فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

گروه اجتماعی: با توجه به نگرانی‌های روزافزون مصرف داروهای شیمیایی و عوارض آن برآن شدیم تا به بیان اهمیت گیاهان دارویی در این نوشتار بپردازیم، گیاهانی که به‌صورت جایگزین یا مکمل درمان بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.

اسماعیل خسروی‌نوقاب، مدیر مرکز تخصصی کوتاه‌مدت جهاددانشگاهی خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، اظهار کرد: مصرف گیاهان دارویی و داروهای گیاهی در کشورهای مختلف روزبه‌روز در حال افزایش است و این به‌دلیل به اثبات رسیدن اثربخشی بسیاری از این مواد در مجامع علمی و مقبولیت آن در اکثر جوامع بشری است.

وی ادامه داد: به‌دلیل نگرانی روزافزون در مورد عوارض داروهای شیمیایی و بی‌اثر بودن تعدادی از آن‌ها در مصرف طولانی‌مدت، استفاده از ترکیبات طبیعی به‌صورت جایگزین یا مکمل درمان بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.

مدیر مرکز تخصصی کوتاه‌مدت جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه استفاده انسان از گیاهان به‌عنوان دارو از ابتدای تمدن بشری تاکنون ادامه دارد، عنوان کرد: داروهای گیاهی به‌عنوان درمان جایگزین با عوارض کمتر و خواص متعدد و در برخی موارد به‌عنوان تنها درمان مؤثر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خسری‌نوقاب اظهار کرد: در عصر حاضر نیز علیرغم پیشرفت‌های وسیع و فراگیر علمی و صنعتی تمایل انسان برای استفاده بیشتر از امکانات طبیعی به شکل اصلی آنها نه تنها کاهش نیافته بلکه در مواردی افزایش نیز نشان می‌دهد.

نگاهی به دلایل روی‌آوردن مردم به داروهای گیاهی

وی با تأکید بر اینکه داروهای شیمیایی به بدن انسان صدماتی وارد کرده و آثار نامطلوبی به‌بار می‌آورد، ادامه داد: همین امر باعث شد که مردم از آن به تدریج روی‌گردان شوند و به داروهای گیاهی علاقه بیشتری نشان دهند.

مدیر مرکز تخصصی کوتاه‌مدت جهاددانشگاهی خراسان جنوبی مطرح کرد: مواد مؤثره گیاهان دارویی اگرچه اساساً با هدایت فرایندهای ژنتیکی ساخته می‌شوند، ولی ساخت آن‌ها به‌طور بارزی تحت تأثیر عوامل محیطی قرار می‌گیرند به‌طوری که عوامل محیطی سبب تغییرات در رشد گیاهان دارویی و کیفیت مواد مؤثره آن‌ها نظیر آلکالوئیدها، اسانس و غیره می‌شود.

برگزاری دوره «کاربرد گیاهان دارویی در سلامتی» به‌همت جهاددانشگاهی خراسان جنوبی

خسروی‌نوقاب در ادامه با اشاره به برگزاری دوره‌های«کاربرد گیاهان دارویی در سلامتی»، اهداف برگزاری دوره را ارتقاء سطح دانش فراگیران در جهت شناخت گیاهان دارویی، آموزش میزان مصرف، عوارض و خواص گیاهان دارویی، آشنایی با روش مصرف گیاهان دارویی، آموزش معرفی طب سنتی ـ ایرانی و نقش گیاهان دارویی در آن، افزایش سلامتی جامعه با کاربرد صحیح گیاهان دارویی عنوان کرد.

وی افزود: در این دوره انتظار می‌رود فراگیران شناختی درخصوص گیاهان دارویی و آشنایی با خواص آنها را به دست آورند، هم‌چنین توانایی ساخت برخی ترکیبات گیاهی را کسب و با روش‌های نگهداری و فرآوری گیاهان آشنا شوند.

مدیر مرکز تخصصی کوتاه مدت جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی درباره زمینه‌های اشتغال‌زایی دوره یادآور شد: استفاده مطلوب، منطقی و بهینه از گیاهان دارویی که به لحاظ فناوری بسیار کم هزینه‌تر و ساده‌تر از صنایع دارویی شیمیایی است می‌تواند ضمن تأمین‌بخشی از نیازهای عمده بهداشتی و درمانی جامعه از خروج مقادیر متنابهی ارز جلوگیری کرده و مانع گسترش وابستگی به بیگانگان شود.

خسروی‌نوقاب یادآور شد: بنابراین با اتخاذ راهکارها و سیاست‌های مناسب می‌توان در جهت آموزش گیاهان دارویی زمینه اشتغال تعداد زیادی از افراد در مراحل کاشت، جمع‌آوری و عرضه گیاهان دارویی فراهم کرد و شناخت واقع‌گرایانه از وضعیت موجود این منابع و کاربرد روش‌های علمی و صحیح در تمام ابعاد اعم از کاشت، داشت، برداشت و بهره‌برداری صنعتی و اقتصادی آنچه از طبیعت و چه به‌صورت کشت مکانیزه می‌توان به درک واقعی و اصولی درباره نقش و بازدهی گیاهان دارویی در جوامع روبه‌رشدی همچون ایران رسید و علاوه بر حفظ و حراست از این سرمایه‌های ملی به شکوفایی و توسعه پایدار جامعه نیز دست پیدا کرد.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.