فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  


محیط زیست > گیاهان - همشهری آنلاین:
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نیکشهر در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: درخت "دی دار" با نام علمی "افوربیا تیروکالی" و از خانواده افوربیاسه درختی نادر در نیکشهر است که از هر هکتار آن می‌توان ۱۰ تا ۵۰ بشکه نفت تولید کرد.

به گزارش ايرنا، "سید رضا صمیمی" روز شنبه گفت: "ملوین کالوین" از شیمیدانان معروف آمریکایی می‌گوید گیاه "دی دار" به دلیل تولید هیدروکربن لاتکس قابلیت تبدیل به بنزین را دارد و می‌توان از آن نفت تولید کرد.

وی افزود: این درخت بدون خار و برگ، میوه و گل نمی‌دهد و فقط شکل ساقه‌‎های آن شبیه مداد است که به همین خاطر به درخت مداد و در منطقه بلوچستان با نام بلوچی "دی دار" معروف شده است.

وی با بیان این که در برخی کشورها از این درخت برای تولید چسب و لاستیک استفاده می‌شود، بیان کرد: تنها استفاده‌ای که از این گونه همیشه سبز در شهرستان نیکشهر می‌شود استفاده از حصارکشی مزارع و باغات کشاورزی است.

وی گفت: توسعه این درخت نادر می‌تواند مانع قطع بسیاری از درختان جنگلی در شهرستان نیکشهر شود.

وی افزود: شیره سفید مانند این درخت خیلی چسبنده و کاربرد درمانی دارد و احشام به دلیل سمی بودن شیره آن نمی‌توانند آن را از بین ببرند.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نیکشهر ادامه داد: این درخت فقط در ابتدای کاشت نیاز به آبیاری دارد و پس از آن با آب باران یا نم خاک می‌تواند سرسبز باشد.

صمیمی گفت: ارتفاع این درخت و رشد آن بستگی به نوع خاک و آب و هوای منطقه دارد و به چهار متر نیز می‌رسد.

وی بیان کرد: توسعه این گونه گیاهی به صورت خودجوش توسط کشاورزان برای حصارکشی دور تا دور باغات انجام می‌شود و تکثیر آن از طریق قلمه زدن صورت می‌گیرد.

وی خاطر نشان کرد: اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نیکشهر به دلیل ارزش بالای گونه "دی دار" و استفاده‌های درمانی و غیره کار تکثیر و توزیع آن را به‌زودی آغاز خواهد کرد.

وی افزود: شیره این درخت در صورت تماس با بدن انسان باعث سوزش پوست می‌شود و تماس آن با چشم ممکن است باعث کوری موقت شود.

شهرستان نیکشهر در 510 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان واقع شده است و به دلیل شرایط آب و هوایی گونه‌های نادر گیاهی و درمانی زیادی دارد.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.