فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۲/۷         
  

خبرگزاري آريا- برخي روغن‌ها در عطر درماني مورد استفاده قرار مي‌گيرند.

 برخي روغن‌ها در عطر درماني مورد استفاده قرار مي‌گيرند. غلظت آنها معمولاً به حدي زياد است که به صورت مستقيم روي سطح پوست قرار نمي‌گيرد و بايد پيش از مصرف رقيق شوند، نام ديگر اين روغن‌ها، روغن حامل است. ترکيبات اصلي اين روغن‌ها براي حفظ سلامت ما بسيار مفيدند و به زيبايي ظاهري نيز کمک مي‌کنند. رايج‌ترين روش، استفاده از روغن‌هاي حامل و ترکيب کردن آنها با روغن‌هاي اصلي است؛ چرا که اين روغن‌ها بسيار غليظ هستند. تنوع بو و رايحه نيز در بين آنها فراوان است. معروف‌‌ترين آنها روغن رزماري و نعنا است. برخي از آنها فقط براي مصارف خارجي مورد استفاده قرار مي‌گيرند؛ مثل روغن چوب صندل. استفاده از اين روغن‌ها به صورت ترکيبي، براي ماساژ دادن پوست بسيار مناسب است. گاهي فقط يک قطره از روغن‌هاي حامل مي‌تواند براي تمام سطح پوست بدن کافي باشد. يک روش ديگر براي استفاده از روغن‌هاي حامل، ترکيب آنها با روغن‌هاي گياهي است. براي انجام اين کار، گياهان تازه يا خشک را در ظرفي ريخته درِ آن را محکم ببنديد و بعد روي سطح آن را با روغن پايه بپوشانيد بعد از يکي دو هفته روغن بو و رايحه آن گياه و البته ساير خواص درماني آن را جذب مي‌کند.

روغن‌هاي حامل يا روغن‌هاي پايه، از گياهان متفاوتي به دست مي‌آيند که اغلب بي‌بو هستند و همين بي‌بو بدن باعث مي‌شود که بتوانند بو و رايحه روغن ترکيبي را به خود بگيرند. روغن‌هاي پايه خيلي راحت و سريع جذب پوست مي‌شوند و تأثير طولاني مدت دارند. اين روغن‌ها را بايد در نقاط خشک، خنک و تاريک نگهداري کرده زيرا نورخورشيد و گرما باعث فعال شدن ترکيبات آنها مي‌شود و برخي فعل و انفعالات در آنها رخ مي‌دهد.

چند نوع روغن حامل: 
روغن بادام شيرين
اين روغن زرد کمرنگ، از هسته بادام به دست مي‌آيد و سرشار از پروتئين و براي انواع پوست‌ها مناسب است. خارش و خشکي پوست را رفع مي‌کند و باعث کاهش التهابات مي‌شود.

روغن ذرت
اين روغن نيز زرد کمرنگ و حاوي پروتئين و املاح فراوان مي‌باشد و براي نرم کردن انواع پوست‌ها مناسب است.

روغن دانه انگور
اين روغن بي‌رنگ و بي‌بو است و از فشردن دانه‌هاي انگور به دست مي‌آيد. حاوي ويتامين‌ها و املاح است و مي‌توان از آن براي انواع پوست‌ها استفاده کرد.

روغن آووکادو
اين روغن سبز تيره است و از ميوه آووکادو به دست مي‌آيد. حاوي ويتامين‌ها، پروتئين‌ها و اسيدهاي چرب ضروري و براي انواع پوست‌ها مناسب است؛ مخصوصاً براي پوست‌هاي خشک و افرادي که از اگزما رنج مي‌برند.

روغن زيتون
رنگ آن زرد کمرنگ و گاه سبز تيره است. حاوي پروتئين، املاح و ويتامين‌ها است. برخي دردها را التيام بخشيده و درد عضلات و مفاصل را کاهش دهد.
روغن کنجد
روغن زرد تيره که کنجد سرشار از ويتامين‌ها، املاح و آمينواسيدهاست، براي درمان آرتروز، پسوريازيس و اگزما مورد استفاده قرار مي‌گيرد و براي انواع پوست‌ها مناسب است.

روغن آفتابگردان
رنگ آن زرد کمرنگ است و حاوي ويتامين‌ها و املاح مي‌باشد و براي انواع پوست‌ها مناسب است.

روغن جوجوبا
اين روغن بسيار معروف شبيه روغن طبيعي پوست است؛ زيرا حاوي پروتئين و نوعي ماده چرب و موي شکل و بسيار شبيه کلاژن مي‌باشد و به کاهش التهابات بدن و بهبود آکنه کمک مي‌کند و براي انواع پوست‌ها مناسب است.

روغن کرچک
روغن زرد‌رنگ و بي‌بو است و از تخم گياهي به نام کرچک به دست مي‌آيد. يکي از معدود روغن‌هايي است که در الکل حل مي‌شود و براي انواع پوست‌ها، موها، ناخن‌ها و لب‌ها مي‌تواند مورد استفاده قرار گيرد.

روغن‌هاي اصلي چه روغن‌هايي هستند؟

روغن‌هايي که از تقطير برگ، ريشه و پوست برخي گياهان سودمند به دست مي‌آيند، روغن‌هاي اصلي هستند که غلظت بالايي هم دارند. وقتي که پوست پرتقال را مي‌گيريد، مي‌توانيد به آسان‌ترين شيوه اين روغن‌ها را مشاهده کنيد. هنگام پوست گرفتن پرتقال نوعي روغن به صورت اسپري و با بوي خود پرتقال در فضاي اطراف پخش مي‌شود. قيمت اين روغن‌ها بسيار متفاوت است. از جمله اين روغن‌ها عبارتند از:

روغن پاها
سير خاصيت ضدباکتريايي دارد. روغن آن بسيار قوي است و نبايد به صورت مستقيم روي سطح پوست قرار بگيرد. براي بهبود پادرد،6 قطره از اين روغن را با يک‌چهارم فنجان روغن کنجد سبک ترکيب کنيد و پاها را با آن ماساژ دهيد.

روغن ماساژ انرژي‌زا
بوي رزماري مست‌کننده است و روغن نعنا مي‌تواند گردش خون را افزايش دهد. 1 قاشق چايخوري رزماري تازه را با 1 قاشق چايخوري پونه کوهي، 1 قاشق چايخوري نعنا و يک‌دوم فنجان روغن سبک (بادام، آفتابگردان و زيتون) ترکيب کنيد. اين گياهان و روغن را در ظرف مناسبي ريخته و داخل مايکروويو بگذاريد و کمي حرارت دهيد، اما جوش نيايد؛ سپس بگذاريد سرد شود، بعد با صافي مواد درشت‌تر از آنها جدا کنيد و بعد از دوش گرفتن روي سطح پوست‌تان ماساژ دهيد.

روغن ماساژ آرامش بخش
گياهان بابونه و اسطوخودوس بوي پاکي مي‌دهند و براي درمان بي‌خوابي بسيار مناسب هستند اين گياهان به همراه روغن‌هاي اصلي به ما کمک مي‌کنند تا پوستي صاف و نرم داشته باشيم.
1 قاشق چايخوري گل بابونه، 1 قاشق چايخوري گل اسطوخودوس و يک‌دوم فنجان روغن سبک (بادام، آووکادو يا روغن تخم انگور)
را در يک ظرف پيرکس در دار، ترکيب کنيد و در مايکروويو قرار دهيد، به خاطر داشته باشيد روغن نبايد جوش بيايد. سپس صبر کنيد تا سرد شوند و بعد آنها را از صافي عبور دهيد و براي ماساژ قبل از خواب استفاده کنيد.

روغن اسطوخودوس شفابخش
در هر خانه‌اي بايد روغن اصلي اسطوخودوس موجود باشد. اين روغن براي درمان بريدگي‌هاي سطحي و کوچک و نيش گزيدگي و البته به عنوان يک آنتي‌بيوتيک طبيعي مؤثر است.
2 قطره روغن اسطوخودوس، 2 قطره روغن چاي سبز و يک‌چهارم روغن سبک (جوجوبا، کرچک و يا تخم آفتابگردان) را با هم ترکيب کرده، ناحيه مورد استفاده را با آب گرم تميز و خشک، سپس مقداري از روغن را با پنبه روي آن بماليد و يا روي زخم بگذاريد و هر روز دوبار آن را عوض کنيد و شب‌ها روي سطح زخم را باز بگذاريد تا هوا بخورد.

روغن تسکين‌دهنده سردرد
براي درمان سردرد از روغن بودار بابونه استفاده کنيد و آن را روي گردن خود بماليد. اين روغن بسيار آرامبخش است. 4 قطره روغن اصلي (اسطوخودوس، نعنا، رزماري يا بابونه) را با يک‌چهارم فنجان روغن بادام يا تخم انگور ترکيب کنيد و داخل يک ظرف تميز بريزيد. براي ماساژ 1-2 قطره از آن را روي پايين گردن ريخته، چشمان خود را ببنديد، نفس عميق بکشيد و آن قسمت را بماليد.

روغن بدن

ترکيبي از اين روغن‌ها به شما دارويي بسيار آرامبخش و مؤثر مي‌دهد که مي‌تواند پوست بدنتان را نيز بسيار نرم کند.
روغن بادام زميني: 2 قاشق غذاخوري
روغن آووکادو: 2 قاشق غذاخوري
روغن کنجد: 2 قاشق غذاخوري
روغن بادام: 2 قاشق غذاخوري
اين روغن‌ها را ترکيب و در يک ظرف تميز و خشک نگهداري کنيد. هنگام استفاده مقداري از آنها را روي سطح پوست بدن‌تان بريزيد و شروع به ماساژ دادن کنيد. اين کار را در حمام انجام دهيد.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.