فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز سه شنبه ۱۴۰۳/۲/۴         
  

متخصص تغذیه درباره رژیم غذایی سالم که افراد از آن پیروی کنند گفت: فرمول‌هایی که برای درمان افراد و به دست آوردن یک برنامه غذایی درست در نظر گرفته می‌شوند بر اساس سن آن‌ها متفاوت است.

به گزارش افکارنیوز،  «چگونه در مدت کوتاهی قد خود را افزایش دهیم؟ با خوردن این میوه‌ها می‌توانیم در ۱۰ روز به وزن ایده آل خود برسیم و معجزه‌ای برای درمان سرطان در ۲۰ روز». این‌ها تبلیغاتی است که این روز‌ها در انواع رسانه‌ها، آرایشگاه‌ها و یا حتی توسط دوستانمان می‌شنویم. تبلیغاتی که بیشتر توسط افراد غیر متخصص در مسائل تغذیه‌ای گفته و در انواع مختلف ظاهر می‌شوند که معمولاً مبتنی بر روش‌های علمی نیستند. اما بهتر است با توجه به اینکه امروزه متخصصان تغذیه افزایش یافته‌اند افراد بدون توجه به این تبلیغات نادرست برای درمان اضافه وزن خود به آن‌ها مراجعه و در مورد بیماری خود مشورت کنند. ۹ تا ۱۵ دی ماه به عنوان هفته تغذیه نامگذاری شده است. به همین منظور برای رسیدن به صحت این موضوع و اینکه این تبلیغات از کجا نشأت گرفته‌اند گفت‌و‌گویی با یک متخصص تغذیه انجام دادیم که متن آن پیش روی شما است.

سید مرتضی صفوی، متخصص تغذیه و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درباره تبلیغات نادرستی که در فضای مجازی و در زمینه رژیم‌های غذایی صورت می‌گیرد، گفت: «متاسفانه رژیم‌های مختلف غذایی که در شکل‌های مختلف گفته می‌شوند مبنای علمی ندارند. بنابراین بهتر است بیمار برای درمان چاقی خود به یک متخصص تغذیه مراجعه کند. او نیز با یک برنامه اصولی سعی می‌کند برنامه‌ای را ارائه دهد که به موجب آن بدن انسان بتواند به تمام گروه مواد غذایی دست پیدا کند و بدن بیمار هیچ کمبودی در انواع پروتئین‌ها نداشته باشد و دچار ضعف عضلانی نشود.»

رژیم‌های غذایی بدون تجویز پزشک عواقب جبران‌ ناپذیری را در پی خواهند داشت

وی ادامه داد: «حال اگر افراد خودسر اقدام به انجام این‌گونه رژیم‌های غذایی نادرست کنند و صرفاً با حذف کالری از برنامه غذایی خود، بخواهد به وزن ایده آل برسند، طبیعی است که به سرعت لاغر می‌شوند چرا که ورود کالری به بدن باعث چاقی می‌شود. بنابراین بیمار باید هرم غذایی را که شامل ترکیبات مختلف مواد غذایی است به کمک پزشک دریافت کند تا در آینده دچار مشکل نشود.»

این متخصص تغذیه در ادامه با اشاره به اینکه تمامی گروه‌های غذایی مورد نیاز بدن باید در هنگام رژیم غذایی طبق هرم غذایی استاندارد جهانی وارد بدن بیمار شود، تصریح کرد: «بیمار باید تابع این موضوع باشد و طبق هرم استاندارد جهانی به تغذیه خود ادامه دهد. حال اگر شخصی بدون مراجعه به پزشک شروع به رژیم درمانی کند ممکن است دچار بیماری‌ها و مشکلاتی شود که دیگر قابل جبران نخواهد بود.»

صفوی درباره عرضه دستگاه‌های مختلف لاغری و تاثیر آن در افراد خاطرنشان کرد: «افراد نباید بدون مشورت با پزشک سراغ این‌گونه دستگاه‌ها و مکمل‌های مختلف غذایی که توسط رسانه‌ها تبلیغ می‌شود بروند. حال اگر مورد تایید او واقع شد می‌توانند از آن دستگاه‌ها استفاده کنند.»

رژیم‌های غذایی بر اساس وزن افراد متفاوت هستند

وی با بیان اینکه رژیم‌های غذایی در افراد مختلف متفاوت است، گفت: «فرمول‌هایی که برای درمان افراد و به دست آوردن یک برنامه غذایی درست در نظر گرفته می‌شوند بر اساس سن آن‌ها متفاوت است. به طور مثال جدول رشدی که متخصصان اطفال طبق آن وزن و قد نوزاد را ثبت می‌کنند برای افراد کمتر از پنج سال طراحی شده است. آن‌ها می‌توانند بر اساس این جدول منحنی رشد وزن فرد را کنترل کنند.»

به گفته این متخصص تغذیه، برای افراد ۵ تا ۱۸ سال جدول‌هایی با نام MPHS طراحی شده است که می‌توان طبق آن بر اساس استاندارد جهانی نسبت قد را به وزن در این گروه سنی بررسی کرد.

صفوی در ادامه با اشاره به اینکه بهترین فرمول اندازه گیری اضافه وزن برای افراد بزرگسال معمولی نمایه توده بدن یا BMI است، افزود: «بر اساس این روش وزن فرد را تقسیم بر مربع قد می‌کنیم و (در صورت کسر وزن و در مخرج آن قد را به توان ۲ قرار می‌دهیم) حال اگر حاصل این فرمول کمتر از ۱۸/۵ باشد فرد لاغر، بین ۱۸/۵ تا ۲۵ فرد نرمال و در محدوده وزن معمولی قرار دارد. اگر حاصل بدست آمده نیز بین ۲۵ تا ۳۰ باشد می‌گوییم فرد اضافه وزن دارد.»

وی افزود: «اگر عدد بدست آمده از این حاصل نیز بین ۳۰تا ۳۵ باشد چاقی درجه یک، ۳۵ تا ۴۰ چاقی درجه دو و بیش از ۴۰، فرد دچار چاقی درجه سه است. این عدد در واقع نشان دهنده این موضوع است که فرد به چه میزان با استانداردهای جهانی تفاوت دارد که پزشک بر اساس این معیار برای به دست آوردن برنامه درست به منظور رژیم غذایی مناسب اقدام می‌کند.»

سبزیجات در رژیم‌های غذایی از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردارند

این متخصص تغذیه همچنین درباره خصوصیات رژیم غذایی سالم گفت: «رژیم‌های غذایی سالم باید تمامی مواد مورد نیازی را که بدن برای یک غذای سالم و کامل نیاز دارد را داشته باشند. به طور معمول یک رژیم سالم باید بین شش تا یازده سهم از مواد نشاسته‌ای را دارا باشد که هر سهم آن به اندازه یک کف دست نان، یک کفگیر برنج یا ماکارونی است.»

این متخصص تغذیه در پایان تاکید کرد: «از نظر علمی برای دریافت مواد لبنی نیز روزانه بین ۲ تا ۳ سهم باید مصرف شود که معادل با یک لیوان شیر یا ماست است. همچنین دریافت میوه هم بین ۲ تا ۴ سهم که معادل یک پرتقال معمولی محسوب می‌شود. سبزیجات هم اهمیت فوق العاده‌ای دارند بنابراین افراد باید روزانه بین ۳ تا ۵ سهم دریافت کنند که معادل یک لیوان سبزی خام و یا نصف لیوان سبزی پخته است.»
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.