچی است. خاصیت ضد آنتی اکسیدان آن با کمک کردن به بدن در تولید انسولین کافی، می تواند در درمان بیماری هایی مانند دیابت نیز موثرواقع شود.
 
* در این ادویه آنزیم هایی وجود دارد که به هضم غذا کمک کرده و در رفع علایم اختلالات و ناراحتی معده موثر است.
 
* ترکیبات موجود در آن، سردرد و میگرن را برطرف میکند.
 
* مقداری اسید فولیک در آن وجود دارد که مانع نقص جنیین میشود.
 
* آهن موجود در آن به تولید گلوبول های قرمز خون کمک میکند.
 
برگ بو استفاده ی گیاهی و دارویی فراوانی دارد.
در پزشکی برای تقویت معده و به عنوان اشتها آور و نیز کمک برای هضم غذا و به عنوان ادرار آور مصرف می شود. از جوشانده و روغنی که از آن درست می شود در تورم های موضعی استفاده می کنند.
 
برگ بو در  گریپ و یا عفونت روده ای خواص ضد عفونی کننده دارد. برای درمان برونشیت مزمن مورد استفاده قرار می گیرد.
دم کرده آن که با جوشاندن ۳ برگ در یک لیوان تهیه می شود، تعریق ایجاد می کند وموجب کاهش  تب میشود.
دستمال خیس شده در دم کرده آن را روی قفسه سینه قرار دهید تا از عفونت های تنفسی، سرفه، سرماخوردگی و آنفلوآنزا رهایی پیدا کنید.
 
دم کرده آن هضم غذا را آسان می سازد و  برای جلوگیری از تخمیر غذا در معده مفید است؛گاز و نفخ معده را خارج می کند همچنین نوشیدن دو تا سه فنجان از شربت برگ بو قبل از غذا برای درمان بی اشتهایی مفید است. این گیاه را به غذاهای سنگین اضافه کنید یا دم کرده آن را بنوشید تا به هضم غذا کمک کند.
 
ماساژ دادن روغن طبیعی آن ورم و درد ایجاد شده از پیچ خوردگی، آرتروز، دردهای عمومی، سردرد و میگرن را تسکین می دهد.
چند قطره روغن آن را به شامپو بیفزایید تا از شوره سر رهایی پیدا کنید.

استفاده از برگ بو در اشپزی
باید توجه داشت که برگ های خشکانده این درخت در آشپزی استفاده می شود و نه برگ های سبز آن، زیرا برگ های سبز ممکن است خواص منفی داشته باشند.
 
اگر برای طعم و عطر بخشیدن به غذا به ویژه غذاهای گوشتی و ماهی از این گیاه استفاده می کنید، باید  برگ خشکیده آن را به صورت درسته و کامل در غذا بیندازید و پیش از سرو غذا آن را از ظرف خارج کنید؛ زیرا خوردن این برگ معمول نیست و دارای طعمی قوی است.

این گیاه نقص جنین را برطرف میکند اما خطر سقط جنین را افزایش میدهد.
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.