فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۵         
  


لوتئین و زآگزانتین رنگدانه‌ها‌ی کاروتنوئیدی هستند که نقش مهمی در حفظ سلامت چشم های ما دارند. اگر در ذهن شما این سئوال مطرح شده است که کارکرد این رنگدانه‌ها چیست که بهره‌مندی بدن از آنها اینقدر مهم باشد؟
باشگاه خبرنگاران: دانستن ارزش غذایی، غذاها، انواع میوه و سبزیجاتی که در طول روز مصرف می کنیم می‌تواند به ما کمک کند تا بتوانیم از انواع ویتامین ها و مواد غذایی مختلف بهره‌مند شویم. به عنوان مثال کدوحلوایی علاه براینکه کالری کمی دارد حاوی مقادیر فراونی از انواع ویتامین‌ها و بتاکاروتن است، ضمن اینکه  ضد سرطان بوده و به دلیل برخورداری از فیبر و فولات به بیماران قلبی همچنین زنان باردار توصیه می‌شود. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری دراین زمینه داشته باشید، گفت‌وگوی ما با نیلوفر علیزاده، کارشناس تغذیه را بخوانید.

  به نبرد با پیر چشمی بروید

لوتئین و زآگزانتین رنگدانه‌ها‌ی کاروتنوئیدی هستند که نقش مهمی در حفظ سلامت چشم های ما دارند. اگر در ذهن شما این سئوال مطرح شده است که کارکرد این رنگدانه‌ها چیست که بهره‌مندی بدن از آنها اینقدر مهم باشد؟ در پاسخ باید بگویم که لوتئین و زآگزانتین نقش یک فیلتر را در مقابل اشعه‌های خورشیدی دارند که مانع از آسیب رسیدن به شبکیه چشم‌ می‌شود. جالب است بدانید که محققان اعلام کرده‌اند که افرادی که به میزان کافی بدن‎شان این دو رنگدانه را در خود دارد، بیش از 80 درصد کمتراز اشخاصی که لوتئین و زآگزانتین در بدن آنها چندان زیاد نیست مبتلا به پیر چشمی می‌شوند. این‌ها را گفتم تا بدانید که این ماده غذایی که ما از آن با نام کدو تنبل یاد می‌کنیم چه مزایایی برای سلامت ما دارد. البته خواص این صیفی به همین‌جا ختم نمی‌شود و موارد دیگری نیز وجود دارد که به آنها اشاره خواهیم کرد.
 
 ارتقاء عملکرد سیستم ایمنی بدن

حفظ، ارتقا کمی و کیفی ایمنی بدن نکته مهمی است که نباید آن را فراموش کرد، زیرا که افزایش میزان این توانایی به ما کمک می‌کند تا کمتر بیمار شده و روزهای خوبی را در زندگی پیش رو داشته باشیم. درصورتی که به دنبال داشتن تغذیه‌ای برای دستیابی به این اصل هستید توصیه می‌کنم که از این ماده خوراکی به ویژه تخم آن غافل نشوید زیرا که می تواند دراین زمینه به شما یاری برساند.جالب است بدانید که تخم کدو حلوایی با توجه به میزان بالای روی که در آن موجود است باعث ارتقاء عملکرد سیستم ایمنی بدن خواهد شد. ضمن اینکه  این ماده خوراکی گیاهی منبع غنی از پروتئین و منیزیم است و موجب تنظیم کارکردهای عضلانی و عصبی خواهد شد، علاوه براین اگر می‌خواهید میزان فشار و قند خون‌تان تنظیم شود توصیه ما برای شما استفاده از این نوع صیفی است.
 
  پیشگیری از سنگ ساز شدن کلیه‌ها

از این موارد که بگذریم  باید بدانید که تنظیم ترشحات در بدن وانقباض ماهیچه‌ها در سایه تغذیه غنی از پتاسیم محقق می‌شود، همچنین اگر کلیه‌های شما سنگ ساز است یا در خانواده‌تان تجربه بروز چنین مشکلی را دارید، برای اینکه احتمال مورد نظر را کاهش داده و تا حدی خود را در برابر تشکیل سنگ‌های کلیه مصون کنید توصیه می‌کند از این خاصیت کدو تنبل غافل نشوید.
 
 سپری در برابر بیماری خاموش

این روزها پزشکان از کاهش سن ابتلا به عارضه‌ای در مردان و زنان سخن می‌گویند که سال‌هاست ان را مختص گروه سنی بالای 550 یا 60 سال می‌دانستند. درست حدس زده ‌اید منظور هما پوکی استخوان است که می تواند مشکلات زیاد دیگری را برای فرد ایجاد کند. جالب است بدانید درست است که رسیدن به سن یائسگی نقش مهمی در ضعیف شدن بافت استخوان به عبارتی پوک شدن آن دارد اما به گفته متخصصان نتایج به دست آمده از تحقیقات در این حوزه نشان می‌دهد که 30 درصد از موارد مربوط به شکستگی‌های استخوانی به مردان تعلق دارد. به عبارتی  و از هر 40 مرد که بیش از 50 سال سن دارند پنج نفر دچار این عارضه می‌شوند. برای فرار از این عارضه که از آن به عنوان بیماری خاموش یاد می‌شود به افراد باید از سنین پایین تر مواد مغذی و انواع ویتامین‌ها همچنین کلسیم، فسفر و آهن را در سبد غذایی خود لحاظ کنند که یکی از این عناصر روی است. این عنصر که نقش مهمی در حفظ سلامت استخوان‌ها دارد در کدو تنبل به میزان زیادی یافت می‌شود. به طور کلی گفته می‌شود کدو حلوایی به دلیل اینکه حاوی انواع آنتی اکسیدان ها است از پیری پوست نیز جلوگیری می‌کند. اگر می‌خواهید تا حد امکان نشانه‌های بالینی بالا رفتن سن را به تاخیر بیاندازید، پیشنهاد می‌کنم که روزانه ۱۵۰ گرم کدو حلوایی مصرف کنید.

   راهکاری برای فرار از افسردگی

صبور باشید هنوز فهرست خواص این نوع از صیفی کامل نشده است و موردی زیادی وجود دارد که می‌توان به آن اشاره کرد. به طور نمونه کمک به سلامت روان و فرار از افسردگی  از دیگر مزایای مصرف این ماده غذایی است. در توضیح بیشتر باید گفت که در این نوع صیفی ماده مغذی به نام اِل – تریپتوفان وجود دارد که موجب بهبود خلق و خوی افراد می‌شودبه عبارتی مصرف این گیاه به دلیل برخورداری از این ماده مغذی موجب شکست افسردگی بر سلامت روح و روان شما خواهد شد.  بنابراین توصیه می‌کنم اگر این روزها فکر می‌کنید دل و دماغ ندارید و نیاز به دارویی دارید که حال تان را سر جایش بیاورد این توصیه را نیز دست کم نگیرد. امتحان کنید قول می‌دهم پشیمان نشوید. همانطور گه گفتم داشتن رژیم تغذیه‌ای مناسب قادر است احتمال ابتلا به این عارضه را در ما کاهش دهد. زیرا مطالعات نشان داده است اشخاصی که به این عارضه روحی دچار می‌شوند، بیش از سایر افراد به تغذیه سالم و اهمیت آن بی‌توجه هستند. توجه داشته باشید که افسردگی موجب خواهد شد سطح انرژي در بدن فرد کم شده که نتیجه آن کاهش اشتها، ناتوانی، بی‌حوصلگی و مواردی از این قبیل است. توصیه دیگر ما برای دور کردن همچنین خطراتی افزایش میزان ویتامین E در بدن است. این را گفتم تا بگویم که اين ويتامين به علت اثرات آنتي اکسيداني زيادي که دارد مي تواند در درمان و پيشگيري از افسردگي موثر باشد. کدوحلوایی علاوه بر همه ویتامین‌ها و مواد مغذی که به آنها اشاره شد منبعی سرشار از آنتی اکسیدان مو ویتامین E است که نباید از آن غافل شد.
 
  آرام بخوابید

برای همه ما پیش آمده با اینکه شب قبل به خوبی خوابیده‌ایم و به گمان خود استراحت کرده‌ایم اما در طول روز احساس خستگی و خواب آلودگی مفرط داریم. اگر هم تا کنون این شانس را داشته ایم که خود چنین شرایطی را تجربه نکرده‌‌ایم به طور قطع در میان اطرافیان شاهد بروز چنین مشکلی بوده‌ایم. شرایطی که بسیاری از افراد برای آن دست به دامان انواع داروها می‌شوند و چه بسا نتیجه‌ای هم نمی‌گیرند. اگر دنبال راه حلی در این زمینه هستید بهتر است این گزینه پیشنهادی را نیز امتحان کنید. چند ساعت قبل از خواب کمی تخم کدو حلوایی بخورید و امتحان کنید که آیا آن شب خواب راحتی دارید یا خیر، زیرا که به گفته محققان مصرف این بخش از گیاه کدو حلوایی می‌تواند شما را در داشتن خوابی راحت یاری کند.
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.