فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۲/۷         
  

خبرگزاري آريا-يک متخصص داروسازي سنتي مصرف گياهان دارويي مانند برگ گشنيز، تخم رازيانه، اسفناج و حريره بادام و جو را در افزايش و مغذي کردن شير مادر موثر دانست.
به گزارش خبرگزاري آريا، در خصوص تاثير گياهان دارويي در افزايش شير مادر اظهار کرد: بر اساس طب‌ سنتي و مکمل، در دوران شيردهي گياهان دارويي عموما با سه هدف افزايش ترشح شير مادر و غني و مغذي‌تر شدن آن، بهبود التهابات و شقاق پستان ناشي از مکيدن نوزاد و درمان اسپاسم و دل‌پيچه نوزادان، مصرف مي‌شود.
وي اظهار کرد: در همين راستا در طب سنتي ملل مختلف جهان بسياري از گياهان دارويي باعث افزايش توليد و ترشح شير مادر مي‌شوند.
وي اظهار کرد: دانه «خار مريم» از ديرباز در طب سنتي سرزمين‌هاي مختلف به منظور افزايش شير مادران استفاده مي‌شده است، بدين ترتيب که يک قاشق چايخوري از دانه‌ها را در يک ليوان آب به مدت 10 دقيقه جوشانده و آب حاصل از آن مصرف مي‌شود.
فرزايي دانه‌هاي کنجد را نيز بر اساس منابع سنتي يکي از گياهان موثر در افزايش ترشح شير دانست و اظهار کرد: علاوه بر اين، دانه‌هاي کنجد به افزايش ارزش غذايي شير مادر نيز کمک مي‌کند.
اين متخصص داروسازي سنتي با بيان اينکه زيره سياه و زيره سبز قابليت افزايش ترشح شير از غدد سازنده آن را در مادران شيرده دارند، اظهار کرد: اين گياه در بهبود اسپاسم و کوليک مادر و نوزاد نيز مفيد مي‌باشد.
وي تصريح کرد: براي مصرف اين دو گياه بايد نصف قاشق چاي خوري از دانه‌هاي آسياب شده هر يک از آنها را در يک فنجان آب دم کرده و بعد از غذا ميل شود. همچنين عرق يا اسانس اين گياه در دوران بارداري و شيردهي منع مصرف دارد.
فرزايي دانه‌هاي شنبليله را هم يکي از بهترين گياهان دارويي جهت افزايش شير مادر عنوان کرد و افزود: دانه‌هاي اين گياه سرشار از ترکيبات فيتواستروژن بوده که باعث تحريک غدد شيري و توليد بيشتر شير مادر مي‌شود.
وي تصريح کرد: براي استفاده از اين گياه بايد يک قاشق چايخوري از دانه‌هاي آسياب شده اين گياه را در يک فنجان آب دم کرده و بعد از غذا ميل شود.
فرزايي به تاثيرات برگ‌هاي گشنيز در افزايش شير مادران اشاره و تصريح کرد: در طب سنتي ايران و بسياري از ملل از برگ‌هاي گشنيز بدين منظور استفاده شده است.
اين متخصص داروسازي سنتي تخم رازيانه را يکي ديگر از معروف‌ترين داروهاي طبيعي به منظور افزايش شير مادران عنوان کرد و افزود: ترکيب آنتول موجود در اين گياه از طريق مسير دوپاميني باعث افزايش ترشح شير از غدد شيري مي‌شود.
فرزايي افزود: در کشورهاي مختلف جهان از جمله ايران فرآورده‌هاي دارويي صنعتي متعددي از اين گياه دارويي به همين منظور وجود دارد، از جمله قطره و قرص شيرافزا که شامل دانه‌ رازيانه (‌50درصد)، دانه‌ زيره‌ سبز(20درصد)، دانه‌ شنبليله (‌20درصد) و شويد (10درصد) مي‌باشد.
وي تصريح کرد: البته تهيه هر يک از اين اجزا با همين نسبت و مصرف دم‌کرده آن نيز اثرات بسيار شاخصي در افزايش شير مادر دارد. علاوه بر آن اين گياه و فرآورده‌هاي دارويي آن به علت اثرات ضد اسپاسم باعث بهبود نفخ و دل‌پيچه نوزادان نيز مي‌شود.
اين متخصص داروسازي سنتي در ادامه اظهار کرد: بر اساس طب سنتي برخي از گياهان دارويي نيز وجود دارد که مي‌تواند باعث مغذي‌تر شدن و افزايش حجم شير مادر شود که از جمله اين گياهان مي‌توان به گندم (بخصوص جوانه گندم)، اسفناج، حريره بادام و جو، نارگيل و فندق اشاره کرد.
وي تصريح کرد: روغن گل مغربي نيز بر اساس منابع طب سنتي بسياري از کشورها در درمان التهابات پستان در دوران شيردهي مفيد است و اثرات ترميمي و ضد التهابي داشته و نيز در بهبود تعادل هورموني مادران بسيار مفيد است. کپسول‌هاي حاصل از روغن اين گياه به صورت روزانه مصرف مي‌شود.
اين متخصص داروسازي سنتي افزود: همچنين جوشانده گياه کلم به صورت موضعي باعث بهبود اين التهابات مي‌شود.
فرزايي در پايان هشدار داد: با وجود اثرات مفيد گياهان دارويي در طي دوران شيردهي و افزايش شيرمادر، مصرف اين گياهان بايد با احتياط و مشاوره با دکتر داروساز انجام شود، زيرا برخي از گياهان نيز مي‌تواند باعث کاهش ترشح شير مادر شده و نيز برخي از طريق شيرمادر مي‌توانند به نوزاد منتقل و باعث بروز عوارض جانبي در نوزاد شوند.
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.