فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۸         
  


دمنوش‌ها جزو نوشيدني‌هاي سالم هستند که بدون تحميل کالري باعث ايجاد احساس آرامش و همچنين درمان خيلي از ناخوشي‌ها از آرتريت گرفته تا دل درد مي‌شوند.
دمنوش‌ها عوارض جانبي داروهاي شيميايي را ندارند و سخاوتمندانه به شما لذت و سلامتي را هديه مي‌دهند. اين روزها که هوا سرد است نوشيدن يک فنجان دمنوش حسابي دلچسب است و گرما را در تمام رگ‌هاي آدم به حرکت در مي آورد. در اين مطلب به معرفي دمنوش‌هاي مفيد پرداخته و نگاهي به خواص هر کدام خواهيم انداخت. لطفا با ما همراه باشيد.

چاي سياه
چاي سياه سرشار از تانين است که قدرت ضدالتهابي بالايي دارد و ضدباکتري محسوب مي‌شود. اين چاي که جزو نوشيدني‌هاي پرطرفدار است براي تسکين اسهال يا نفخ و احساس سنگيني مفيد است به خاطر اينکه باعث مي‌شود بدن به راحتي مايعات را جذب کند. چاي سياه همچنين براي کاهش ورم جاي بريدگي، نيش زنبور و حشرات، دندان درد يا ورم ملتحمه نيز مفيد است. اگر از تعريق زياد پا و بوي بد آن رنج مي بريد مي‌توانيد چاي سياه را دم کرده و داخل تشتي بريزيد و پايايتان را در آن قرار دهيد. چاي سياه باعث نابودي باکتري ها شده و منافذ پوست را مي بندد. به همين دليل نيز از تعريق زياد جلوگيري کرده و بوي بد پا را کاهش مي‌دهد.
دمنوش‌هاي گياهي,خواص دمنوش‌هاي گياهي,خاصيت دمنوش‌هاي گياهي

چاي سبز
محققان بر اين بارو هستند که پوليفنول هاي موجود در چاي سبز نقش موثري در پيشگيري از ابتلا به سرطان دارد؛ به خاطر اينکه اين ترکيبات مي‌توانند روند رشد سلول‌هاي سرطاني را کند کرده و آن‌ها را نابود کنند. نتايج پژوهشي که روي 472 زن مبتلا به سرطان سينه انجام شده است نشان مي‌دهد رشد و انتشار سلول هاي سرطاني در خانم‌هايي که چاي سبزي بيشتري مي‌نوشند کمتر است.

بررسي‌هاي ديگري که روي سرطان پوست حيوانات آزمايشگاهي انجام شده نشان مي‌دهد تومورهاي حيواناتي که چاي سبز مي‌نوشند رشد کمتري نسبت به حيواناتي که آب مي‌نوشند دارد. اين چاي مفيد همچنين باعث کاهش خطر مرگ و مير ناشي از بيمار‌ي‌هاي قلبي عروقي و سکته قلبي شده و حتي پوسيدگي دندان ها را نيز کاهش مي‌دهد.

نتايج پژوهشي که در American Journal of Clinical Nutrition به چاپ رسيده است نشان مي‌دهد افراد 55 سال و بالاتري که روزانه يک فنجان چاي سبز مي‌نوشند به ميزان 38 درصد کمتر در معرض کاهش قدرت مغز قرار مي گيرند. اين ميزان با نوشيدن دو فنجان چاي سبز در روز به 54 درصد نيز مي‌رسد. در واقع افرادي که چاي سبز مي‌نوشند کمتر در معرض ابتلا به بيماري هاي زوال عقل قرار مي‌گيرند.

نتايج پژوهش‌هاي اخير نيز نشان مي‌دهد که استفاده از چاي سبز به صورت ماسک يا کمپرس به کاهش جوش و آکنه کمک مي‌کند.
دمنوش‌هاي گياهي,خواص دمنوش‌هاي گياهي,خاصيت دمنوش‌هاي گياهي

دمنوش نعنا
دمنوش نعنا براي بهبود هضم غذا، درمان يبوست و تسکين حالت تهوع و استفراغ مفيد است. نتايج پژوهشي که در Journal of Gastroenterology به چاپ رسيده است نشان مي‌دهد بيماراني که از سندرم روده ي تحريک پذير رنج مي‌برند بعد از مصرف کپسول‌هاي روغن نعنا بهبود خوبي در وضعيت خود مشاهده کرده اند. در واقع محققان مشاهده کردند دل درد اين افراد به ميزان 40 درصد و نفخ آن ها به ميزان 50 درصد کاهش يافته است. به عقيده ي اين محققان نعنا باعث کاهش ريفلاکس معده مي‌شود.

بهتر است بدانيد که نوشيدن يک فنجان از اين دمنوش قبل از غذا باعث تسکين عضلات معده شده و باعث مي‌شود که غذا با سرعت بيشتري داخل آن به حرکت در بيايد؛ به ويژه در وعده هايي که در مصرف مواد غذايي چرب زياده روي مي‌کنيد.

اين دمنوش همچنين به تسکين گلودرد، خنک کردن پاهاي دردناک و تخليه ي سينوس ها کمک مي‌کند.
 
دمنوش بابونه
نوشيدن دمنوش بابونه و يا حمام آن يکي از روش‌هاي طبيعي براي کاهش استرس و اضطراب است. اين دمنوش باعث آرامش روان شده و به دليل دارا بودن خواص آرامبخشي به درمان اختلالات خواب و بي‌خوابي(اينسوميا) معروف است.

بابونه حاوي ترکيبات ضداسپاسم است و به اين ترتيب به کاهش مشکلات گوارشي کمک مي‌کند.

يک فنجان دمنوش بابوبه به تسکين گرفتگي و دردهاي قاعدگي، اسهال، دل پيچه، حالت تهوع عمومي، حالت تهوع بارداري و استفراغ کمک زيادي مي‌کند.

به عقيده ي محققان فرانسوي ترکيبات اين گياه مي‌تواند به کاهش ريفلاکس معده نيز کمک کند. بابونه از رشد باکتري هاي عامل زخم معده پيشگيري مي‌کند. توجه داشته باشيد که عسل نيز از ديگر مرهم‌هاي زخم معده است بنابراين توصيه مي کنيم که دمنوش تان را با عسل ميل کنيد.

بايد بدانيد تهيه ي کمپرس با جوشانده ي بابونه به کاهش تورم و خارش ناشي از کهير کمک مي‌کند. همچنين مي‌توانيد از اين جوشانده به عنوان دهان شويه استفاده کنيد تا التهاب لثه کاهش پيدا کرده و عفونت لثه درمان شود. اگر گلويتان درد مي‌کند براي کاهش التهاب مي‌توانيد با اين دمنوش غرغره کنيد.
دمنوش‌هاي گياهي,خواص دمنوش‌هاي گياهي,خاصيت دمنوش‌هاي گياهي

دمنوش ليموترش
اگر از آلرژي رنج مي‌بريد يک فنجان دمنوش داغ ليموترش به کمک تان مي آيد. اين دمنوش باعث تحريک موهاي داخل بيني شده و به دفع آلاينده ها و گرد و غبار از مجراي بيني کمک مي‌کند. به اين ترتيب نيز عطسه و سرفه را کاهش مي‌دهد. افزودن مقداري مريم گلي، رازيانه يا باديان رومي(آنيس) تاثير اين دمنوش را بيشتر مي‌کند. نوشيدن دمنوش ليموترش براي مقابله با سرماخوردگي نيز موثر عمل مي‌کند و مانند يک قابض طبيعي عمل مي‌کند. در نتيجه مي‌تواند التهاب و تورم بافت گلو را کاهش دهد. توصيه مي کنيم که مقداري عسل نيز به دمنوش تان اضافه کنيد تا گلويتان تسکين پيدا کند. چون عسل حاوي ترکيبات آنتي اکسيداني است و يک آنتي بيوتيک طبيعي محسوب مي‌شود.

دمنوش زنجبيل
خواص ضدالتهابي زنجبيل يکي از بهترين درمان‌هاي سرماخوردگي و آنفلوانزا محسوب مي‌شود. به عقيده ي متخصصان طب سنتي زنجبيل معرق است و باعث کاهش تب مي‌شود. زنجبيل همچنين مي‌تواند باعث تسکين دردهاي مربوط به تاندينيت يا آرتريت شود. اين دمنوش همچنين به تسکين سردردهاي ميگرني نيز کمک مي‌کند. دمنوش زنجبيل تان را با مقداري عسل شيرين نوش جان کنيد تا خواص و آنتي اکسيدان‌هاي آن بيشتر شود.
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.